رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

By registering with this blog you are also agreeing to receive email notifications for new posts but you can unsubscribe at anytime.


رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


کانال رسمی سایت تفریحی

دکه سایت


نظر سنجی

نظرسنجی

به نظر شما کدام سریال امسال ماه رمضان بهتر است؟

Loading ... Loading ...

کلیپ روز




logo-samandehi

تصاویری از فرش قرمز اختصاصی برای بازیگران دیر رسیده در جشنواره فجر

عکس از جشن تولد ۳۸ سالگی آزاده صمدی

مصاحبه از زندگی شخصی امیرحسین مدرس و همسر دومش

عکس همسر آزاده نامداری و دخترش گندم

عکس جدید مهناز افشار و دخترش لینانا

نامه عسل پورحیدری در شبکه اجتماعی پس از خاکسپاری پدر

عکسی جالب از تینا آخوندتبار با دستکش بوکس در حال ورزش

تصاویر تبلیغاتی الیکا عبدالرزاقی و همسرش امین زندگانی

رتبه بدهید:

نگاهی به نمایش «خانمچه و مهتابی»

ایران در اتاق خانجون
 نمایشنامه «خانمچه و مهتابی» که در اولین روز جشنواره تئاتر فجر و در بخش مهمان به صحنه می‌رود، یکی از آثار متاخر رادی است که مضمونی اجتماعی دارد.
 متن‌های رادی همچون سندی است از ایران. اصرار او بر زیباشناسی ایرانی و ترکیب آن با درام غربی، زبان نمایشی او را ضمن نزدیکی به ماهیت سیاسی – اجتماعی درام، دارای شاخصه​هایی کرده که منحصر به خودش بود و منحصر به تاریخ و تبار وطنش. زیباشناسی ایرانی او ترکیبی نرم از زندگی روزمره ما و زبان و هنجارهایمان بود؛هنجارهایی که در بطن آدم ایرانی نهادینه بود.
  زبان رادی زبانی معمارانه بود، به همین خاطر او امکان این را می​یافت که واقعیت شلخته را نظم بخشد و از آن نظامی قابل تحلیل بسازد، به گونه​ای که انگار در واکاوی و تحقیق واقعیت رویکرد نظری و تئوریک رادی درام بوده​است. زبان او ضمن دادن تشخص به افراد نمایش آنها را تبدیل به نمونه‌های مثالی از تبار و طبقه خود می کرد. رادی به واقعیت خیانت نمی کرد اما ضمن مطالعه آن، نگرش تمهیدی و سبک پردازی خاص خود را داشت. تحلیل خود را از جهان آدم​های روزمره پنهان نمی​کرد و از قضاوت درباره شخصیت​های نمایشنامه​هایش ابایی نداشت، اما با این حال رادی به خاصیت شخصیت​های دراماتیکی که برای اعمالشان انگیزه​ای قابل دفاع دارند، توجه داشت.

