نبض بازار دردست قهوه تلخ
دنیای اقتصاد: کارهای مهران مدیری همیشه برای مخاطبان تلویزیون جذاب است. حتی برای آن دسته از آدمهایی که آنقدرها برای برنامههای این رسانه وقت نمیگذارند.
سریال «قهوه تلخ» پس از حرف و حدیثهای زیادی که دربارهاش شنیده میشد، سرانجام در شبکه خانگی به نمایش درآمد و به نظر میرسد در همین مدت کوتاه توانسته نبض بازار را در دست بگیرد. آمار و ارقام از فروش قابل توجه این سریال حکایت میکند.
البته تردیدی هم در این نکته وجود ندارد؛ چرا که کافی است تنها ساعتی پس از توزیع این سریال سری به مراکز فروش آن بزنید تا به خوبی دریابید خیلیها بیصبرانه منتظرند تا قسمتهای جدید سریال را خریداری کنند و به خانههایشان ببرند و حداقل لحظات شادی را برای خود فراهم کنند. سریال جدید مهران مدیری برعکس آثار گذشتهاش که در طول زمان با مخاطب ارتباط برقرار میکرد، از همان اولین قسمت توانست نظر خیلیها را جلب کند. او آدم باهوشی است و ثابت کرده چطور میتواند هر بار با ترفندی جدید مخاطبانش را وادار کند پای آثارش میخکوب شوند.
او آدم باهوشی است به هزار و یک دلیل و اینکه میداند در این روزگار کسالت بار و دلتنگی، مردم از یک سریال طنز چه انتظاری دارند. مدیری «قهوه تلخ» را بهترین کارش میداند. باید منتظر ماند تا قسمتهای جدید هم از راه برسند و بعد بیشتر دربارهاش حرف زد، اما همین که در همین مدت یک سریال توانسته مخاطبان زیادی را وادار کند برای کالای فرهنگی هم هزینه بپردازند، نکته خوشایندی است.
دنیای اقتصاد: کارهای مهران مدیری همیشه برای مخاطبان تلویزیون جذاب است. حتی برای آن دسته از آدمهایی که آنقدرها برای برنامههای این رسانه وقت نمیگذارند.
سریال «قهوه تلخ» پس از حرف و حدیثهای زیادی که دربارهاش شنیده میشد، سرانجام در شبکه خانگی به نمایش درآمد و به نظر میرسد در همین مدت کوتاه توانسته نبض بازار را در دست بگیرد. آمار و ارقام از فروش قابل توجه این سریال حکایت میکند.
البته تردیدی هم در این نکته وجود ندارد؛ چرا که کافی است تنها ساعتی پس از توزیع این سریال سری به مراکز فروش آن بزنید تا به خوبی دریابید خیلیها بیصبرانه منتظرند تا قسمتهای جدید سریال را خریداری کنند و به خانههایشان ببرند و حداقل لحظات شادی را برای خود فراهم کنند. سریال جدید مهران مدیری برعکس آثار گذشتهاش که در طول زمان با مخاطب ارتباط برقرار میکرد، از همان اولین قسمت توانست نظر خیلیها را جلب کند. او آدم باهوشی است و ثابت کرده چطور میتواند هر بار با ترفندی جدید مخاطبانش را وادار کند پای آثارش میخکوب شوند.
او آدم باهوشی است به هزار و یک دلیل و اینکه میداند در این روزگار کسالت بار و دلتنگی، مردم از یک سریال طنز چه انتظاری دارند. مدیری «قهوه تلخ» را بهترین کارش میداند. باید منتظر ماند تا قسمتهای جدید هم از راه برسند و بعد بیشتر دربارهاش حرف زد، اما همین که در همین مدت یک سریال توانسته مخاطبان زیادی را وادار کند برای کالای فرهنگی هم هزینه بپردازند، نکته خوشایندی است.
۹ قسمت از سریال «قهوه تلخ» آخرین ساخته «مهران مدیری» در حالی در شبکه خانگی توزیع شده که توانسته مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند که هر هفته مصرانه پیگیر ماجراهای آن هستند و به هیچ وجه هم حاضر به تهیه نسخهای غیر از نسخه اصلی کار نیستند. به گزارش فارس، بنابر اعلام تهیه کننده سریال، قرار است کار در ۹۰ قسمت ساخته شود و تا به حال حدود ۴۰ قسمت آن ساخته شده است و مخاطب پیگیر داستانهای «قهوه تلخ» از قسمت ۲۰ میتواند شاهد حضور «مهران مدیری» در این سریال خانگی باشد.
به گزارش فارس، این سریال در لوکیشن قبلی سریال «پاورچین» ساخته میشود که باغی به مساحت ۵ هزار و ۵۰۰ متر در خیابان فرشته تهران است. محمودرضا جوانشیر که مدیر تدارکات سریال است، درباره آمادهسازی لوکیشن گفت: زمانی که قرار شد برای ساخت «قهوهتلخ» به اینجا بیاییم، اینجا پر از خاک و برگ و وسایل اضافه بود و ما حدود ۲۰ روز فقط درگیر تخلیه زباله از لوکیشن بودیم. بعد از اتمام پاکسازی کار ساخت دکورها آغاز شد و در حال حاضر ۷۰ درصد از مساحت باغ درگیر ساخت لوکیشن شده است. لوکیشن وسیع «قهوهتلخ» فقط جایی برای تصویربرداری بخشهای داخلی و بخش محدودی از نماهای خارجی است و از بخشهای مختلفی تشکیل شده است.
اتاق نظمیه، اتاق خواب شاه، کاخ شاه که لوکیشن اصلی سریال است، مطبخ، بازار، قهوه خانه، خانه صدراعظم، خانه قهوه چی، زندان و … از جمله لوکیشنهایی است که مدیری برای به تصویر کشیدن «قهوه تلخ» بنا کرده است. البته از بیرون که به لوکیشن نگاه میکنی، فقط دری با رنگ سیاه و دیوارهایی بلند خودنمایی میکند و وقتی زنگ در را میزنی و در باز میشود، ابتدا اتاقک نگهبانی سمت چپ خودنمایی میکند و بعد هم که هر بخش از دکورهای یاد شده در گوشهای بنا شده است. از نکات قابل توجه در این لوکیشن که تمام در و دیوار آن پوشیده از طرحهای سنتی است، این است که تمام این نماها با ابتکار و طراحی پانتهآ واعظنیا (طراح تزئینات کاخها و ساخت تیتراژ و گرافیک تبلیغات) خلق شدهاند و برای اولین بار تمام طرحها با کامپیوتر طراحی و در اندازه واقعی چاپ شدهاند.
این مساله توانسته است بسیاری از مشکلات سازندگان این سریال را در تهیه دکور از بین ببرد و آنها بتوانند با خیال راحت هر طرحی را از کار درآورند. گویا جمشید مشایخی نیز که بازدیدی از پشت صحنه سریال «قهوهتلخ» داشته، با دیدن ابتکار ابراز خرسندی کرده و گفته است ای کاش این تکنولوژی در ساخت سریال «هزاردستان» هم بود تا زنده یاد حاتمی برای ساخت این سریال اینقدر متحمل سختی نمیشد. اتاق گریم هم جای دیگری است که سرکی به آن میکشیم. تنها بازیگری که امروز در حال گریم است، محمدرضا هدایتی (جهانگیر خان دولو) است که مهرداد شکرآبی طراح گریم سریال مشغول گریم آن است.
شکرآبی در توضیحاتی پیرامون چگونگی خلق طراحیها که متعلق به دوره زمانی نامشخصی است، گفت: برای طراحی گریم افراد داستان قهوه تلخ به کتابهای تاریخی مراجعه کردیم و مطالعات بسیاری در این حوزه داشتیم، آقای مدیری هم در این راه کمکهای بسیاری به ما کرد و در نهایت هم خواست تا هرکدام از شخصیتها با توجه به خصلتهای اخلاقی که دارند، شبیه حیوانی که صاحب آن خلقیات است، شوند. مثلا پادشاه دربار گریمی شبیه به گربه دارد. وی ادامه داد: البته برخی تصاویر هم مانند زنانی با چشمانی سیاه و ابروان به هم پیوسته به تاریخ ما منسوب است که در مطالعات به نقطه دقیقی درباره آن نمیرسید.
محمدرضا هدایتی نیز بهرغم شتابزدگیها و بداخلاقیهایی که جلوی دوربین دارد، متبسم و آرام نشسته است تا شکرآبی کارش را تمام کند، او در پاسخ به این سوال که چرا مردم در مقابل خواسته مدیری مبنی بر عدم کپی سریال حرفشنوی داشتهاند و خلاف سایر آثار، این کار را نمیکنند؟ گفت: این نشاندهنده ارتقای فرهنگ مردم است. ما که قانون کپی رایت نداریم و همه هنرمندان از این قضیه رنج میکشند، مردم نشان دادهاند که اگر چنین قانونی باشد، از آن استقبال میکنند و من شرمنده مردم شدم، آنها مانند یک حرکت ملی در این باره واکنش نشان دادند.
وی ادامه داد: مخصوصا در سالهای اخیر مردم بسیار جلوتر از هنرمندان بودهاند و هنرمندان نتوانستهاند خواستههای آنها را مرتفع کنند. ما تلاش کردهایم که اگر کاری در حد شان آنها نمیسازیم، حداقل به شعورشان هم توهین نکنیم.
وی درباره این که چرا در آثار مدیری همواره نقش پیرمردها را ایفا میکند نیز تصریح کرد: با این که همه پیر هستند، تلاش میکنم تا تشابهی در آنها حس نشود و در حد بضاعت ضعیف خود این نقشها را ایفا میکنم. اگر کار تکراری است و مردم احساس تکراری بودن دارند، من معذرت خواهی میکنم البته من به عنوان بازیگر از خود انتظار دارم که نقشهایم را تکرار نکنم.