نظر دهنمکی درباره کپیبرداری از «اخراجیها»
مسعود دهنمکی با اشاره به این که مخالفتی با ساخته شدن آثار جدید ولو با سبک و سیاق «اخراجیها» ندارد گفت بهتر است اینگونه فیلمها با کپیبرداری ناشیانه از «اخراجیها» موجب تحریک عواطف ایثارگران نشوند.
مسعود دهنمکی کارگردان فیلم سینمایی “اخراجیها ” در خصوص خبرهایی مبنی بر ساخت چند فیلم سینمایی با کپیبرداری از “اخراجیها” گفت: مسألهای که وجود دارد این است که برخی گمان میکنند “اخراجیها” فقط به یک بعد طنز نگاه میکند و متاسفانه سینماگران به لایههای زیرین -که بیشتر مورد توجه مردم واقع شده- توجه نمیکنند.
وی افزود: بعد انسانسازی افراد جنگ، هجو دشمن و رنگآمیزی کاراکترهای فیلم نشان از تکبعدی نبودن نگاه اخراجیها به آدمهای جنگ دارد. “اخراجیها” برخلاف تصور برخی که فکر میکنند رزمندگان یا فرشته بودند و یا اینکه از این طرف بام افتاده و عدهای آدم مسالهدار بودند، میخواهد بگوید هم فرشتهسیرت در بین رزمندگان بوده و هم انسانهایی با درجات ایمانی مختلف؛ و اینها را اگر کسی در کنار هم نبیند یا دچار افراط میشود یا تفریط. نگاه افراطی و تفریطی به آدمهای جنگ یک نگاه افراطی است.
دهنمکی ادامه داد: همانطور که در “اخراجیها” میبینیم حضور تعداد معدودی از افراد در میان یک گردان به تصویر کشیده شده نه اینکه این افراد به صورت غالب در جنگ حضور داشتند.
وی اضافه کرد: هنر “اخراجیها” بازی با خطوط قرمز است نه عبور از خطوط قرمز و هرگونه تصویر وجه انحرافی از فضای جبهه و جنگ اگر به سمت تحریف آدمها برود، قطعا با واکنش رزمندگان و ایثارگران مواجه خواهد شد.
مسعود دهنمکی با اشاره به این که مخالفتی با ساخته شدن آثار جدید ولو با سبک و سیاق «اخراجیها» ندارد گفت بهتر است اینگونه فیلمها با کپیبرداری ناشیانه از «اخراجیها» موجب تحریک عواطف ایثارگران نشوند.
مسعود دهنمکی کارگردان فیلم سینمایی “اخراجیها ” در خصوص خبرهایی مبنی بر ساخت چند فیلم سینمایی با کپیبرداری از “اخراجیها” گفت: مسألهای که وجود دارد این است که برخی گمان میکنند “اخراجیها” فقط به یک بعد طنز نگاه میکند و متاسفانه سینماگران به لایههای زیرین -که بیشتر مورد توجه مردم واقع شده- توجه نمیکنند.
وی افزود: بعد انسانسازی افراد جنگ، هجو دشمن و رنگآمیزی کاراکترهای فیلم نشان از تکبعدی نبودن نگاه اخراجیها به آدمهای جنگ دارد. “اخراجیها” برخلاف تصور برخی که فکر میکنند رزمندگان یا فرشته بودند و یا اینکه از این طرف بام افتاده و عدهای آدم مسالهدار بودند، میخواهد بگوید هم فرشتهسیرت در بین رزمندگان بوده و هم انسانهایی با درجات ایمانی مختلف؛ و اینها را اگر کسی در کنار هم نبیند یا دچار افراط میشود یا تفریط. نگاه افراطی و تفریطی به آدمهای جنگ یک نگاه افراطی است.
دهنمکی ادامه داد: همانطور که در “اخراجیها” میبینیم حضور تعداد معدودی از افراد در میان یک گردان به تصویر کشیده شده نه اینکه این افراد به صورت غالب در جنگ حضور داشتند.
وی اضافه کرد: هنر “اخراجیها” بازی با خطوط قرمز است نه عبور از خطوط قرمز و هرگونه تصویر وجه انحرافی از فضای جبهه و جنگ اگر به سمت تحریف آدمها برود، قطعا با واکنش رزمندگان و ایثارگران مواجه خواهد شد.
بر اساس گفتهها و شنیدهها، چهار فیلم از فیلمهای ارائه شده به جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر تحت تأثیر موقعیتهای روایتی فیلم “اخراجیها” ساخته شده بودند که یکی از این چهار فیلم به بخش مسابقه جشنواره راه پیدا نکرده است.