نبرد گوگل و مايکروسافت بر سر يک مهندس خبره
 
لی و همسرش
آقای لی بعد از آن که به راه اندازی پژوهشکده مايکروسافت در چين کمک کرد، در اوت ۲۰۰۰ به اين شرکت پيوست
در ادامه کشمکش حقوقی دو غول فناوری اطلاعات، گوگل از دادگاه خواست تقاضای مايکروسافت برای جلوگيری از پيوستن يکی از مهندسان ارشد خود به بزرگترين شرکت رسانه ای جهان را رد کند و اعلام کرد که مايکروسافت اين دادخواست را برای زهرچشم گرفتن از ساير کارکنان خود مطرح کرده است.

بزرگترين سازنده نرم افزار جهان هفته گذشته از گوگل و کای فو لی شکايت و ادعا کرد که آقای لی با پذيرش شغلی در جستجوگر اينترنتی گوگل توافقنامه سال ۲۰۰۰ خود را که وی را از کار برای رقيب مستقيم شرکتش در زمينه های مشترک کاری منع می کرده، نقض کرده است.

اما گوگل در دفاعيه خود اعلام کرد: "اين شکايت، سياه بازی است. در حقيقت مديران مايکروسافت به آقای لی گفته اند که هدف واقعی شان ارعاب ساير کارکنان برای ماندن در اين شرکت است."

گوگل نيز شکايتی متقابل مطرح کرده است تا بتواند آقای لی را نگه دارد. اين شرکت به جزييات ديداری ميان بيل گيتس، بنيانگذار مايکروسافت و آقای لی اشاره کرده که حاکی از نگرانی اين غول نرم افزار سازی از تلاشهای گوگل برای قر زدن استعدادها و بلعيدن مالکيت معنوی اش است.

 
آقای لی در قاب
آقای لی
دکترای علوم رايانه
پيشگام تشخيص رايانه ای صدای انسان
معاون سابق رسانه های تعاملی در اپل
نويسنده دو کتاب و هفتاد مقاله

آقای گيتس در ۱۵ ژوئيه به اين کارمند سابقش گفته است: "کای فو، قطعا استيو بالمر، مدير اجرايی مايکروسافت، از تو و گوگل شکايت خواهد کرد. او به دنبال چنين بهانه ای می گشت، رفتن چهره ای سرشناس به گوگل. ما برای متوقف کردن گوگل نياز به اين شکايت داريم."

استيسی دريک، سخنگوی مايکروسافت، حاضر نشد درباره سخنان آقای گيتس مستقيما اظهار نظر کند، ولی گفت: "نگرانی ما اين است که دکتر لی اطلاعات فوق العاده حساسی از کسب و کار ما در زمينه جستجوی اينترنتی و استراتژی ما در چين دارد."

آقای لی بعد از آن که به راه اندازی پژوهشکده مايکروسافت در چين کمک کرد، در اوت ۲۰۰۰ به اين شرکت پيوست. يکبار مايکروسافت اعلام کرده بود که وی مسئول جستجوگر سايت اين شرکت است.

مايکروسافت می گويد به آقای لی در قبال وعده هايش برای حفظ اسرار، دستمزد هنگفتی می پرداخته است. به گفته اين شرکت، اين مهندس خبره در سال گذشته بيش از يک ميليون دلار دستمزد گرفته است.

مايکروسافت و گوگل، همراه با ياهو، درگير نبردی شديد برای سلطه بر بازار سودآور جستجوگرهای اينترنتی هستند. مايکروسافت ادعا می کند ارتباط تنگاتنگی ميان کار آقای لی در اين شرکت و آنچه بايد در گوگل انجام دهد، وجود دارد.

گوگل پاسخ داده که آقای لی کارشناس جستجو نيست و تازه ترين شغلش در مايکروسافت مربوط به فناوری تشخيص صدا بوده است.

 

 

 

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved