هابیل و قابیل و فرزندان حضرت آدم(ع) با چه کسانى ازدواج کردند؟
باید در جواب بگوییم: ازدواج فرزندان آدم بایکدیگر صورت گرفته است به خاطر اینکه در قرآن آمده «وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً”کَثِیراً” وَ نِساءً”؛ از آن دو (آدم و حوا) مردان و زنان فراوانى در روى زمینمنتشر ساخت» (نسأ آیه ۱).
اگر در پدید آمدن نسل از آدم و حوا غیر هم نقش داشت باید قران مىفرمود: «و بث منهما و من غیر هما» و حال آنکه اینگونهنفرموده است.
افزون بر آن مرحوم طبرسى حدیثى ، از امام سجاد (ع) چنین نقل مىکند که آن حضرت در ضمن گفتارى که به مردى قریشى بیان داشت جریانازدواج هابیل را با بلوزا خواهر قابیل همچنین ازدواج قابیل را با قلیما خواهر هابیل شرح مىداد به او فرمود: این مطلب را انکار مکن چه آنکه روش الهى براین جارى شده است مگر نه این است که خداوند زوجه آدم را از خود او آفرید وسپس براى او حلالش کرد… تا آخر حدیث.
علامه طباطبایى در توجیه این نظریه مىفرماید حکم ازدواج یک حکم تشریعى و تابع مصالح و مفاسد است و حکمتکوینى نیست که قابل تغییر نباشد زمام چنین حکمى به دست خداست از این رو ممکن است روزى به خاطر ضرورت از جانب خدا حلال گردد
باید در جواب بگوییم: ازدواج فرزندان آدم بایکدیگر صورت گرفته است به خاطر اینکه در قرآن آمده «وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً”کَثِیراً” وَ نِساءً”؛ از آن دو (آدم و حوا) مردان و زنان فراوانى در روى زمینمنتشر ساخت» (نسأ آیه ۱).
اگر در پدید آمدن نسل از آدم و حوا غیر هم نقش داشت باید قران مىفرمود: «و بث منهما و من غیر هما» و حال آنکه اینگونهنفرموده است.
افزون بر آن مرحوم طبرسى حدیثى ، از امام سجاد (ع) چنین نقل مىکند که آن حضرت در ضمن گفتارى که به مردى قریشى بیان داشت جریانازدواج هابیل را با بلوزا خواهر قابیل همچنین ازدواج قابیل را با قلیما خواهر هابیل شرح مىداد به او فرمود: این مطلب را انکار مکن چه آنکه روش الهى براین جارى شده است مگر نه این است که خداوند زوجه آدم را از خود او آفرید وسپس براى او حلالش کرد… تا آخر حدیث.
علامه طباطبایى در توجیه این نظریه مىفرماید حکم ازدواج یک حکم تشریعى و تابع مصالح و مفاسد است و حکمتکوینى نیست که قابل تغییر نباشد زمام چنین حکمى به دست خداست از این رو ممکن است روزى به خاطر ضرورت از جانب خدا حلال گردد
افزون بر ایننمىتوان گفت فطرت با این ازدواج مخالف است به لحاظ اینکه متمایل نبودن طبع نه از آن جهت است که از آن تنفر دارد بلکه به جهت آن است کهاین را موجب اشاعه فحشأ و اعمال زشت و از بین رفتن غریزه عفت مىداند و اما در جامعه آن روز که فقط چند خواهر و برادر بودهاند با در نظر گرفتنمشیت خداوند عنوان فحشأ صدق نخواهد کرد گذشته از آن ازدواج خواهر و برادر براى مدتى طولانى در بین مجوس شایع بوده است.
حاصل مطلب اینکه چه اشکال دارد که به طور موقت براى گروهى به خاطر ضرورت این گونهازدواج مباح باشد.