ایران در اتاق خانجون
 نمایشنامه «خانمچه و مهتابی» که در اولین روز جشنواره تئاتر فجر و در بخش مهمان به صحنه می‌رود، یکی از آثار متاخر رادی است که مضمونی اجتماعی دارد.
 متن‌های رادی همچون سندی است از ایران. اصرار او بر زیباشناسی ایرانی و ترکیب آن با درام غربی، زبان نمایشی او را ضمن نزدیکی به ماهیت سیاسی – اجتماعی درام، دارای شاخصه​هایی کرده که منحصر به خودش بود و منحصر به تاریخ و تبار وطنش. زیباشناسی ایرانی او ترکیبی نرم از زندگی روزمره ما و زبان و هنجارهایمان بود؛هنجارهایی که در بطن آدم ایرانی نهادینه بود.
  زبان رادی زبانی معمارانه بود، به همین خاطر او امکان این را می​یافت که واقعیت شلخته را نظم بخشد و از آن نظامی قابل تحلیل بسازد، به گونه​ای که انگار در واکاوی و تحقیق واقعیت رویکرد نظری و تئوریک رادی درام بوده​است. زبان او ضمن دادن تشخص به افراد نمایش آنها را تبدیل به نمونه‌های مثالی از تبار و طبقه خود می کرد. رادی به واقعیت خیانت نمی کرد اما ضمن مطالعه آن، نگرش تمهیدی و سبک پردازی خاص خود را داشت. تحلیل خود را از جهان آدم​های روزمره پنهان نمی​کرد و از قضاوت درباره شخصیت​های نمایشنامه​هایش ابایی نداشت، اما با این حال رادی به خاصیت شخصیت​های دراماتیکی که برای اعمالشان انگیزه​ای قابل دفاع دارند، توجه داشت.
شخصیت‌های او بسیط و محض نبودند که به یک رنگ مطلق آغشته شوند و این باعث نمی شد که اندیشه گری خود را زیر نمایش بی واسطه واقعیت محو کند، از این باب رئالیست بودن رادی همیشه در اما و اگر است، چرا که او شخصیت​ها را از حواشی تمیز می​کرد و به آنها ذهنیتی را اضافه می​کرد که بر آمده از تبار اجتماعی شان بود. پس هم به معنای توجه به جامعه رئالیست بود و هم به معنای توجه به مصنوعات درام در زبان و شخصیت پردازی غیر رئالیست.
  نمایشنامه “خانمچه و مهتابی” از متفاوت ترین و ویژه ترین آثار رادی است. نمایشی سراسر دور از رئالیسم، اما با همان زبان آشنا و همان تحلیل​های اجتماعی که این بار با فرم و سبکی کاملاً تجربی و پیشتاز بازنمایی شده​اند. فرمی تو در تو و سیال، انگار که رادی برای نمایش درون آدم​ها و واقعیت​شان، پوستین واقعیت را پاره می​کند و به جایی در مجردات و انتزاعیات، هذیان​ها و ذهنیات، واقعیت را پیدا می​کند. خانمچه و مهتابی بستری است که در آن طبقات اجتماعی ایران و تبارها و تنگناهای انسان ایرانی در حسرت زایش، خود را نشان می​دهند، تاریخ و اکنونی که برای گفته شدن باید به تمثیل در آیند و نشانه گذاری شوند. تاریخی به روایت یک زن و با نوع روایت زنانه آنطور که «هلن سیکسو» نویسنده و فیلسوف زن می‌گفت؛ بدون وحدت گرایی و با خرده روایت‌هایی متکثر. رادی برای گفتن حرفش از درا​م​های خوش ساختش فاصله گرفت و فرم و زبانش را استعلا بخشید و نمونه​ای ارائه کرد از نگرش پیشرو (آوانگارد)بی این​ که بی خاصیت باشد،بی این​ که از وجوه اجتماعی و فرهنگی جامعه پیرامونش وارسته باشد و بی تفاوت به آنچه در خیابان​های شهرش می​گذرد، داستانش را بگوید.
 «خانمچه و مهتابی» امید ندارد، تلخ است. نمایشی است از انسان​هایی که به دنبال آرمانند، اما آرمانشان پلشت است. آدم​های کوچکی که حتی قدرت یافت آرمانی پاک را ندارند،ناکجاآباد یا همان سعادت آبادی که آنها به دنبالش هستند خودش آلوده و حرام است. نیاز به زایش در روند اثر؛ مثل خواست زندگی و سرسبزی است از زمینی خشک و کویری،انگار زایش محال است و این عدم زایش و ناتوانی در گذر کردن شخصیت​ها، فضای درام رادی را مالیخولیایی کرده. ما آنها را می​شناسیم، آموتی و گلین، لیلی و شارل، سام و همسرش و خود خانجون را می​شناسیم، اما وقتی تن آنها شکافته می‌شود و نویسنده به درونشان نفوذ می​کند آنقدر سیاه و دهشتناک است که نمی​خواهیم باورشان کنیم. آنها همه دچار مشکل زایش اند، دچار مشکل عدم تکثیر و توقف، همه تصویری هستند از آنچه که واقعیت برایشان پنهان می​کند و رادی تنها سعی کرده تا با فراروی از آن واقعیت این تصویر را آشکار کند. اگر زایشی در انتها​ست، «مار» است؛ ماری که نسل اندر نسل در آستین این آدم​ها بزرگ شده با این توهم که کودکی زاده خواهد شد برای گشایش و نو شدن.
 تلقی ‌هادی مرزبان کارگردانی که خانمچه و مهتابی را به صحنه برده، از این متن با همین کابوس​ها همراه است. او حرف رادی را درک کرده و سعی کرده تا بر این متن سخت و تلخ سوار شود. رادی در «خانمچه و مهتابی» به عکس آثار گذشته​اش که با پیشنهادات دقیق صحنه​ای و اجرایی همراه بوده، آنچنان توصیفات و توضیحاتی نداده. متن از درون زبان و تفکری که در باطن دارد راهنماست، آن هم به سختی، چرا که برای این شناخت درک پیشین جهان رادی – در متون دیگرش – اگرچه لازم است، اما کافی نیست. به همین خاطر خاصیت تألیفی بارزی در کارگردانی چنین متنی نمود پیدا می​کند.از این جهت این کار در کارنامه‌هادی مرزبان – همنشین قدیمی متون رادی- متفاوت است .
مرزبان با در آمیزی سبک‌های نمایشی و استفاده از دکوری انتزاعی و چند وجهی جهان صحنه را وسیع تر کرده​است تا کلان نگری متن را بازتاب دهد و ایده​های اجرایی خود را آزادانه نشان دهد. خاصیت تبار شناسانه متن این اجازه را به همه عوامل اجرایی داده تا در طراحی و اجر ا(اعم از فرم‌های اجرا شده برای کابوس‌ها و و رؤیاها، تا طراحی لباس) جهانی فراتاریخی اما مکانمند (ایران) را نشان دهند، به گونه ای که فارغ از انتزاعات اثر، فرم​ها و پوشش شخصیت​ها به تبار و ویژگی​های آنها بازگردد و از نسبتی که متن بین ذهنیت و عینیت ایجاد می​کند، عدول نکنند.
 خانمچه و مهتابی متنی است که کارنامه رادی را رنگ دیگری می​بخشد و بازخوانی چند باره آن در کنار دیگر آثار ماندگار رادی زاویه جدیدی در جهت شناخت جهان فکری این نمایشنامه نویس بزرگ باز می​کند.

تصاویر جدید بنیامین بهادری در کنار زن سال هند

تصاویر و حواشی حضور سحر قریشی و بازیگران در جشن پیراهن استقلال

عکسی جدید از آنا نعمتی و برادرش در رستوران

تصاویر جدید از هدیه تهرانی و مهران مدیری در سری جدید «قلب یخی»

عکس هایی از عروسی گلزار و النازشاکردوست در یک فیلم عروسی

دو عکس متفاوت الناز شاکردوست با عروسک گوفی و در آمبولانس

تصاویر نرگس محمدی به همراه مادرش در کنسرت موسیقی

تصاویری از حضور هنرمندان در کنسرت بابک جهانبخش

تبلیغ فروشگاهی

مطالب مرتبط با این موضوع

اجباری اجباری، ایمیل شما هرگز منتشر نخواهد شد