رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

By registering with this blog you are also agreeing to receive email notifications for new posts but you can unsubscribe at anytime.


رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.


کانال رسمی سایت تفریحی

دکه سایت


نظر سنجی

نظرسنجی

به نظر شما کدام سریال امسال ماه رمضان بهتر است؟

Loading ... Loading ...

کلیپ روز




logo-samandehi

تصاویری از فرش قرمز اختصاصی برای بازیگران دیر رسیده در جشنواره فجر

عکس از جشن تولد ۳۸ سالگی آزاده صمدی

مصاحبه از زندگی شخصی امیرحسین مدرس و همسر دومش

عکس همسر آزاده نامداری و دخترش گندم

عکس جدید مهناز افشار و دخترش لینانا

نامه عسل پورحیدری در شبکه اجتماعی پس از خاکسپاری پدر

عکسی جالب از تینا آخوندتبار با دستکش بوکس در حال ورزش

تصاویر تبلیغاتی الیکا عبدالرزاقی و همسرش امین زندگانی

رتبه بدهید:

بررسی آثار داستانی و نمایشی نیم قرن منتشر شد

خبرگزاری فارس: معرفی و بررسی آثار داستانی و نمایشی طی سال‌های ۱۲۵۰ تا ۱۳۰۰ شمسی، براساس پژوهش‌های طرح تطور مضامین داستانی گروه ادبیات معاصر، گزارشی از حسین مرتضائیان آبکنار از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شد.

خبرگزاری فارس: معرفی و بررسی آثار داستانی و نمایشی طی سال‌های ۱۲۵۰ تا ۱۳۰۰ شمسی، براساس پژوهش‌های طرح تطور مضامین داستانی گروه ادبیات معاصر، گزارشی از حسین مرتضائیان آبکنار از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شد.




به گزارش خبرنگار فارس، فرهنگستان زبان و ادب فارسی درصدد برآمده ‌است تا موجبات بسیج جامعه دانشگاهی و مراکز علمی و فرهنگی را برای گام برداشتن در راه معرفی شایسته ادب معاصر فراهم سازد و به این منظور، گام اوّل را برداشته و اجرای طرحی به نام طرح تطور مضامین داستانی در ادبیات فارسی طی دو قرن اخیر را آغاز کرده‌ است.
مجموعه حاضر که چکیده‌ای از ادبیات داستانی نیم قرن (سال‌های ۱۲۵۰ تا ۱۳۰۰) است در چارچوب همان طرح تهیه شده و باید بخشی از آن کار پژوهشی مقدماتی تلقی شود که دستمایه‌ای برای تحلیل نهایی سیر تطور مضامین در ادبیات داستانی طی دوره‌ای ۵۰ ‌ساله (دوره اوّل از طرح) خواهد بود.
در نقد آثار این مجموعه، قطعیتی وجود ندارد و سعی شده‌ با نگاهی جامع، نسبی‌گرا، و بی‌طرفانه به آثار نگریسته شود؛ اگر نقد صریحی درباره اثری هست یا نقل قول است و یا تحلیل و نقد زمانه معاصر از آن اثر، بی‌آنکه ارزش تاریخی و فرهنگی آن نادیده گرفته شود. گاه نیز نقدِ صریح نتیجه نظر تثبیت ‌شده دوران ما است.
برخی از شخصیت‌هایی که در این مجموعه آثارشان مورد بررسی قرار گرفته ‌است عبارت‌اند از: میرزا آقا تبریزی، میرزا فتحعلی آخوندزاده، ناصرالدین‌شاه، زین‌العابدین مراغه‌ای، میرزا حبیب اصفهانی، تاج‌السلطنه، سیدمحمدعلی جمالزاده و دیگران. در پایان این مجموعه نیز کتابنامه و نمایه آثار آمده‌ است.
با نگاهی به گذشته درمی‌یابیم که همیشه این نیاز احساس می‌شده‌ که مرجعی در دسترس باشد تا انبوه آثار و کتاب‌های پراکنده و دور از دسترس در آن شناسانده شود و بدانیم چه داشته‌ایم، چه کرده‌ایم، و به کجا می‌رویم و این، یکی از اهداف فرهنگستان در تدوین چنین کتابی است.
کتاب معرفی و بررسی آثار داستانی و نمایشی از ۱۲۵۰ تا ۱۳۰۰ شمسی، گزارش حسین مرتضائیان آبکنار است که در ۱۶۸ صفحه و با شمارگان هزار نسخه به بهای ۳ هزار تومان ازسوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده ‌است.

تصاویر جدید بنیامین بهادری در کنار زن سال هند

تصاویر و حواشی حضور سحر قریشی و بازیگران در جشن پیراهن استقلال

عکسی جدید از آنا نعمتی و برادرش در رستوران

تصاویر جدید از هدیه تهرانی و مهران مدیری در سری جدید «قلب یخی»

عکس هایی از عروسی گلزار و النازشاکردوست در یک فیلم عروسی

دو عکس متفاوت الناز شاکردوست با عروسک گوفی و در آمبولانس

تصاویر نرگس محمدی به همراه مادرش در کنسرت موسیقی

تصاویری از حضور هنرمندان در کنسرت بابک جهانبخش

تبلیغ فروشگاهی

مطالب مرتبط با این موضوع

اجباری اجباری، ایمیل شما هرگز منتشر نخواهد شد