غرور پيراهن ملي مرد


يکشنبه 18 شهريور ماه 1386   01:34
 

images/20070909/TOTTI.jpg

 
:در چند ماه اخير فوتباليست هاي بزرگي مثل فرانچسکو توتي و آلساندرو نستا که از بهترين بازيکنان فوتبال جهان هستند ، از تيم ملي ايتاليا خداحافظي کرده اند.
آنها هر دو 31ساله هستند ولي به بهانه احتمال آسيب ديدگي در ميادين ملي ترجيح دادند با پيراهن چهار ستاره لاجوردي خداحافظي کنند و حتي درخواست هاي روبرتو دونادوني هم براي بازگشت آنها بي نتيجه ماند.
اعتبار و اهميت بازي براي تيمهاي ملي و سابقه قبلي اين موضوع بحث کاير ردنج ، فوتبال نويس برجسته انگليسي است.


جوواني ريوه را ، پسر طلايي ميلان و تيم ملي ايتاليا در دهه 60 و اوايل دهه 70 اخيرا مدت طولاني غيبت فرانچسکو توتي و سپس کناره گيري او از ميادين ملي را زير سوال برد. توتي حدود يک سال پس از جام جهاني در هيچ بازي ملي حاضر نشد و سپس اعلام کرد ديگر هرگز در تيم ملي بازي نمي کند. ريوه را که بين سالهاي 1962 تا 1974 در 60 بازي ملي 14 گل براي لاجوردي پوشان به ثمر رساند ، يکي از منتقدان فرانچسکو توتي است.
او مي گويد: در دوران من بازيکنان وقتي از تيم ملي کنار گذاشته مي شدند، گريه مي کردند. هيجان و لذت بازي براي تيم ملي ايتاليا وصف نشدني بود. در حال حاضر همه چيز براساس پول سنجيده مي شود. بازيکنان براي تيمي که پول بيشتري برايشان مهيا کند ، تلاش مي کنند. در حال حاضر ، تيم لاجوردي پوش در مرحله انتخابي يورو 2008 بدون توتي در پي فرانسه تيم دوم گروه B است. روبرتو دونادوني که پس از جام جهاني جانشين مارچلو ليپي شد ، کم کم خود را بازمي يابد ولي دونادوني هرگز فرانچسکو توتي را در تيمش نداشته است.

دردسرساز

کارنامه فرانچسکو توتي در آتزوري زياد هم درخشان نبوده است. او تنها 9 گل در 58 بازي ملي به ثمر رساند و در جام جهاني 2002 و يورو 2004 بسيار اسفناک ظاهر شد. در جام جهاني 2002 در بازي برابر کره جنوبي ، يکي از 2 ميزبان جام ، اخراج شد و موجبات حذف تيمش را فراهم کرد. در يورو 2004 هم در همان بازي اول به دليل پرتاب آب دهان به کريستين پولسن دانمارکي محروم شد و ديگر نتوانست بازي کند. مربي تيم ملي فرانسه ، ريموند دومنک معتقد است فيفا بايد براي بازيکناني که به تيم ملي کشورشان نه مي گويند ، جريمه در نظر بگيرد. دومنک اين موضوع را زماني مطرح کرد که کلود ماکه له له در ميانه راه تيم ملي فرانسه به جام جهاني 2006 ، در مرحله انتخابي بازيها ، تصميم به خداحافظي از مسابقات ملي گرفت.
دومنک گفت : فوتباليست ها در سطح اول جهان پولهاي زيادي مي گيرند و وظيفه دارند وقتي براي تيم ملي انتخاب مي شوند، اگر از نظر بدني مشکلي نداشته باشند، بازي کنند. اين وظيفه اخلاقي آنهاست که مثل يک سرباز در خدمت کشورشان باشند. موضوع کناره گيري از تيم ملي چندان هم جديد نيست.
فريتز والتر ، بازيکن سرشناس آلمان پس از آن که همراه با تيم کشورش ناباورانه مجارستان را در فينال جام جهاني 1954 شکست دادند، از سپ هربرگر سرمربي ژرمنها خواست که در 36 سالگي بگذارد او تنها در رده باشگاهي بازي کند. اين در حالي بود که کايزرسلاترن تيم باشگاهي او تنها در سطح منطقه اي بازي کرد و از بازي در رقابت هاي اروپايي خبري نبود!

استثناها

مولر اکنون مربي تيم جوانان بايرن مونيخ است. وي مي گويد: استثناها هميشه وجود داشته است. در آن زمان احساس مي کردم خانواده ام استحقاق اين را دارند که مرا بيشتر در کنارشان داشته باشند. ولي در حال حاضر نمي دانم بازيکنان چطور با اين موضوع کنار مي آيند. آنها به مراتب بيش از ما درآمد دارند. يک فوتباليست درجه يک مثل کان يا کلوزه بين 10 تا 15 سال مي تواند بازي کند و در اين مدت مي تواند خانواده اش را براي هميشه تامين کند. شايد به همين علت باشد که فوتبال ديگر سرگرم کننده نيست. در آن زمان ، ماه اول براي لذت بردن و بعد براي تامين زندگي بازي مي کرديم. اصلا اين طور قضيه را نمي ديديم که مي خواهيم براي 40 سال بعد هم خودمان را تامين کنيم. ذهنيت فوتباليست ها تغيير کرده است.
آنها بازي در تيم ملي را کنار مي گذارند تا روي درآوردن پول تمرکز کنند.آلن شيرر و پل اسکولز ، 2 بازيکن انگليسي هستند که در ساليان اخير از فوتبال ملي خداحافظي کرده اند تا روي بازي در رده باشگاهي تمرکز کنند. جيمي کرگر از ليورپول هم اخيرا چنين تصميمي گرفته اما ظاهرا دليل او عدم به کار گرفته شدن از سوي استيو مک لارن در تيم ملي انگليس است.
در هر دو مورد توتي و کرگر، دليل هرچه که باشد ، بايد قداست و اهميت پيراهن ملي حفظ شود.ساندرو ماتزولا ، رقيب قديمي ريوه را که براي اينتر بازي مي کرد ، نظري مشابه ستاره سابق روسونري دارد. وي مي گويد: اين ناراحت کننده است. نمي توانم بفهمم که يک بازيکن چطور مي تواند چنين طرز تفکري داشته باشد. من در 32 سالگي به طور کلي از فوتبال خداحافظي کردم در حالي که هنوز جوان بودم. مي دانيد دليلش چه بود؟ خوب گوش کنيد چون من جايم را در تيم ملي از دست داده بودم. اين همه چيزي بود که برايم وجود داشت.

مترجم : مزدک ميرزايي
منبع : ورلد ساکر/آگوست

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com