«داريوش فرهنگ واقعي را مي‌توان با سريال‌هايش شناخت»

    داريوش فرهنگ معتقد است: اين كه يك بازيگر همزمان در چند سريال تلويزيوني و در چند شبكه ديده شود، بسيار غيرواقعي و نازيباست.
    
    وي كه تنها بازي در نقش‌هاي متفاوت را مي‌پذيرد به گفته خودش دوست دارد مبلغ زيبايي باشد.
    
    داريوش فرهنگ هم اينك مشغول بازي در سريال «كلاه پهلوي» به كارگرداني سيدضيا‌ءالدين دري است و نقش «صمصام خان» را بازي مي‌كند.
    
    اين بازيگر و كارگردان سينما هم‌چنين در خلال بازي در سريال «كلاه پهلوي» در حال كار روي يك فيلمنامه براي ساخت فيلمي سينمايي است.
    
    
    *تنها بازي در نقش‌هاي متفاوت... از تند تند كار كردن بيزارم
    داريوش فرهنگ در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه چرا پس از سريال «راه شب»، كارگرداني فيلم يا مجموعه‌اي ديگر را بر عهده نگرفته است، گفت:‌ پس از «راه شب» مقدمات انجام دو – سه كار را فراهم كردم. اما اگر بخواهيد كاري انجام دهيد كه تكراري و تقليدي نباشد بايد خيلي زحمت بكشيد و خيلي فكر كنيد.
    
    داريوش فرهنگ كه به گفته‌ي خودش از تند تند كار كردن بيزار است و هيچ گاه اين كار را انجام نمي‌دهد، ادامه داد: بايد كاري مرا تسليم خودش كند. تا به لحاظ عاطفي و سليقه‌اي گرفتار آن شوم.
    

    
    *بين سينما و تلويزيون فرقي وجود ندارد
    وي در پاسخ به اين پرسش كه ترجيح مي‌دهد اين كار سينمايي يا تلويزيوني باشد، اظهار كرد: بين سينما و تلويزيون فرقي وجود ندارد. چرا كه زبان هر دو تصوير است. فرق اندك اين دو نيز به ابعاد و اندازه تصوير برمي‌گردد كه الان با آمدن انواع پروژكشن‌ها، پلاسماها و ال سي‌دي‌ها به خانه‌هاي مردم، آنان مي‌توانند با ابعاد بزرگ به تماشاي فيلم‌ها بنشينند.
    
    اين كارگردان سينما درعين حال گفت: مسلما آن تمركز و مراسمي كه در تاريكي سالن سينما وجود دارد در تلويزيون نيست. در تلويزيون همه خانواده‌ها با هم به تماشاي يك برنامه مي‌نشينند اما لطف و جاذبه سينما اين است كه با عده‌اي ناشناس به تماشاي فيلم‌ها مي‌نشينيم.
    
    
    *دوست ندارم شيوه قبلي‌ام را در سينما ادامه دهم
    داريوش فرهنگ كه پس از «رز زرد» مدت 5 سال است كارگرداني هيچ فيلم سينمايي را بر عهده نگرفته است، در اين باره خاطرنشان كرد: در اين مدت پيشنهادهاي بسياري داشته‌ام، اما دوست نداشتم شيوه قبلي‌ام را ادامه دهم. تحقيقا 4 فيلم تجاري پشت سر هم ساختم، چرا كه تنها مي‌خواستم برادري‌ام را ثابت كنم. هر 4 فيلم پاسخ گيشه را گرفت، اما هيچ كدام شبيه خود من نبود.
    
    
    *داريوش فرهنگ واقعي را مي‌توان با سريال‌هايش شناخت
    وي به اين پرسش ايسنا كه آيا داريوش فرهنگ واقعي را مي‌توان با سريال‌هايش شناخت، پاسخ مثبت داد و افزود: خصوصا در سريال آخري‌ام با عنوان «راه شب» دغدغه‌ها و وسوسه‌هاي پررنگ اجتماعي و سليقه‌هاي خاص خودم را اجرا كردم.
    
    
    *بازگشت به سينما فقط با علاقه
    فرهنگ ابراز اميدواري كرد كه بازگشتش به سينما زماني باشد كه آن چه را دوست دارد انجام دهد.
    
    وي در توضيح اين مطلب گفت: از كارهايي كه در سينما انجام دادم ناراحت نيستم، اما به خودم نزديك نبود.
    
    
    *«صمصام خان» كلاه پهلوي افسانه‌است؟
    وي كه هم اينك در سريال «كلاه پهلوي» به كارگرداني سيدضياء‌الدين دري ايفاي نقش مي‌كند، درباره حضور طولاني مدتش در اين سريال با توجه به اين كه «كلاه پهلوي» پيش توليدي 4 ساله را پشت سر گذراند، گفت: از همان 4 سال قبل آقاي دري تمايل داشت من در سريالش حضور داشته باشم. آقاي شريفي‌نيا هم مي‌دانند كه من در هر نقشي بازي نمي‌كنم. ايشان يك بار در «معصوميت از دست رفته» باعث نقش‌آفريني من شدند و در «كلاه پهلوي» هم نقش خاصي را به من پيشنهاد دادند كه به كلي با آن نقش قبلي متفاوت است.
    
