الکس فرگوسن مردي که به گذشته فکر نمي کند


شنبه 9 تير ماه 1386   04:19
 
images/20070630/sir.jpg :الکس فرگوسن مدعي است که فيلم پيروزي عجيب و واپسين ثانيه هاي منچستريونايتد بر بايرن مونيخ آلمان در فينال سال 1999 فوتبال جام قهرمانان باشگاه هاي اروپا را هرگز نديده است زيرا باعث مي شود حواس او از کارها و روزهاي پيش رو پرت شود و نتواند به اندازه کافي به زمان حاضر بپردازد و براي آن برنامه بريزد.
اگر مي گوييم زمان کنوني به اين معناست که مربي 66 ساله و اسکاتلندي تيم فوتبال منچستريونايتد به رغم اين که شاگردانش چندي پيش عنوان قهرماني ليگ برتر انگليس را از دست چلسي خارج ساخته اند، اما از حالا درصدد تکرار آن توفيق ، طي فصل آينده و طراحي آن هستند. حتي وقتي در اواسط پاييز سال پيش شروع بيست و يکمين سال زمامداري او در اولدترافورد جشن گرفته مي شد، وي از همين مساله گلايه داشت و مي گفت چنين رويدادها و گردهمايي هايي باعث مي شود او تمرکزش را در ستيز با خوزه مورينيو مربي مجرب چلسي از دست بدهد و به تبع آن مستعد و آماده شکست شود. چنان اتفاقي نيفتاد و منچستر، چلسي را پشت سر گذاشت و قهرمان ليگ برتر انگليس شد و نهمين قهرماني براي فرگي را در اين رقابت ها به ارمغان آورد.

امروز شکي وجود ندارد که نهمين قهرماني فرگوسن با منچستر از تمامي موارد ديگر براي او مهمتر و عزيزتر است زيرا در مصاف با رقيبي مثل چلسي به دست آمده که به اعتراف شخص فرگوسن ، قوي ترين حريفي است که تيمش طي تمامي اين سالها مقابل خود ديده است. طي 3 سال گذشته بازيهاي خوب و عناوين منچستر به قدري کم شده بود که اکثر مردم و کارشناسان به فرگي توصيه و حتي تکليف مي کردند که يونايتد را رها کند و بازنشسته شود و فرد ديگري به جاي او اداره امور را در اولدترافورد در دست گيرد، اما قهرماني امسال شياطين سرخ به مثابه پاسخ قاطع فرگي به صاحبان اين طرز تفکر به حساب آمده است.
اضافه بر اين او براي اولين بار در يک کورس مستقيم بر مورينيو غلبه کرده است ، زيرا او در موارد قبلي تسليم اين رقيب پرتغالي و 22 سال جوانتر از خود شده بود. شروع آن روند توام با شکست در نيمه نهايي جام اتحاديه 2005انگلستان بود و با واگذاري جام قهرماني ليگ برتر انگليس به چلسي در فصول 2005 و 2006 و شکست برابر چلسي در فينال جام حذفي 2007 اين کشور استمرار يافت و اگر بخواهيم به پيش از آن نيز سفر کنيم ، بايد بگوييم که پورتو پرتغال نيز در سال 2004 در مرحله يک هشتم نهايي جام قهرمانان باشگاه هاي اروپا باعث حذف يونايتد شده بود و در پايان آن ستيز مورينيو چنان در کنار زمين دويده و يک نوع شادي خاص را بروز داده بود که از ياد کمتر کسي رفته است و با اين حساب پيروزي شياطين سرخ در مسابقه هاي امسال ليگ انگليس و اولين قهرماني شان را در اين پيکارها از 2003 به بعد بايد انتقام ولو ناکامل فرگي از رقيب طراز اول پرتغالي اش دانست.
واقعه اي که به اعتراف خود مورينيو براي او و شاگردانش بسيار تلخ بوده است.

يکي از بهترين ها

در چنين راهي فرگوسون تيمي را ساخته است که شايد يکي از 3 يا 4 ترکيب برتر باشگاه طي ايام طولاني حضور او در اولدترافورد بوده باشد. شايد تيم سالهاي 96-1995 و همچنين 2000-1999 منچستر برترين تيمهاي تاريخ يونايتد تلقي شوند، ولي تيم فعلي با بازي رو به جلو و حرکات انفجاري امثال کريستيانو رونالدو و وين روني چيزي است که هر حريفي را مي تواند به دغدغه وادارد و به سقوط بکشاند. با اين همه چنين واقعه اي در اواخر سال 2005 به کلي غيرقابل پيش بيني بود. در آن زمان يونايتد تازه به دست بنفيکا در جام قهرمانان اروپا حذف شده و حتي از گروهش هم بالا نيامده بود و در کورس ليگ برتر انگليس نيز زير گردوغبار چلسي گم شده بود. بنابراين توصيه هايي که براي کنار گذاشتن فرگوسون و تعيين جانشيني براي او از اطراف و اکناف مي شد، آنقدرها هم جاي تعجب نداشت و غيرمنطقي به نظر نمي رسيد.
اضافه بر اين ستيز فرگوسن با دو «اسب دار» بزرگ ايرلندي که سهامداران اصلي منچستريونايتد بودند و سپس جواب گفتن روي کين کاپيتان تاثيرگذار منچستر و در نهايت ، لجبازي با رود فان نيستل روي هلندي ، همه و همه گواهي مي داد که پيرمرد کمرنگ شده و ديگر جواب نمي دهد.

