مشعل المپيک به ايران نمي آيد


 

images/20070813/olympic.jpg

 
: شايد در 16دوره گذشته المپيک ، کسي از عبور نکردن مشعل بزرگترين رويداد ورزش جهان از ايران ناراحت نشده بود، اما اين بار هيچ ورزشدوست ايراني نمي تواند ناراحتي خود را از اين مساله پنهان کند؛ چراکه قرار است اين مشعل از جاده ابريشم عبور کند.
مشعل بازيهاي المپيک دهها روز پيش از شروع هر دوره از بازيها، به نشانه اتحاد، همبستگي ، نظم ، صلح و دوستي بين ملتها، از شهري به شهري و از کشوري به کشور ديگر مي رود، اما ظاهرا قرار نيست ايران حتي براي يک بار هم که شده ميزبان اين مشعل باشد. هفدهمين مشعل بازيهاي المپيک ، اين بار به پيشنهاد رئيس کميته بين المللي المپيک در بخشي از سفر 137هزار کيلومتري خود به دور دنيا، مسير باستاني جاده ابريشم را طي خواهد کرد و ايران به عنوان يکي از کهن ترين تمدن هاي قاره آسيا و جهان و کشوري که بخش اعظم جاده ابريشم را در برداشت ، مي توانست يکي از ميزبانان اين جشن بزرگ که بخشي از بازيهاي المپيک است ، باشد اما طبق طراحي کميته برگزاري بازيها، اين مشعل تنها شايد از فراز درياي عمان عبور کند. علي کفاشيان ، دبيرکل کميته ملي المپيک در اين باره به «جام جم » گفت : اين که مشعل از ايران بگذرد يا نه ، تصميمي است که ستاد برگزاري بازي ها مي گيرد، اما آنها ما را در طرح مسير حمل مشعل قرار نداده بودند. شايد بهتر بود کميته ملي المپيک کشورمان قبل از تصميم گيري ستاد برگزاري بازيها، با درخواستي آمادگي ايران را براي ميزباني از مشعل پکن به رئيس کميته بين المللي المپيک اعلام مي کرد. کفاشيان اين نظريه را قبول ندارد و مي گويد: ما که نبايد به آنها درخواست بدهيم ، اما اگر آنها بخواهند مشعل از ايران بگذرد، ما آمادگي خود را اعلام مي کنيم.
از لحن صحبتهاي دبيرکل کميته ملي المپيک اين طور بر مي آمد که براي او و ديگر مسوولان ورزشي کشور بحث عبور مشعل المپيک ، بحث چندان مهمي نيست.
آيا واقعا عبور مشعل المپيک از ايران ، آن هم پس از 112سال اهميتي براي مسوولان ندارد؟ کفاشيان از منظر خودش اين گونه پاسخ داد: براي ما هيچ اهميتي ندارد که مشعل المپيک از ايران عبور کند!در حالي که مسوولان کميته ملي المپيک از کنار اين اتفاق بزرگ و کم نظير براي ايران براحتي مي گذرند، بسياري از کارشناسان اعتقاد دارند با پيگيري کميته المپيک ايران ، شرايط براي حضور مشعل المپيک در تهران يا يکي ديگر از شهرهاي ايران مهيا بود.

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com