    داريوش فرهنگ درباره نقش خود در مجموعه تاريخي «كلاه پهلوي» گفت: در اين سريال نقش «صمصام خان» را بازي مي‌كنم كه شخصيتي متفاوت است. او خان بزرگ شهر سامان است و در حقيقت در اين شهر اختيار انجام هر كاري را دارد.
    به گفته وي شخصيت «صمصام خان» سنديت تاريخي ندارد، اما از اين به بعد مي‌تواند داشته باشد.
    
    
    *فعاليت‌هاي اخيرش در عرصه بازيگري
    فرهنگ درباره‌ فعاليت‌هاي اخيرش در عرصه بازيگري گفت: نياز داشتم به خودم آنتراك بدهم و خودم را به لحاظ كارگرداني خانه تكاني كنم. ضمن اين كه وقتي بازي مي‌كنم نسبت به زماني كه كارگرداني يك كار را برعهده دارم از آرامش بيشتري برخوردارم؛ بازيگري برايم استراحت ذهني به وجود مي‌آورد.
    
    داريوش فرهنگ خاطرنشان كرد: تفاوت در نقش‌ها را دوست دارم. هم‌چنين كه در كارهايم هم به اين تفاوت علاقمندم. البته خوب يا بد ايفاي نقشم در «كلاه پهلوي» بعدا معلوم مي‌شود.اما در مجموع مي‌توان گفت كارهاي من تفاوت‌هاي فاحشي با هم دارند همانطور كه سلطان و شبان هيچ ربطي به «راه شب» يا «طلسم شدگان» نداشت.
    
    
    *يادي از «سلطان و شبان»
    كارگردان «سلطان و شبان» با اشاره به علاقمندي مردم به اين سريال پس از گذشت 25 سال از ساخت آن گفت: «سلطان و شبان» هنوز جان دارد و جان شيرين هم خوش است. اين سريال در سال 61 ساخته شد و علاوه بر اين كه ويژگي‌هاي خاص طنز داشت و افسانه بود، از اجرايي ايراني و شرقي بهره مي‌گرفت كه بيش از هر چيز مورد توجه من بود.
    
    وي با اشاره به دشواري‌هايي كه در زمان ساخت «سلطان و شبان» با اين سريال همراه بوده است، يادآور شد: خيلي دوست داشتم كه آن شيوه و روش را ادامه بدهم. در آن سال‌ها هنوز يك دوربين پرتابل وجود نداشت چه برسد به اين كه گروه تحقيق و نگارش وجود داشته باشد. طراح صحنه و لباس هم به شكل جدي و حرفه‌يي وجود نداشت. طبيعي است كه در چنين شرايطي پيدا كردن يك گروه تحقيق كار دشواري بود.
    
    داريوش فرهنگ با ابراز علاقمندي به كار كردن بر روي افسانه‌هاي ايراني اظهار كرد:افسانه‌ها بسيار باورپذيرتر و دلچسب‌تر از سريال‌هاي تاريخي هستند. چرا كه سريال‌هاي تاريخي بر اساس مستندات تاريخي ساخته مي‌شوند و مستندات تاريخي يكسري روايت‌هاي گنگ وغير شفاف هستند. تاريخ را حاكمان وقت و پيروزشدگان نوشته‌اند. اما افسانه‌ها را هيچ گاه حاكمان نمي‌نويسند. بلكه مردم گمنام كوچه و بازار مي‌نويسند كه پر از آرزوها و حسرت‌ها هستند و روياها و خيال پردازي‌هايشان را در افسانه‌ها وارد مي‌كنند.
    
    وي ادامه داد: چندان به كارهاي تاريخي علاقمند نيستم؛ چرا كه معتقدم كارهاي تاريخي بعد سياسي پيدا كرده و خنده‌دار جلوه مي‌كنند.
    
    
    *چرا بازي در كارهاي تاريخي را پذيرفته است
    اين بازيگر در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه چرا بازي در كارهاي تاريخي را پذيرفته است، متذكر شد: من كارگردان و نويسنده اين سريال‌ها نيستم و در محدوده بازيگري وضعيت فرق مي‌كند. البته ممكن است روزي ساخت يك كار تاريخي را هم بر عهده بگيرم. اما اين كار بايد نگاه ويژه و خاصي داشته باشد. اما بازيگر به گونه‌اي ديگر فكر مي‌كند.
    
    
    *تمايل اندك گفت‌وگو با خبرنگاران
    داريوش فرهنگ در پايان اين گفت‌وگو با ايسنا درباره دلايلش تمايل اندكش به گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار كرد: ‌اين عدم تمايل بدان معنا نيست كه مصاحبه‌ها، اظهار نظرها و توجيه و تفسير خبرنگاران به درد بازيگران و كارگردانان نمي‌خورد، بلكه به اين علت است كه معتقدم ما بايد با كارهايمان سليقه‌ها، افكار و انديشه‌هايمان را منتقل كنيم. اين كه مدام در خصوص مساله‌اي صحبت شود،‌ دردي را دوا نمي‌كند و جالب هم نيست.

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com