پاره ای از احکام زنانشویی
سؤال: الف) اگر زن تقاضای عمل زناشویی از مرد داشته باشد آیا بر مرد واجب است عمل کند یا خیر؟
ب) اگر مرد تقاضای زن را قبول نکند و برای زن مفسده داشته باشد چه حکمی دارد؟
ج) اگر مرد تقاضای زن را قبول نکند و برای زن مفسده نداشته باشد چه حکمی دارد؟
امام خمینی(ره)
الف) ترک نزدیکی با زوجه بیشتر از ۴ ماه جایز نیست و با وجود عذر جایز است.
ب) اگر زن به جهت میل زیاد قدرت و صبر تا ۴ ماه را ندارد (و زودتر از ۴ ماه تقاضا دارد) طوری که نزدیکی نشود به معصیت می افتد احتیاط واجب است مرد یا نزدیکی کنند یا او را طلاق داده تا راه برایش باز باشد.
تحریرالوسیله، ج ۳، ص ۴۲۱، م ۱۳
ج ۲، ص ۲۴۲، العروه الوثقی، ج ۲، ص ۶۴۳، م ۸
آیت الله اراکی(ره)
الف) ترک نزدیکی با زوجه بیشتر از ۴ ماه جایز نیست و با وجود عذر جایز است.
ب) اگر زن به جهت میل زیاد قدرت و صبر تا ۴ ماه را ندارد (و زودتر از ۴ ماه تقاضا دارد) طوری که نزدیکی نشود به معصیت می افتد احتیاط واجب است مرد یا نزدیکی کنند یا او را طلاق داده تا راه برایش باز باشد.
العروه الوثقی، ج ۲، ص ۶۴۳، م ۸
آیت الله بهجت (ره)
مجامعت بر مرد بیش از یکبار در چهارماه علی المشهور واجب نیست و زن هم باید خودش را از فساد و گناه باز دارد البته مرد هم باید رعایت حال زن را بنماید.
سؤال: الف) اگر زن تقاضای عمل زناشویی از مرد داشته باشد آیا بر مرد واجب است عمل کند یا خیر؟
ب) اگر مرد تقاضای زن را قبول نکند و برای زن مفسده داشته باشد چه حکمی دارد؟
ج) اگر مرد تقاضای زن را قبول نکند و برای زن مفسده نداشته باشد چه حکمی دارد؟
امام خمینی(ره)
الف) ترک نزدیکی با زوجه بیشتر از ۴ ماه جایز نیست و با وجود عذر جایز است.
ب) اگر زن به جهت میل زیاد قدرت و صبر تا ۴ ماه را ندارد (و زودتر از ۴ ماه تقاضا دارد) طوری که نزدیکی نشود به معصیت می افتد احتیاط واجب است مرد یا نزدیکی کنند یا او را طلاق داده تا راه برایش باز باشد.
تحریرالوسیله، ج ۳، ص ۴۲۱، م ۱۳
ج ۲، ص ۲۴۲، العروه الوثقی، ج ۲، ص ۶۴۳، م ۸
آیت الله اراکی(ره)
الف) ترک نزدیکی با زوجه بیشتر از ۴ ماه جایز نیست و با وجود عذر جایز است.
ب) اگر زن به جهت میل زیاد قدرت و صبر تا ۴ ماه را ندارد (و زودتر از ۴ ماه تقاضا دارد) طوری که نزدیکی نشود به معصیت می افتد احتیاط واجب است مرد یا نزدیکی کنند یا او را طلاق داده تا راه برایش باز باشد.
العروه الوثقی، ج ۲، ص ۶۴۳، م ۸
آیت الله بهجت (ره)
مجامعت بر مرد بیش از یکبار در چهارماه علی المشهور واجب نیست و زن هم باید خودش را از فساد و گناه باز دارد البته مرد هم باید رعایت حال زن را بنماید.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات حامعه الزهراء(قم)
آیت الله تبریزی(دام ظلّه)
عمل به تقاضای زن در نزدیکی بیش از یک بار در چهار ماه بر مرد واجب نیست. ولکن سزاوار است در صورتیکه زن تقاضا می کند و مرد عذری ندارد به تقاضای زن عمل کند.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات حامعه الزهراء(قم)
آیت الله خامنه ای(دام ظلّه)
در فرض الف و ج، بر زوج الزامی نیست.
ب- در فرض سؤال زوج بنابراحتیاط باید تقاضای زن را قبول کند و یا او را طلاق دهد و چنانچه مورد نزاع واقع شد، زن به حاکم شرع مراجعه کند.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات حامعه الزهراء(قم)
آیت الله خوئی(ره)
الف) ترک نزدیکی با زوجه بیشتر از ۴ ماه جایز نیست و با وجود عذر جایز است.
ب) اگر زن به جهت میل زیاد قدرت و صبر تا ۴ ماه را ندارد (و زودتر از ۴ ماه تقاضا دارد) طوری که نزدیکی نشود به معصیت می افتد احتیاط واجب است مرد یا نزدیکی کنند یا او را طلاق داده تا راه برایش باز باشد.
العروه الوثقی، ج ۲، ص ۶۴۳، م ۸
آیت الله سیستانی (دام ظلّه)
بسمه تعالی. ج: الف – واجب نیست ولی اگر خوف افتادن او به گناه باشد به احتیاط واجب در صورت امکان لازم است.
ج: ب و ج- جواب روشن شد.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات حامعه الزهراء(قم)
آیت الله شبیری زنجانی (دام ظلّه)
احتیاط مستحب آن است که شوهر بی رضایت زن بیش از ۴ ماه نزدیکی با همسر موقت خود را ترک نکند.
شوهر نمی تواند بیش از ۴ ماه قمری نزدیکی با عیال دائمی خود را بدون رضایت وی ترک کند.
توضیح المسائل، ۱۳۸۳، ج ۲، ص ۲۰۴، ۲۰۵، م ۲۴۲۷ و ۲۴۳۱
آیت الله فاضل لنکرانی (ره)
الف: باسمه تعالی. در کمتر از چهار ماه واجب نیست.
ج: در کمتر از چهار ماه اشکال ندارد.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات حامعه الزهراء(قم)
آیت الله گلپایگانی (ره)
الف) ترک نزدیکی با زوجه بیشتر از ۴ ماه جایز نیست و با وجود عذر جایز است.
ب) اگر زن به جهت میل زیاد قدرت و صبر تا ۴ ماه را ندارد (و زودتر از ۴ ماه تقاضا دارد) طوری که نزدیکی نشود به معصیت می افتد احتیاط واجب است مرد یا نزدیکی کنند یا او را طلاق داده تا راه برایش باز باشد.
العروه الوثقی، ج ۲، ص ۶۴۳، م ۸
آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه)
بسمه تعالی. الف. واجب نیست مگر اینکه چهار ماه گذشته و در این مدت آمیزش صورت نگرفته باشد.
ب. در این فرض هم وجوب آن معلوم نیست ولی احوط قبول زوج در فرض مذکور است.
ج. حکم سؤال الف را دارد.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات حامعه الزهراء(قم)
آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)
ج ۳٫ در صورتی که زن نیاز داشته باشد و ترک آن مفسده ای داشته باشد لازم است بپذیرد و در این گونه امور دو همسر سزاوار است با هم تفاهم کنند.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات حامعه الزهراء(قم)
آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه)
الف) اگر پاسخ ندادن به تقاضای مذکور، موجب مشقت، حرج، بیماری یا انحراف و مفسده گردد لازم است به آن پاسخ مثبت بدهد.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات حامعه الزهراء(قم)
آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه)
شوهر نمی تواند بیش از ۴ ماه نزدیکی با زن دائمی جوان خود را ترک کند و همچنین بنابر احتیاط واجب در غیر زن جوان مگر با رضایت زن. یا آنکه نزدیکی در مرد ضرری یا حرجی باشد در صورتیکه با ضرر و حرج بر زن مزاحمت نکند یا آنکه زن ناشزه باشد و یا آنکه در ضمن عقد بر زن شرط شده باشد که اختیار نزدیکی با مرد باشد.
احتیاط واجب آن است که شوهر بیش از ۴ ماه نزدیکی با متعه خود را ترک نکند مگر با رضایت او.
توضیح المسائل، ۱۳۷۹، ص ۶۶۴، م ۲۴۸۶، ۲۴۸۲