 

 

83 گل در 38 بازي
در فصل اخير ليگ انگليس که منچستر با 6 امتياز برتري بر چلسي آن را فتح کرد 20 بازيکن يونايتد براي تيمشان گلزني کردند و اين امر حتي شامل کريس ايلگز ذخيره گمنام منچستر هم شد. در 38 بازي در اين پيکارها، منچستر 83 گل زد و بهترين ترکيب و همکاري بين زوج جوان رونالدو روني و زوج مسن اسکولز ايگز برقرار شد و بقيه ، حول و حوش آنها آرايش يافتند.
خط دفاعي منچستر ايده آل نشان نداد، اما بد هم نبود و پس از خط دفاعي چلسي موفق ترين بود. شايد هم يک بار ديگر صحت گزينش هاي سرالکس در اين خصوص نقش اول را ايفا کرده باشد، زيرا وقتي او انگشت روي نام نمانيا ويديچ و پاتريس اورا گذاشت و آنها را به منچستر آورد، به نظر مي رسيد که در اندازه هاي يونايتد نيستند و اين امر بخصوص در مورد ويديچ صدق مي کرد، زيرا به رغم درخشش اش در مسابقه هاي تيم ملي صربستان ، در پنج شش ماه اول عضويتش در منچستر آنقدر مرتکب اشتباه شد که به وصف و شمارش نمي آيد و اين امر به قيمت خوردن برخي گلهاي بحث برانگيز توسط يونايتد تمام شد

با اين حال او در تقابل با اين شرايط سخت به پيروزي رسيد تا نشان بدهد ديگران اشتباه مي کرده اند و نه او، درست است که دليل اصلي کنار گذاشتن فان نيستل روي و واگذاري اين هلندي 31 ساله و هميشه گلزن به رئال مادريد تيره شدن رابطه او با فرگي و تلاش اين مربي دير پا براي محو هر چيز و هر آدم مخالف با خويش بود، اما رفتن او باعث شد وظيفه گلزني در منچستر که در 5 ، 6 سال گذشته به فان نيستل روي منتهي و منحصر مي شد، بين چندين و چند نفر تقسيم گردد و منچستر بيش از حد به يک مهاجم براي گلزني متکي نباشد و برعکس راهها و افراد مختلف و بسيار پرشمار را براي اين امر در اختيار گيرد.

بيشترين تلاش

اما ويديچ در دومين فصل حضورش در يونايتد به قدري خوب بازي کرد که به تيم منتخب سال راه يافت و زوجي کارساز را در کنار ريو فرديناند در مرکز خط دفاعي منچستر تشکيل داد. مي توان به کار خوب الن اسميت پس از بهبودي مصدوميت طولاني مدتش و از سرگرفته شدن گلهاي حساس گاه به گاه اوله گونارسولشر بعد از خوب شدن او به سبک و سياق اسميت (با مشکلي همانند وي يعني مصدوميت) نيز اشاره کرد، اما قدر مسلم اين که هر مهره اي در يونايتد حداکثر تلاش خود را صورت داد و مايکل کاريک نيز در مرکز خط مياني بسيار کوشا بود تا اگر هيچ گاه روي کين نمي شود، لااقل در کنار اسکولز يک عنصر تدافعي کامل کننده براي بازي تهاجمي او باشد.
فرگي از حالا مشغول تدارک براي فصل بعدي است زيرا مي داند اگر مورينيو در استمفوردبريج بماند، (که ظاهرا ماندني است) جنگ نفسگير تازه اي با چلسي براي او در راه است. فرگوسن ظاهرا ابايي از اين مساله ندارد و مي گويد مورينيو قطعا در چلسي مي ماند و تيمش را براي پس گرفتن عنوان قهرماني ليگ برتر انگليس بيش از پيش تقويت خواهد کرد و مي افزايد: «ستيز کلامي و ورزشي با مورينيو شيرين است زيرا او معمولا حرفهاي جالبي براي گفتن دارد و باعث تقويت ليگ انگليس شده است».

دستهاي خالي!

در عين حال همگان مي دانند که فرگوسن اقداماتش را براي حفظ عنوان منچستر شروع کرده و اگر همچنان به فتوحات گذشته خود فکر نمي کند، به همين خاطر است و مايل است تمامي نگاه و تمرکزش بر روزهاي بعدي و ستيزهاي جديد شياطين سرخ با آبي هاي لندن باشد و کيست که ادعا کند فرگوسن کاملا دست خالي از اين رقابت فارغ خواهد شد؟


مترجم: وصال روحاني
منبع: Daily Mail
25 ژوئن

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com