لیلی افشار و بداهه نوازی گیتار کلاسیک
لیلی افشار، گیتار را از ده سالگی آغاز کرده و از دانشگاه ایالتی فلوریدا هم دکتری نوازندگی گیتار کلاسیک گرفته است. وی نخستین زن در جهان است که توانسته در رشته نوازندگی گیتار کلاسیک، مدرک دکتری بگیرد.
خانم افشار همچنین یکی از ۱۲ نوازنده بین المللی گیتاراست که برای کلاسهای درس «آندرس سگویا» در کلاسهای پیشرفته در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انتخاب شد.
خانم افشار، ساز تخصصی شما گیتار است و شما اولین زن هنرمندی هستید که در رشته نوازندگی این ساز مدرک دکترا گرفته اید. در گیتار شما چه دیدید که این ساز را انتخاب کردید؟
من عاشق صدای گیتار کلاسیک شدم. همین بود که من را به طرف آن برد. سازهای دیگر همیشه دور و بر بود ولی صدای گیتار کلاسیک بود که خیلی جلبم کرد. گیتار کلاسیک سازی است که آدم میتواند بغل بگیرد و خودش تنها بزند و هیچ احتیاج به لوازم برقی و اینها ندارد.
از سبک و روش گیتار نوازی تان برای ما بگویید.
هر قطعه ای برای من یک داستانی دارد و من روی صحنه سعی میکنم آن داستان را به شنونده منتقل کنم.
یعنی در واقع کارهای بداهه نوازی میکنید؟
از نظر تفسیر موسیقی میشود گفت یک مقدار بداهه نوازی است. هر شبی که یک قطعه را اجرا میکنم مثل هم نمیزنم. هر شب فرق دارد.
شما به آن شاخ و برگ میدهید.
لیلی افشار، گیتار را از ده سالگی آغاز کرده و از دانشگاه ایالتی فلوریدا هم دکتری نوازندگی گیتار کلاسیک گرفته است. وی نخستین زن در جهان است که توانسته در رشته نوازندگی گیتار کلاسیک، مدرک دکتری بگیرد.
خانم افشار همچنین یکی از ۱۲ نوازنده بین المللی گیتاراست که برای کلاسهای درس «آندرس سگویا» در کلاسهای پیشرفته در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انتخاب شد.
خانم افشار، ساز تخصصی شما گیتار است و شما اولین زن هنرمندی هستید که در رشته نوازندگی این ساز مدرک دکترا گرفته اید. در گیتار شما چه دیدید که این ساز را انتخاب کردید؟
من عاشق صدای گیتار کلاسیک شدم. همین بود که من را به طرف آن برد. سازهای دیگر همیشه دور و بر بود ولی صدای گیتار کلاسیک بود که خیلی جلبم کرد. گیتار کلاسیک سازی است که آدم میتواند بغل بگیرد و خودش تنها بزند و هیچ احتیاج به لوازم برقی و اینها ندارد.
از سبک و روش گیتار نوازی تان برای ما بگویید.
هر قطعه ای برای من یک داستانی دارد و من روی صحنه سعی میکنم آن داستان را به شنونده منتقل کنم.
یعنی در واقع کارهای بداهه نوازی میکنید؟
از نظر تفسیر موسیقی میشود گفت یک مقدار بداهه نوازی است. هر شبی که یک قطعه را اجرا میکنم مثل هم نمیزنم. هر شب فرق دارد.
شما به آن شاخ و برگ میدهید.
بله، همین طور است.
شما بیشتر خودتان را یک نوازنده گیتار میدانید یا یک آهنگساز، یا هر دو؟
من نوازنده گیتار هستم چون آهنگسازی خیلی نکرده ام. قطعاتی را تنظیم کرده ام برای گیتار ولی من نوازنده هستم. آهنگسازها برای من قطعه مینویسند. آهنگسازهایی هستند مثل آقای رضا والی یا آهنگسازهای ترک یا خارجی که من با آنها کار کرده ام.
شما ترجیح میدهید که تنها به تک نوازی و اجرای سولو بپردازید یا به گروه نوازی هم علاقه دارید؟
تک نوازی را بیشتر دوست دارم. روی صحنه وقتی که آدم تک نواز است همه چیز زیر کنترل خودش است.
این تک نوازی شما به مثابه این نیست که شما در موسیقی تکرو هستید؟
آدم وقتی تک نوازی میکند، باید خیلی اعتماد به نفس داشته باشد چون تمام چشم ها روی آن نفر هست. باید آدم یک مقدارتکرو باشد که بتواند این کار را انجام دهد.
از شما به عنوان اولین زن هنرمندی یاد میشود که در رشته نوازندگی ساز گیتار مدرک دکترا گرفتهید.
وقتی به آمریکا آمدم دیدم که میشود در آن لیسانس و فوق لیسانس و دکترا گرفت. من تا آخرش رفتم. هیچ نمیدانستم که قرار است اولین خانمی در جهان باشم که رشته دکتری گیتار کلاسیک گرفته است.