پرويز پرستويي در اختتاميه بخش مستند يازدهمين جشن خانه سينما:
    حمايت از سينماي مستند الزامات ملي را مي‌طلبد

     پرويز پرستويي گفت: سينماي مستند يك پروژه ملي است و حمايت و توسعه آن الزامات ملي را مي‌طلبد.
    به گزارش خبرنگار فرهنگي خرگزاري فارس مراسم اهداي جوايز بخش مستند يازدهمين جشن خانه سينما شب گذشته در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد.
    در ابتداي مراسم اينانلو مجري اين برنامه ضمن اشاره به مستندسازان به عنوان كساني كه با كمترين امكانات كارهاي زيادي مي‌كنند، گفت: جشن خانه سينما با شعار سينما، وحدت و مهرباني رو به‌ آينده دارد و آرزو مي‌كنيم خانه سينما با نگاه مثبتي كه به مقوله مستند دارد، سال آينده جشن مستند را پربارتر و بهتر برگزار كند.
    در ادامه اين مراسم پرويز پرستويي دبير يازدهمين جشن خانه سينما بر صحنه حضور يافت و درباره اهميت سينماي مستند و مستندسازان متني را خواند.

    پرستويي در بخشي از اين متن تصريح كرد: همه ما مي‌دانيم كه در مرحله گذار به‌سر مي‌بريم و ديروز با امروز قابل مقايسه نيست. هنگامي كه خاطره جمعي در حال فراموشي است تنها سند ماندگار هر نسل همين تصاوير ساده سينماي مستند است.
    وي افزود: مستندسازي دنياي تجربه‌هايي‌ است كه نو به نو راههايي را براي سينما مي‌گشايد و مستندسازان كساني هستند كه زيبانمايي صرف را برگزيده‌اند.
    در بخش ديگري از سخنانش پرستويي در مورد سينماي مستند گفت: فيلم مستند چهره ما را به ما نشان مي‌دهد مباحثه برمي‌انگيزد و عرصه هم‌‌آوردي حقيقت و خيال است و با تأكيد بر پژوهش به كشف زندگي نائل مي‌شود.
    پرستويي در سخنانش تأكيد كرد: تفكيكي كه براي اولين بار در جشن خانه سينما صورت گرفته تفكيكي هويتي و كوششي براي بيرون آوردن گوهر سينماي مستند ايران از محاق است و منظور از اين كار ترجيح دادن گونه سينماي داستاني بر مستند نيست بلكه با شكل و شيوه تازه‌اي و با همكاري نمايندگان انجمن تهيه‌كنندگان مستند و انجمن مستندسازان ايران به وجود آمده است كه ويژگي‌هاي خاصي نيز دارد.
    پرستويي ويژگي‌هاي بخش مستند يازدهمين جشن خانه سينما را اين‌چنين برشمرد و گفت: افزايش جوايز بخش مستند از 2 به 5 جايزه، برگزاري اختتاميه جداگانه براي بخش مستند امكان حضور فيلم‌سازان صاحب فيلم در بخش‌هاي داوري و انتخاب از جمله ويژگي‌هاست.
    پرستويي در ادامه ضمن تشكر از فرهاد ورهرام و محمد رسول‌اف كه فيلم‌هاي خود را از جشن خانه سينما خارج كرده‌اند گفت: هيئت انتخاب پس از بررسي 318 فيلم رسيده به دفتر جشن خانه سينما 25 اثر را براي داوري برگزيدند و در گزارش خود به اين نكته اشاره كردند كه كيفيت و كميت فيلم‌هايي كه به اين دفتر رسيده بسيار عالي بوده است و بايد فيلم‌هاي بيشتري براي داوري انتخاب مي‌شد. هيئت داوران نيز 30 نفر از برجسته‌ترين افراد در بحث ساخت يا تحقيق درمورد آثار مستند بودند كه بهترين‌هاي اين 25 اثر را براي اهداي جوايز انتخاب كردند.
    پرستويي در پايان افزود:‌ بر خود مي‌باليم كه جشن يازدهم خانه سينما آغازگر نويني بر كارهاي خوب در سينماي مستند در ايران شده است.
    پس از پخش يك تيزر كه شامل بخش‌هايي از فيلم‌هاي مستند بخش مسابقه بود و تشكر اينانلو مجري برنامه از چند نفر از حضار، تيزري پخش شد كه در آن تعدادي از سينماگران در مورد سينماي مستند و آرزو‌هاي خود براي اين سينما صحبت كردند.
    در ادامه اينانلو از منوچهر طياب و عباس گنجوي براي اهداي جايزه بهترين كارگرداني فيلم كوتاه مستند به روي صحنه آمدند و اين جايزه را پيروز كلانتري براي فيلم «تهران چند درجه ريشتر» از آن خود كرد.
    محمدرضا اصلاني و مرتضي رزاق‌كريمي به روي صحنه آمدند و جايزه بهترين فيلم كوتاه مستند را براي فيلم «ترانه اندوهگين كوهستان» به حامد خسروي دادند.
    جايزه بهترين كارگرداني فيلم بلند مستند توسط پرويز پرستويي و مازيار بهائي به مسعود بخشي براي فيلم «تهران انار ندارد» تقديم شد. و جايزه بهترين فيلم بلندمستند را مهوش شيخ‌‌الاسلامي و فرهاد ورهرام به وحيد موسائيان براي فيلم بلند «سرزمين گمشده» تقديم كردند.
    آخرين جايزه كه جايزه بهترين تحقيق براي آثار مستند بود توسط علي معلم و محمد تهامي‌نژاد براي فيلم «تهران چند درجه ريشتر» به پيروز كلانتري رسيد.
    پس از اهداي جوايز محمدرضا اصلاني مستندساز درباره اهميت سينماي مستند ايران سخنراني كرد و بخش مستند سينماي ايران را پاك‌ترين بخش سينما دانست.
    وي همچنين گفت: سينماي مستند مي‌تواند بزرگترين منبع صادرشونده در كشور ما باشد. و به اندازه نفت ارزش ارزي ايجاد كند. چون سينماي ما يك ثروت ملي است كه بايد آن را به خوبي پاس داريم تا بتواند فرهنگ ما را به تمام جهان صادر كند.
    پايان اين برنامه با اجراي موسيقي زنده توسط گروه گب‌گو همراه بود.
    از جمله مهمانان اين جشن مي‌توان به منوچهر طياب، عباس گنجوي، محمدرضا سكوت، شادمهر راستين، مهرداد اسكويي، محمد شيرواني، محمدرضا شرف‌الدين، مينا لاكاني، محمد آفريده، حسن مختاري، ناصر ممدوح و غيره اشاره كرد.
    
    *حاشيه‌هاي مراسم
    - يك كوزه پر از گل جزو تزئينات صحنه بود كه روي سن فرهنگسراي ارسباران قرار داشت.
    - محمدرضا اصلاني هنگام ورود به سن اين كوزه را صاف كرد و گفت: اجازه بدهيد گل‌ها بايستند.
    - اجراي موسيقي گروه گب‌گو با تشويق شديد حضار همراه بود.
    - جمعيت به قدري زياد بود كه عده‌ زيادي روي زمين نشسته بودند.
    - محمدرضا جعفري‌جلوه معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جزو ميهمانان اين برنامه بود كه با اندكي تأخير به اين مراسم رسيد. و به علت بيماري سخنراني نكرد.
    - دست اينانلو مجري برنامه آسيب ديده و به شانه‌آش آويزان بود و او در پاسخ به سؤالي در مورد دستش گفت، پلنگ لگدش كرده!

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com