نگاهی به بهترین کارگردانان جشنواره کن
شصتوچهارمین جشنواره فیلم کن درحالی هفته آینده آغاز خواهد شد که «جوئل کوئن» با سه جایزه، رکورد کسب جایزه بهترین کارگردانی این رویداد سینمایی را در اختیار دارد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن در سال ۱۹۴۶ جایزه ویژهای را برای تقدیر از بهترین کارگردان این رویداد معتبر سینمایی راهاندازی کردند که هیاتداوران بخش رقابتی برنده جایزه بهترین کارگردانی را هرساله معرفی میکند.
تاکنون تنها دوبار برنده نخل طلا جایزه بهترین کارگردانی را نیز برای سازنده آن بههمراه آورده است؛ ابتدا در سال ۱۹۹۱ «جوئل کوئن» با فیلم «بارتون فینک» هم نخل طلا و هم بهترین کارگردانی را کسب کرد و سپس در سال ۲۰۰۳ که «گاس ون سنت» با فیلم «فیل» به این دو جایزه ارزشمند دست یافت.
از میان تمام فیلمسازانی که تاکنون جایزه بهترین کارگردان جشنواره کن را کسب کردهاند، «جوئل کوئن» با سه جایزه پیشتاز است. این کارگردان سرشناس در سال ۱۹۹۱ با فیلم «بارتون فینک»، در سال ۱۹۹۶ با فیلم «فارگو» و در سال ۲۰۰۱ با فیلم «مردی که آنجا نبود» سهبار این عنوان را بهدست آورد که این رکورد تاکنون شکسته نشده است. وی تاکنون هفتبار نامزد نخل طلای کن بوده است.
اما سه کارگردان نیز هستند که تاکنون دوبار جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن را تجربه کردهاند. «رنه کلمن» در سالهای ۱۹۴۶ و ۱۹۴۹، «سرگئی یوتکویچ» در سالهای ۱۹۵۶ و ۱۹۶۶، «روبر برسون» در سالهای ۱۹۵۷ و ۱۹۸۳ و همچنین «جان بورمن» در سالهای ۱۹۷۰ و ۱۹۹۸ به این افتخار دست یافتهاند.
شصتوچهارمین جشنواره فیلم کن درحالی هفته آینده آغاز خواهد شد که «جوئل کوئن» با سه جایزه، رکورد کسب جایزه بهترین کارگردانی این رویداد سینمایی را در اختیار دارد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن در سال ۱۹۴۶ جایزه ویژهای را برای تقدیر از بهترین کارگردان این رویداد معتبر سینمایی راهاندازی کردند که هیاتداوران بخش رقابتی برنده جایزه بهترین کارگردانی را هرساله معرفی میکند.
تاکنون تنها دوبار برنده نخل طلا جایزه بهترین کارگردانی را نیز برای سازنده آن بههمراه آورده است؛ ابتدا در سال ۱۹۹۱ «جوئل کوئن» با فیلم «بارتون فینک» هم نخل طلا و هم بهترین کارگردانی را کسب کرد و سپس در سال ۲۰۰۳ که «گاس ون سنت» با فیلم «فیل» به این دو جایزه ارزشمند دست یافت.
از میان تمام فیلمسازانی که تاکنون جایزه بهترین کارگردان جشنواره کن را کسب کردهاند، «جوئل کوئن» با سه جایزه پیشتاز است. این کارگردان سرشناس در سال ۱۹۹۱ با فیلم «بارتون فینک»، در سال ۱۹۹۶ با فیلم «فارگو» و در سال ۲۰۰۱ با فیلم «مردی که آنجا نبود» سهبار این عنوان را بهدست آورد که این رکورد تاکنون شکسته نشده است. وی تاکنون هفتبار نامزد نخل طلای کن بوده است.
اما سه کارگردان نیز هستند که تاکنون دوبار جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن را تجربه کردهاند. «رنه کلمن» در سالهای ۱۹۴۶ و ۱۹۴۹، «سرگئی یوتکویچ» در سالهای ۱۹۵۶ و ۱۹۶۶، «روبر برسون» در سالهای ۱۹۵۷ و ۱۹۸۳ و همچنین «جان بورمن» در سالهای ۱۹۷۰ و ۱۹۹۸ به این افتخار دست یافتهاند.
***
«جوئل کوئن» از مشهورترین فیلمسازان هالیوود بهشمار میآید که به لطف همکاری با برادرش «اتان» افتخارات سینمایی متعددی کسب کردهاند.
این دو برادر نگارش فیلمنامه، کارگردانی و تهیهکنندگی فیلمهایشان را مشترکا عهدهدار هستند، هرچند طی سالهای اخیر «اتان» بیشتر در امر تهیهکنندگی و «جوئل» در زمینهی کارگردانی فعال بودهاند.
«جوئل» پس ازفارغالتحصیلی از دانشگاه به عنوان دستیار تولید در چند فیلم و ویدیو موسیقی به کار مشغول شد. استعداد او در زمینهی تدوین فیلم موجب شد تا سام ریمی برای اولین فیلماش «شیطان مرده» از او بهره بگیرد.
در سال ۱۹۴۸ بود که برادران کوئن اولین فیلم مشترک خود با نام «خون ساده» را ساختند. این فیلم با استقبال منتقدین فیلم همراه شد و در جشنوارههای ساندنس و ایندیپندنت موفق به کسب جایزه شد.
پس از آنکه برادران کوئن فیلمنامه «موج جنایت» (۱۹۸۵) را برای سام ریمی نوشتند، در سال ۱۹۸۷ دومین فیلم بلند خود را با نام «بزرگ کردن آریزونا» کارگردانی کردند و فیلمنامه آن را نیز خودشان نوشتند.
«گذرگاه میلر» فیلم بعدی برادران کوئن بود که در سال ۱۹۹۰ ساخته شد، اما آغاز درخشش این دو برادر در سال ۱۹۹۱ با فیلم «بارتن فینک» رقم خورد که به موفقیت فراوانی دست یافت. این فیلم نخل طلای جشنواره کن و نامزدی در ۳ بخش از جوایز اسکار را برای آنها به همراه آورد. بارتن فینک اولین فیلم برادران کوئن است که «راجر دیکینز»، فیلمبردار سرشناس هالیوود مدیر فیلمبرداری آن بود و بیش از ۱۵ سال با این دو کارگردان سرشناس همکاری داشته است.
موفقیت چشمگیر بعدی برادران کوئن در سال ۱۹۹۶ با فیلم «فارگو» بهدست آمد. این فیلم تریلر جنایی که در زادگاه این دو برادر ساخته شد، جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره کن و جوایز بافتا و دو جایزهی اسکار بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول زن را کسب کرد.
پس از ساخت فیلم «لبوسکی بزرگ» در سال ۱۹۹۸ که چندان به مذاق منتقدان خوش نیامد، برادران کوئن در سال ۲۰۰۰ فیلم موفق «برادر کجایی» را به سینما عرضه کردند. این فیلم که بهنوعی اقتباس از «ادیسه» هومر بود، با نقشآفرینی کمدی «جورج کلونی» با استقبال زیادی همراه و نامزد اسکار بهترین فیلمنامه شد.
پس از فیلم «مردی که آنجا نبود» در سال ۲۰۰۱ ، این دو برادر سرشناس هالیوود فیلم «سنگدلی بینهایت» را دو سال بعد با نقش آفرینی جورج کلونی و «کاترین زتا جونز» ساختند که به نوعی دنباله رو کمدی رمانتیکهای دهه ۴۰ میلادی بود.
در سال ۲۰۰۴ برادران کوئن فیلم «قاتلین پیرزن» را با نقش آفرینی تام هنکس ساختند که سخت مورد انتقاد منتقدان قرار گرفت.
اما بدون شک سال ۲۰۰۵ نقطهی عطف کارنامه سینمایی برادران کوئن بود؛ سالی که با ساخت فیلم بسیار موفق و البته پرفروش «پیرمردها کشوری ندارند» جوایز معتبر فراوانی را کسب کردند. این فیلم که اقتباس از رمان «کورمک مککارتی» بود، با نقشآفرینی تاثیرگذار «خاویر باردم» مورد استقبال زیاد اهالی سینما و منتقدین قرار گرفت.
این فیلم در جوایز اسکار ۲۰۰۸ موفق به کسب چهار جایزه اسکار، از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. این برای اولینبار پس از سال ۱۹۶۱ بود که دو کارگردان همزمان جایزه اسکار بهترین کارگردانی را برای یک فیلم کسب کردند. «پیرمردها کشوری ندارند» نامزد نخل طلای سال ۲۰۰۷ بود و جایزه بهترین فیلم خارجی را از جوایز دیوید دوناتلو ایتالیا گرفت و جایزه گلدن گلوب را برای بهترین فیلمنامه کسب کرد.
برادران کوئن در سال ۲۰۰۸ فیلم «پس از خواندن بسوزان» را با بازی براد پیت و جورج کلونی عرضه کردند و در سال گذشته میلادی نیز با فیلم «یک مرد جدی» نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم و فیلمنامه شدند.
فیلم بعدی برادران کوئن «شهامت» محصول کمپانی پارامونت است که بازیگران معروفی چون جف بریجز، مت دیمون و جاش برولین در آن ایفای نقش دارند.
سینمای برادران کوئن چندان به سبک و ژانر خاصی پایبند نیست و انواع مختلف فیلمها در کارنامه این دو برادر دیده میشود از کمدیهایی چون «بزرگ کردن آریزونا» و «قاتلین پیرزن» تا فیلم گنکستری «گذرگاه میلر»، جنایی «فارگو»، «پیرمردها کشوری ندارند» تا رمانتیک «سنگدلی بینهایت» و سیاسی-جاسوسی «پس از خواندن بسوزان».
از دیگر ویژگیهای فیلمهای برادران کوئن، تسلط فراوان آنها به جنبههای مختلف فیلمسازی است که اغلب در بخشهای بازیگری، فیلمبرداری، صدابرداری، طراحی صحنه و موسیقی برای آنها جایزه به همراه آورده است.