كيميايي: او هيچ‌گاه سفارش نمي‌پذيرفت
    حقيقي: هر شخصيت را براساس تصويرش روايت مي‌كرد

    همزمان با سالروز تولد مرتضي مميز، مسعود كيميايي، ابراهيم حقيقي به خانه هنرمندان رفتند و از پير گرافيك ايران سخن گفتند.

    به گزارش (ايسنا)، مسعود كيميايي از سال‌ها همكاري‌اش با مميز سخن گفت و با اعتقاد بر اينكه مميز هيچ گاه سفارش نمي‌پذيرفت، ادامه داد: او اگر مي‌دانست اثرش به صورت مستقل ماندگار مي‌شود، آن را خلق مي‌كرد و به همين جهت آثارش هنرمندانه و كامل بودند.
    اين كارگردان سينما از پوستر فيلم "گوزن‌ها" و "غزل" ياد كرد و گفت: فقدان مميز براي جامعه هنري محدوديت بزرگي ايجاد كرد اما عملكرد روشنفكران امروز كه به حذف يكديگر كمر بسته‌اند باخت بزرگتري است.
    ابراهيم حقيقي نيز گفت: خلقيات "مميز" از كارش دور نبود و اگر او از سلامت و استحكام در زندگي خود برخوردار بود، همان نيز در اثرش آشكار مي‌شد.
    او ادامه داد: "مميز" براي ترسيم تصاوير شخصيت‌ها تلاش مي‌كرد تا خطي از شخصيت و رفتار آنها را بدست آورد و ياد گرفته بود، چگونه مي‌توان هر شخصيت را براساس تصويرش روايت كرد.
    حقيقي گفت: "مميز" تمامي مشكلات را بدون آنكه كسي بداند به خوبي حل مي‌كرد و اگر در اين راه ياري نمي‌يافت، يك تنه به جنگ مشكلات مي‌رفت. او براي خود نمي‌جنگيد بلكه براي آرمان‌ها و آينده گرافيك كه ما در حال حاضر نتايج آن را شاهد هستيم مي‌جنگيد. اگر امروز گرافيك ايران در عرصه جهاني حرفي براي گفتن دارد، بسياري از آن به دليل فعاليت‌هايي است كه مميز انجام داده است.
    مصطفي اسداللهي نيز از صراحت آثار مميز گفت: زماني كه آثار مميز را مي‌خوانيم، مي‌توانيم درباره آثار او به درك عميق‌تر و بهتري دست پيدا كنيم و همان صراحتي كه در آثارش به چشم مي‌خورد در نوشته‌هايش نيز ديده مي‌شود.
    وي سپس مقاله‌ي نوشته شده توسط كامبيز درمبخش را خواند.
    به گزارش ايسنا، در اين مراسم كه عصر روز گذشته ـ 4 شهريور ماه ـ با همكاري مجله بخارا برگزار مي‌شد، علي دهباشي مدير مسوول بخارا راز ماندگاري مميز را تسلط او به هنر و ادبيات ايران دانست و گفت: مطالعه در تمامي اين زمينه‌ها او را به نقطه‌ايي رسانده كه با هنرش توانست آثاري را خلق كند كه متكي بر فرهنگ و ادب ايران بودند و به مميز امكان آفرينش‌هاي هنري را مي‌داد.
    در ادامه برنامه آريانا بركشلي نوازنده پيانو به اجراي قطعاتي از "باخ" پرداخت. سپس با نمايش مستند مرتضي مميز به كارگرداني مصطفي زراق كريمي كه توسط معاونت فرهنگي و هنري شهرداري ساخته شده بود، شمع تولد 71 سالگي مرتضي مميز در تهران خاموش شد.

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com