مسعود ده نمکي:خبرنگاران سپر بلاي سياستمدارانند


    مسعود ده‌نمكي پيش از آنكه «اخراجي‌ها» را بسازد و عنوان سازنده پرفروش‌ترين فيلم تاريخ سينماي ايران را از آن خود كند، به عنوان صاحب‌امتياز و مديرمسوول در نشريه شلمچه فعاليت مي‌كرد.
    ورود ده‌نمكي به سينما او را از فعاليت‌هاي مطبوعاتي دور كرده اما ده‌نمكي قصد بازگشت به اين عرصه را دارد. او در گفت‌وگو با «تهران امروز» نگاهي به وضعيت مطبوعات در سال‌هاي اخير مي‌اندازد.

    درحالي كه سال‌ها فعاليت مطبوعاتي داشتيد چندي است كه از اين عرصه فاصله گرفته‌ايد. در اين شرايط با نگاهي به مطبوعات وضعيت آن را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
    مطبوعات بار اصلي فضاي سياسي جامعه و مسووليت انتقال مفاهيم پشت‌پرده را به افكار عمومي عهده‌دار هستند.
    واقعاً اينچنين تصور مي‌كنيد؟
    بله، به اعتقاد من خبرنگاران سپر بلاي سياستمداران هستند و درحالي كه سياستمداران از حاشيه امنيت بالايي برخوردار هستند، خبرنگاران آسيب‌پذيرترين لايه جنبش سياسي محسوب مي‌شوند. به هر حال از يك طرف اهميت ويژه‌اي براي خبرنگاران قائل هستند اما از سوي ديگر آسيب زيادي به اين افراد وارد مي‌شود.
    چرا معتقديد اهميت ويژه‌اي براي خبرنگاران در جامعه قائل هستند؟
    اين مساله انكارناپذير است چون خبرنگاران و رسانه‌هاي ما سهم بسزايي در تغيير نگرش سياستمداران داشته‌اند. آنها را مجبور كرده‌اند از سايه بيرون بيايند و وارد مباحث چالشي و پرسش و پاسخ‌ها شوند. البته از سال 79 و 80 به بعد رسانه‌هاي ديجيتال همانند وبلاگ‌ها به راحتي در اختيار افراد قرار گرفته‌اند تا آنچه كه در دل دارند در رسانه‌اي منعكس كنند اما وبلاگ‌نويسي كمتر هزينه‌اي براي نويسندگان به لحاظ حقوقي دارد و مي‌توان حرف مفت در وبلاگ زد و بسيار مفت هم از كنار آن گذشت بنابر اين احساس مي‌شود بيش از وبلاگ‌ها - هر چند كه در دسترس‌تر هستند- رسانه‌هاي رسمي بايد مورد توجه قرار گيرند.
    الان كه از بيرون و به عنوان يك كارگردان به مطبوعات نگاه مي‌كنيد، اين عرصه را چطور مي‌بينيد؟
    متاسفانه‌آسيبي گربيانگير عالم رسانه‌اي است كه تكيه آن به شنيده‌ها بازمي‌گردد. عموم خبرهايي كه در جامعه است توليدي نيست و پاسخگويي در مقابل آنها وجود ندارد، همچنين فضاي سياسي دو قطبي جامعه بر مطبوعات هم سايه انداخته است و اغلب نقدها با جهت‌گيري صورت مي‌گيرد و در مورد فيلم‌ها به‌جاي اينكه اثر تحليل شود سازنده نقد مي‌شود.
    اين روزها چقدر دغدغه مطبوعات داريد؟
    معتقدم كسي كه دسترسي به رسانه ندارد همانند انسان لال است بنابراين همواره دغدغه فعاليت مطبوعاتي دارم.
    پس قصد داريد باز هم نشريه‌اي منتشر كنيد؟
    بله، شايد برگردم و ماهنامه يا دو هفته‌نامه‌اي منتشر كنم.

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com