فرهاد آئیش: «مکس» را باید بدون قضاوت دید
گزارش نشست نقد فیلم مکس در حوزه هنری؛
فرهاد آئیش: «مکس» را باید بدون قضاوت دید
خبرگزاری فارس: بازیگر نقش «مکس» گفت: «مکس» را باید بدون قضاوت نگاه کرد، تأثیرگذاری این شخصیت زمانی روشن میشود که ماهیت اصلی وی به نمایش درآید.
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، عصر روز گذشته نشست نقد و بررسی فیلم «مکس» با حضور «فرهاد آئیش» بازیگر، «سحر عصرآزاد» منتقد و «سعید مجتهدزاده» مجری در حوزه هنری برگزار شد.
در ابتدای این نشست سعید مجتهدزاده با اشاره به سخن محمود فراستی درباره فیلم مکس مبنی بر بهترین کمدی موزیکال ایران از فرهاد آئیش در مورد شخصیت مکس سؤال کرد.
آئیش در پاسخ اظهار داشت: مکس به نوعی به یادماندنی است. به نظرم هر فیلمی که سه بعد روانشناختی، جامعهشناختی و فلسفی را دارا باشد مخاطب را بهتر جذب میکند و دیرتر از یادها میرود تا سیاسی صرف باشد یا سرگرمی صرف. مکس کمدی بیادعا است که کارکتر مکس بدون در نظر گرفتن شرایط سیاسی در بین یک سری آدمها با روانشناسی خاص قرار گرفته است و آنها را متحول میکند. مکس فقط یک کارکتر نیست بلکه شخصیتی است که در شرایط اجتماعی ساخته شده میتواند مقبول واقع شود.
گزارش نشست نقد فیلم مکس در حوزه هنری؛
فرهاد آئیش: «مکس» را باید بدون قضاوت دید
خبرگزاری فارس: بازیگر نقش «مکس» گفت: «مکس» را باید بدون قضاوت نگاه کرد، تأثیرگذاری این شخصیت زمانی روشن میشود که ماهیت اصلی وی به نمایش درآید.
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، عصر روز گذشته نشست نقد و بررسی فیلم «مکس» با حضور «فرهاد آئیش» بازیگر، «سحر عصرآزاد» منتقد و «سعید مجتهدزاده» مجری در حوزه هنری برگزار شد.
در ابتدای این نشست سعید مجتهدزاده با اشاره به سخن محمود فراستی درباره فیلم مکس مبنی بر بهترین کمدی موزیکال ایران از فرهاد آئیش در مورد شخصیت مکس سؤال کرد.
آئیش در پاسخ اظهار داشت: مکس به نوعی به یادماندنی است. به نظرم هر فیلمی که سه بعد روانشناختی، جامعهشناختی و فلسفی را دارا باشد مخاطب را بهتر جذب میکند و دیرتر از یادها میرود تا سیاسی صرف باشد یا سرگرمی صرف. مکس کمدی بیادعا است که کارکتر مکس بدون در نظر گرفتن شرایط سیاسی در بین یک سری آدمها با روانشناسی خاص قرار گرفته است و آنها را متحول میکند. مکس فقط یک کارکتر نیست بلکه شخصیتی است که در شرایط اجتماعی ساخته شده میتواند مقبول واقع شود.
بنابراین گزارش، در ادامه نشست سحر عصرآزاد در مورد فیلمنامههای پیمان قاسمخانی که با موضوعی مشترک ولی با روایتی متفاوت بیان شدهاند به فیلم «مارمولک»، «مکس» و «مرد هزار چهره» اشاره کرد که در هر سه این آثار شخصیتی اشتباهی به افراد دیگر داستان معرفی میشود. ولی هوش فیلمنامهنویس زمانی معلوم میشود که هر کدام از این داستانها روایتی متفاوت و جذاب را ایجاد میکند. به گونهایی که با وجود گذشت ۴ سال از ساخت فیلم مکس ما هنوز با دیدن این فیلم به شوخیهای آن میخندیم.
وی در ادامه افزود: سامان مقدم در مقام کارگردان به نوعی با سلیقه فیلمنامهنویس همسو شده و شیوه خاص روایت داستان که مکس را از نقطهنظر افراد مختلف در فلاشبکها به ما نشان میدهد تا زمانی که به روایت مستقیم مکس در سکانس آخر میرسیم همان شخصیت روایت شده برایمان تداعی میشود.
فرهاد آئیش در ادامه با اشاره به تنزل جایگاه کمدی در ایران اظهار داشت: اهمیت کمدی از لحاظ فرم مهمتر از محتوا است و ساختار زیباشناختی آن با مخاطب ارتباط برقرار میکند و مکس دقیقاً به این جایگاه رسیده است و اگر ما این فیلم را با کمدیهای سخیف رایج سینمای ایران مقایسه کنیم به تفاوت آشکار فرم و محتوا در دو گونه آثار پی میبریم.
به گزارش خبرنگار فارس، عصرآزاد در ادامه این نشست با بیان استفاده کاربردی متفاوت از سکانسهای موزیکال از جمله نشان درونیات کاراکترهای امیرعلی و پگاه و احسان و همچنین نمایش کابوس خانم گوهری و نیز سکانس اول در میزگرد رؤسا به خارقالعاده بودن استفاده از این عنصر برای بیان مفاهیم اشاره کرد.
آئیش در پایان در مورد شخصیت «مکس»، افزود: «مکس» را باید بدون قضاوت نگاه کرد و تأثیرگذاری این شخصیت زمانی روشن میشود که ماهیت اصلی وی به نمایش درآید.