امير قلعه‌نويي حرف خودش را هم باور ندارد

خبرگزاري فارس: بازيكن تيم الشعب امارات گفت: قلعه‌نويي در ظاهر مي‌گويد مقصرم؛ اما در باطن اين حرف را قبول ندارد.

علي سامره در پازل تكنيكي امير قلعه‌نويي سرمربي تيم ملي جايي نداشت؛ آن هم در شرايطي كه يكي از بهترين گلزنان فوتبال امارات است.
وي گفت و گويي با خبرنگار خبرگزاري فارس انجام داد كه متن آن را در زير مي‌خوانيد:

فارس: نظرت درباره نتايج تيم ملي در جام ملت‌ها چيست؟
بعد از هر برد و باخت و برگزاري هر تورنمنتي، حرف‌هايي به وجود مي‌آيد. اين مسئله كاملا طبيعي است؛ اما نظرم اين است كه اتفاقي كه نبايد مي‌افتاد، رخ داد و تيم ملي حذف شد. در اين شرايط نبايد به دنبال شخص خاصي به عنوان مقصر بگرديم؛ بلكه بايد اميدوار بود ديگر مشكلات اين چنيني رخ ندهد و هدايت تيم را به مربي بسپاريم كه به دنبال توجيه كردن نباشد.

فارس: يعني قلعه نويي كارهايش را توجيه مي‌كند؟
او روز اول و بلافاصله بعد از شكست برابر كره جنوبي مي‌گويد مقصرم؛ اما در روزهاي ديگر به دنبال توجيه كردن است. او مدام مي‌گويد اشتباهي انجام نداده‌ايم. از يك طرف خود را مقصر ناكامي اعلام مي‌كند و از طرف ديگر مي‌گويد ارنج، تاكنيك و تمام مسائل تيم من درست بوده است. اين نشان مي‌دهد كه قلعه نويي حرف خود را باور ندارد و در باطن خود را مقصر نمي‌داند.

فارس: چرا بايد اينطور عمل كند؟
در زمانيكه استقلال از حضور در ليگ قهرمانان بازماند، باز هم قلعه نويي مقصر بود؛ اما زمين و آسمان را به هم دوخت تا بگويد مقصر نبوده است. قلعه نويي همان پروسه استقلال را در تيم ملي هم پياده كرده است. معتقدم مقصر اصلي ايشان نيست؛ بلكه كساني مقصرند كه به اين مربي اينقدر بها دادند و سكان هدايت تيم ملي را خيلي راحت در اختيار او قرار دادند.

فارس: به عقيده تو چه اشتباهي در كار قلعه نويي وجود داشت كه نتوانست نتيجه بگيرد؟
تيم ما زيبا و تماشاگرپسند بازي نمي‌كرد؛ اما در اين مسئله، هم بازيكن مقصر بود و هم سرمربي. در مسابقه با كره جنوبي قلعه نويي مي‌توانست با انجام دو تعويض موثر، نتيجه را به سود ايران تغيير دهد. اگر اين ديدار 120 دقيقه ديگر ادامه پيدا مي‌كرد، تيم ملي بازي را اداره مي‌كرد و بر توپ و ميدان مسلط بود؛ اما گل نمي‌زد. به دليل اينكه در اينگونه مسابقات مربي بايد ترفندي بينديشد، قلعه نويي كه در يكي از مصاحبه‌هايش گفته بود تمام نيمه‌هاي مربيان را برده است. پس چرا نتوانست برابر كره جنوبي در نيمه مربيان پيروز شود؟

فارس: مهاجمان تيم ملي در چهار مسابقه يك گل هم نزدند. دليل اين مسئله ضعف آنها بود يا ضعف تاكنيكي تيم؟
مهاجمان ما ناتوان نيستند. مثلا در مسابقه با مالزي چند فرصت خوب گلزني به دست آوردند كه با بي‌دقتي آنها را از دست دادند. مهاجمان ايران بي‌دقت عمل كردند.

فارس: برخي كارشناسان مي‌گويند در ايران نام‌ها بازي مي‌كردند. اين مسئله را قبول داري؟
بچه‌ها مي‌توانستند بهتر كار كنند؛ اما احساسي عمل كردند.

فارس: بجث كم كاري لژيونرها را قبول داري؟
تك تك بازيكنان ما عملكرد قابل قبولي داشتند؛ اما در كارهاي گروهي و تيمي موفق نبوديم؛ همان چيزي كه قلعه نويي اسمش را خرد جمعي گذاشته است.

فارس: ابقا قلعه نويي در تيم ملي مي‌تواند مفيد باشد؟
زمانيكه يك مربي 5 سال در يك تيم حضور داشته باشد، مي‌تواند بالاخره در يك سال نتيجه بگيرد و قهرمان شود. براي مثال قلعه نويي در استقلال بعد از سه سال، يك قهرماني كسب كرد و كلي هم بر سر اين قهرماني جنجال به راه انداخت. اگر يك مربي در استقلال و پرسپوليس باهوش باشد، مي‌تواند خيلي راحت مقام دومي را با قهرماني عوض كند. ما در هر سه سال توان قهرماني در ليگ ايران را داشتيم.

فارس: پس نمي‌تواند براي تيم ملي ايران موثر باشد؟
به شخصه اهميت نمي‌دهم. زمانيكه تيم ايران به كره جنوبي باخت، قلبم درد گرفت؛ اما اگر بخواهيم قلعه نويي را در تيم ملي نگه داريم، به او خيلي لطف مي‌كنيم. البته تيم ملي فوتبال ايران ضربه مي‌خورد زيرا قلعه نويي كسب تجربه مي‌كند. اين نظر مديران و مسئولان ورزش است. آنها بايد تشخيص بدهند كه قلعه نويي خوب است يا نه.

فارس: آيا شكست قلعه نويي شكست مربي ايراني بود؟
نه، مربيان ايران بهتري براي هدايت تيم ملي داشتيم. نفراتي كه ديد گسترده و وسيع داشتند.

فارس: مي‌تواني يك مثال بزني؟
قلعه نويي فقط به اين دليل مربي تيم ملي شد كه استقلال را قهرمان كرد؛ اما اگر او باز هم در تيم ملي ايران بماند، تيم ملي ايران نه بالا مي‌رود و نه پائين.

فارس: مثال نزدي؟
فيروز كريمي يا علي دايي. فردي بايد سرمربي شود كه تجربه بين‌المللي داشته و ميدان‌هاي بزرگ ديده باشد. علي دايي ده سال سابقه حضور در تيم ملي را داشت و همه كاره اين تيم بوده است.

فارس: اگر قلعه نويي عوض نشود و تو را دعوت كند، دعوتش را قبول مي‌كني؟
بله، همين الان هم حاضرم براي تيم ملي بازي كنم؛ اما آن روزي كه قلعه نويي مرا دعوت كرد، به دليل فشار مطبوعات و رسانه‌ها بود. او خودش به من اعتقادي نداشت.

فارس: يعني حاضري با اين مربي كه مي‌گويي كوچك است، كار كني؟
به شخص كاري ندارم. تيم ملي ايران برايم مهم است؛ حتي اگر يك چوب هم به عنوان سرمربي باشد، حاضرم به تيم فوتبال كشورم خدمت كنم.
گفت و گو از علي وهابي

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com