شروع رمضان با نوای ملکوتی شجریان

    ضیافت دارد شروع می شود، یا شاید هم شروع شده، البته هنوز کامل نشده، حتی یک روزش. همه اش هم با سحری و ندای سحر و دور هم جمع شدن اعضای خانواده بود، دعای سحر هم شور و حال نصف شب های ماه رمضان است، یک رنگ و بوی دیگری داد به سحری که مشخص نشد بالاخره در شروع ماه رمضان است یا در پایان ماه شعبان.
    

    کم کم رادیو و تلویزیون هم شروع می کنند، با قرائت یک جزء قرآن در هر کدام از روزهای ماه مبارک، سریال ها هم قطعا از امشب شروع خواهند شد، اما هنوز یک چیزی جایش خیلی خالی است. آنقدر که اگر نباشد، دقیقا مثل این می ماند که یک جزء مهمی از ماه مبارک گم شده است.
    
    فقط باید پای سفره افطار به انتظار اذان مغرب نشسته باشی تا بتوانی این حس و حال را با همه وجودت درک کنی. اصلا اگر نوای دلنشینش توی گوشت ننشیند افطار از راه نمی رسد. آن زمان که تا تلویزیون را روشن می کنی، عطر خوشی با صدایی ملکوتی توی خانه ات پخش می شود که: "ربنا لا تزع قلوبنا، بعد اذ هدیتنا و هب لنا من لدنک ....".
    
    تازه یک نفس راحت می کشی که بالاخره توانستی با همه وجودت ماه رمضان را لمس کنی، و آن وقت است که دوست داری چشم هایت را ببندی و با تمام وجودت به این صدا و این دعا گوش بدهی.
    
    نوای ربنای شجریان سال هاست که سر سفره های افطاری با ما همراه شده است، آن قدر هم بهش عادت کرده ایم که اگر یک شب اتفاقی بیفتد و نتوانیم آن را گوش کنیم احساس خلا خواهیم کرد.
    
    چند سال قبل تر وقتی صدا و سیما اجازه پخش این نوای ملکوتی را نداشت، ماه رمضان مان گم کرده بزرگی داشت که حتی ربنایی که جایگزین آن شده بود هم قادر نبود این خلا معنوی را جبران کند. با اینکه نوای اذان موذن زاده در جای خودش پخش می شد و شور و حال ماه رمضان را القاء می کرد اما جای خالی ربنای شجریان هم مساله ای انکار نشدنی بود. خلایی که احساس مشترک خیلی از ما بود.
    
    امشب با خیالی راحت می توانید سفره افطارتون را بچینید و بدون فکر کردن به اینکه امروز روز اول رمضان بود یا آخر شعبان (مشکلی که هر سال گریبانگیر ماست)، تلویزیون یا رادیو را روشن کنید، و منتظر بمانید تا روح تان با این صدای ملکوتی به آسمان پرواز کند.
    
    شاید برایتان جالب باشد بدانید که اجرای ربنایی که ماه های رمضان می شنویم مربوط به تیرماه سال 58 بوده است و انگیزه اصلی شجریان از اجرای آن تدریس آن به دو هنرجو بوده که در یکی از استودیوهای رادیو ضبط شده است.
    
    
 
  دانلود ربناي شجريان
Download
 

    
    اکرم شعباني

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com