اقسام واجبات
واجبات توصلى و تعبدى
قسمتى از واجبات باید به همراه نیت و قصد قربتبه جاى آورده شوند مانند نماز و روزه که به آنها واجبات تعبدى مىگویند.
قسمتى دیگر عباداتى هستند که لازم نیستبه همراه نیت و قصد قربتبه جا آورده شوند، مانند تطهیر بدن و لباس و امر به معروف و غسلمیت.
به عبارت دیگر، در واجبات توصلى انگیزه امر معلوم است، ولىدرواجبات تعبدى غرض و مقصود شارع معلوم نیست، گرچه فلسفه و حکمتى دارد و مکلفین صرفا براى تعبد به امر خداوند انجام مىدهند.
واجب عینى و کفایى
واجب عینى، واجبى است که همه مکلفین باید انجام دهند، مانند نمازهاى یومیه.
واجب کفایى آن است که با عمل عدهاى از عهدهدیگران ساقط است، مانند تطهیر مسجد، تدفین میت و….
واجبات توصلى و تعبدى
قسمتى از واجبات باید به همراه نیت و قصد قربتبه جاى آورده شوند مانند نماز و روزه که به آنها واجبات تعبدى مىگویند.
قسمتى دیگر عباداتى هستند که لازم نیستبه همراه نیت و قصد قربتبه جا آورده شوند، مانند تطهیر بدن و لباس و امر به معروف و غسلمیت.
به عبارت دیگر، در واجبات توصلى انگیزه امر معلوم است، ولىدرواجبات تعبدى غرض و مقصود شارع معلوم نیست، گرچه فلسفه و حکمتى دارد و مکلفین صرفا براى تعبد به امر خداوند انجام مىدهند.
واجب عینى و کفایى
واجب عینى، واجبى است که همه مکلفین باید انجام دهند، مانند نمازهاى یومیه.
واجب کفایى آن است که با عمل عدهاى از عهدهدیگران ساقط است، مانند تطهیر مسجد، تدفین میت و….
واجب تعیینى و تخییرى
واجب تعیینى واجبى است که نمىتوان کار دیگرى را جایگزین آن ساخت مثل نمازهاى یومیه، برخلاف واجب تخییرى که مکلف مىتواند یکى از چند کار را اختیار کند، مانند کفاره روزه که مکلف مخیر استبین آزاد کردن بنده و شصت روز روزه و اطعام شصت نفر.
واجب موسع و واجب مضیق
گاهى واجب، وقت محدودى دارد که از آن به واجب مضیق تعبیر مىشود، مثل نماز آیات براى ماه گرفتگى و گاهى وقت وسیعى دارد که از آن تعبیر مىشود به واجب موسع، مانند نمازهاى یومیه.
پىنوشتها:
۱٫رساله نوین، ج۱، ص۴۲; سید مرتضى رضوى، فى سبیل الوحده السلامیه، ص۵۴٫
۲٫توبه (۹) آیه ۱۲۲٫
۳٫علامه مجلسى، بحارالانوار، ج۱، ص۲۰۶٫
۴٫بحارالانوار، ج۱، ص۱۷۶; رساله نمونه، ص۲۵٫
۵٫رساله عملیه، مساله یازدهم.
۶٫عروهالوثقى، ج۱، ص۱۱، مساله ۲۹٫
۷٫شیخ انصارى، اجود التقریرات، ج۱، ص۱۵۸٫
۸٫امام خمینى، ولایت فقیه، ص۱۱٫
۹٫مائده (۵) آیه ۴۸٫
۱۰٫شورى (۴۲) آیه ۱۳٫
۱۱٫حشر (۵۹) آیه ۷٫
۱۲٫دکتر صبحى، فلسفه التشریع فى الاسلام.
۱۳٫به نقل از کتاب همبستگى مذاهب اسلامى، و کتاب اسلام آئین همبستگى (مقالات دارالتقریب).
۱۴٫امام خمینى(ره)، الرسائل، ص۹۴; وسائل الشیعه ج۱۸ ص۹۵٫
۱۵٫علل الشرایع، ص۲۵۴، ج۱٫
۱۶٫نحل (۱۶) آیه ۹۷٫
۱۷٫مهدى نراقى، جامع السعادات، ج۲، ص۲۳۴٫
۱۸٫طبرسى، مکارم الاخلاق، ص۵۵۴٫
۱۹٫بحارالانوار، ج۷۹، ص۱۹۸٫
۲۰٫میزان الحکمه،ج۱۰، ص۷۱۷٫
۲۱٫عروه الوثقى.
۲۲٫شیخ صدوق،علل الشرایع، ج۱، ص۹۳٫
۲۳٫وسائل، ج۶، ص۳ – ۵٫