گفتوگو با آریا عظیمینژاد، آهنگساز «پنج کیلومتر تا بهشت»
فضاهای ماورائی و استفاده از افکتهای غیرسازی
آریا عظیمینژاد، فرزند جمشید عظیمینژاد است که سالها در زمینه کودکان و نوجوانان فعال بوده است. آریا به گفته خودش، نواختن سهتار را (ساز تخصصیاش) نزد پدربزرگش آموخته است. وی نوازندگی را به طور جدی از سال ۱۳۶۶ آغاز کرده و نزد استادانی چون محمد تاجبخش، علیاصغر زندوکیل و جلال ذوالفنون، آموزش دیده است. او پس از مدتی به تنظیم و تدوین موسیقی برای تئاتر و آثار سینمایی و تلویزیونی روی آورده است.
عظیمینژاد با آهنگسازی برای کارهای تلویزیونی چون کمین، خانه ما، روزهای اعتراض، نیمکت، او یک فرشته بود، آخرین گناه، مروارید سرخ، پریدخت، روز حسرت، رستگاران، چاردیواری، زیر هشت، جراحت و پایتخت ثابت کرده که جنس موسیقیاش متفاوت است. در حال حاضر مجموعه تلویزیونی «پنج کیلومتر تا بهشت» که ساخت موسیقی آن را آریا عظیمینژاد به عهده دارد، در حال پخش از شبکه ۳ سیماست. به این بهانه با وی به گفتوگو نشستیم.
ساخت موسیقی ۵ کیلومتر تا بهشت تمام شده است؟
نه، ساخت موسیقی ادامه دارد و ما فقط چند قسمت از پخش جلوتر هستیم.
از رابطه کاریتان با آقای افخمی بگویید.
این مجموعه دومین همکاری من با آقای افخمی پس از مجموعه «او یک فرشته بود» است. خوشبختانه من و آقای افخمی به تعامل خوب و قابل قبولی رسیدهایم، ایشان حس موسیقایی بسیار خوبی دارند
فضاهای ماورائی و استفاده از افکتهای غیرسازی
آریا عظیمینژاد، فرزند جمشید عظیمینژاد است که سالها در زمینه کودکان و نوجوانان فعال بوده است. آریا به گفته خودش، نواختن سهتار را (ساز تخصصیاش) نزد پدربزرگش آموخته است. وی نوازندگی را به طور جدی از سال ۱۳۶۶ آغاز کرده و نزد استادانی چون محمد تاجبخش، علیاصغر زندوکیل و جلال ذوالفنون، آموزش دیده است. او پس از مدتی به تنظیم و تدوین موسیقی برای تئاتر و آثار سینمایی و تلویزیونی روی آورده است.
عظیمینژاد با آهنگسازی برای کارهای تلویزیونی چون کمین، خانه ما، روزهای اعتراض، نیمکت، او یک فرشته بود، آخرین گناه، مروارید سرخ، پریدخت، روز حسرت، رستگاران، چاردیواری، زیر هشت، جراحت و پایتخت ثابت کرده که جنس موسیقیاش متفاوت است. در حال حاضر مجموعه تلویزیونی «پنج کیلومتر تا بهشت» که ساخت موسیقی آن را آریا عظیمینژاد به عهده دارد، در حال پخش از شبکه ۳ سیماست. به این بهانه با وی به گفتوگو نشستیم.
ساخت موسیقی ۵ کیلومتر تا بهشت تمام شده است؟
نه، ساخت موسیقی ادامه دارد و ما فقط چند قسمت از پخش جلوتر هستیم.
از رابطه کاریتان با آقای افخمی بگویید.
این مجموعه دومین همکاری من با آقای افخمی پس از مجموعه «او یک فرشته بود» است. خوشبختانه من و آقای افخمی به تعامل خوب و قابل قبولی رسیدهایم، ایشان حس موسیقایی بسیار خوبی دارند، به طوری که ساعتها با ایشان راجع به موسیقی صحبت میکنم. در این مجموعه نیز پس از ساعتها گفتوگو در نهایت دو اتود زدیم که اتود دومی قبول شد و در حال پخش است.
راز موفقیت کارهای شما در چیست؟ شما درباره فیلمنامه و ژانر آن تحقیق کرده یا فقط به موضوع داستان اکتفا میکنید؟
گاهی مضمون کار به تحقیقات میدانی احتیاج دارد، مثلا کارهایی که به موسیقی نواحی مربوط میشود. برای نمونه در سریال چهاردیواری و پایتخت، ما به همان نواحی سفر کردیم. این تنها یک بخش است به نام تحقیقات میدانی. بخش دیگر پیش از نگارش فیلمنامه است که خط فکری موسیقی میتواند آنجا شکل بگیرد. بخش دیگر نیز تماشای تصاویر نهایی ضبط شده است، چون هر کس میتواند برای خود تصویرسازی ذهنی داشته باشد.
شما در طول فیلمبرداری سر صحنه میرفتید؟ دیدن صحنهها در ساخت موسیقی چقدر موثر است؟
بله، به طور مرتب به مکان فیلمبرداری میرفتم. دیدن صحنهها در ساخت موسیقی بسیار تاثیرگذار است.
گلایه بیشتر همکاران شما کمبود وقت برای ساخت موسیقی است. شما در این مجموعه با چنین مشکلی روبهرو بودهاید؟
پیشنهاد این سریال از فروردین ماه به من داده شد. زمان هم کم نبود. حتی تیتراژ اول سریال از یک ماه و نیم قبل آماده بود. اما بعضی اوقات به دلیل حساسیت روی کارهای مناسبتی، روند کار طول میکشد.
برای ساخت این مجموعه عمدتا از چه سازهایی استفاده کردهاید؟
در این فضای موسیقی از ساز فلاکل هورن که از خانواده ترومپت است، برای القای بیشتر صحنههای تعلیقی و حسی استفاده کردم. همچنین از ویولن و سازهای کوبهای نیز استفاده شده است. به دلیل وجود فضاهای ماورائی نیز از یک سری افکتهای غیرسازی نیز بهره بردهام.
شما تیتراژهای پایانی را با کلام میپسندید یا بیکلام؟
در بعضی کارهای تلویزیونی متاسفانه موسیقی با کلام آن ربطی ندارد و به این موضوع زیاد توجه نمیشود، بنابراین اهمیت زیادی دارد که فقط تیتراژ با کلام پایانی با فضای کار مرتبط باشد.
شما در کار تلویزیونی چهاردیواری از یکی از سازهای محلی غرب کشور به اسم دوذله استفاده کردید که بسیار از آن استقبال شد، بخصوص مورد توجه جناب ضرغامی، ریاست سازمان صدا و سیما هم قرار گرفت و ایشان در همایش افق رسانه تاکید کردند در ساخت موسیقی فیلمها و سریالها حتما به استفاده از سازهای بومی و محلی توجه شود. نظرتان در اینباره چیست؟
این وظیفه آهنگساز است که در ساخت موسیقی کارهای تصویری، چه فیلم یا سریال با توجه به فضای آن، از سازهای بومی و محلی استفاده کرده و با این کار موسیقی سنتی کشور را به مردم معرفی کند، زیرا بعضی سازهای محلی هستند که مردم اسم آنها را نمیدانند و اطلاع ندارند که به کدام منطقه از کشورمان مربوط میشوند.