فینال جام های جهانی در یک نگاه
جمعا در دیدارهای پایانی گذشته 64 گل به ثمر رسیده است. این آمار همچنین نشان می دهد پر گلترین این دیدارها بازی بین برزیل و سوئد (5-2 برد برزیل) در فینال جام 1958 سوئد با هفت گل و کم گلترین آنها بازی میان برزیل برابر ایتالیا (0-0 برد برزیل در ضربات پنالتی) در فینال 1994 آمریکا بدون گل زده در وقت قانونی بازی بوده است.

تیم ملی آلمان و برزیل تا به حال هر کدام 7 بار به فینال رسیده اند. ایتالیا و آرژانتین نیز هر کدام 4 بار به فینال راه یافته اند. برزیل از 7 بار فینال خود 5 بار برنده شده است، درحالیکه آلمان 3 بار. آرژانتین نیز 2 بار قهرمان جام شده و ایتالیا 3 مرتبه.

جام جهانی تا به حال فقط بین دو منطقه دست به دست شده است: اروپا و آمریکای جنوبی. برزیل (5 بار)، آرژانتین (2 بار) و اروگوئه (2 بار) از آمریکای جنوبی و آلمان (3 بار)، ایتالیا (3 بار)، فرانسه (1 بار) از اروپا برنده جام جهانی بودند. آمریکای جنوبی تا به حال 9 مرتبه جام را برده است ولی اروپا 8 مرتبه موفق به فتح آن شده. اما در جام 2006 آلمان اروپا برای نهمین بار جام را در قاره خود نگه خواهد داشت چون هر دو تیم فینالیست ار اروپا هستند.

قاره اروپا تا به حال با احتساب جام 2006 آلمان، 9 بار میزبان جام بوده در حالیکه در قاره آمریکا 7 بار جام برگزار شده. آسیا نیز فقط 1 بار به میزبانی مشترک کره و ژاپن برگزار کننده جام جهانی بوده است.

بسیاری از کارشناسان بهترین فینالهای بازی شده را فینال 1982 و فینال 1986 میدانند. از جنجالیترین فینالها می توان به فینال 1966 انگلستان (بین انگلستان و آلمان غربی) اشاره کرد، جاییکه بثمر رسیدن گل سوم انگلستان به آلمان همچنان زیر سئوال است. یکی از شگفت انگیزترین فینالها نیز فینال 1954 است که بین آلمان و مجارستان صورت گرفته. در این بازی آلمانها بازی 2 بر 0 باخته را 3 به 2 بردند و برای اولین بار قهرمان جام جهانی شدند. نکته جالب دیگر این جام اینست که آلمان در گروه خود همبازی همین تیم مجارستان بود که این بازی 8 به 3 بردند.

بازی فینال 2006 آلمان هجدمه فینال این تورنمتها است. فرانسه در حالی برابر ایتالیا قرار می گیرد که این فینال را فقط یکبار پیش از این تجربه کرده است.

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved