درباره ی یانگوم واقعی در تاریخ

 

 

یانگوم در اوایل قرن 16 میزیسته و تنها پزشک زن دربار در تاریخ کره بوده است. نام وی هفت بار در سالنامه تاریخ جیسون ذکر شده اما جزئیات زیادی در مورد وی به ثبت نرسیده است. از جمله اطلاعات کمی که درباره ی او وجود دارد این است که پادشاه یانگ یونگ از اطلاعات پزشکی وی بسیار راضی بوده و به او اعتماد کامل داشته چنان که مراقبت های پزشکی کلیه اعضای خانواده ی سلطنتی را به وی سپرده بود.
به همین دلیل از ماموران رده بالای دربار محسوب میشده و لقب دائه به معنای بزرگ را به وی داده بودند.
البته محققین هنوز بر سر این مسئله که آیا چنین شخصیتی وجود حقیقی داشته یا نه به توافق نرسیده اند.
۩ جاهایی که نام یانگوم در سالنامه سلسله جیسون ذکر شده است:
- مارس و آوریل 1515 زمانی که همسر دوم پادشاه پس از زایمان درگذشت. ماموران سلطنتی دربار ، پادشاه را مجبور کردند تمامی پزشکان زنی را که مسئول درمان همسر پادشاه بوده تنبیه کند (یانگوم هم یکی از آنها بود) اما پادشاه از این امر اجتناب کرد و گفت : "یانگوم سهم زیادی در به دنیا آمدن کودکان دربار و سلامت خود و مادرانشان دارد و باید مورد تقدیر قرار گیرد. اما من تا به حال دیگر به خاطر مشغله هایم فرصت نداشته ام از وی تقدیر کنم. اکنون شما از من میخواهید چون ملکه مرده او را تنبیه کنم؟ اما من نه   تنبیه اش میکنم و نه تشویقش. همین کافی است."
- در سالنامه 1524 چنین آمده است : یانگوم بزرگ بهتر از دیگر پزشکان دربار بود. به همین خاطر اجازه یافت از پادشاه مراقبت کند.
- 29 ژانویه 1544 زمانی که حکم پادشاه به شرح زیر در سالنامه درج شد :
"از وقتی که به بیماری سرماخوردگیمبتلا شده ام فرصت نیافته ام به انجام وظایفم بپردازم. چند روز پیش در سمیناری دانشگاهی شرکت کردم تا به مباحثه پیرامون فلسفه بپردازم اما هوای سرد شرایطم را بدتر کرد. به باک سگئو و هنگ چپم ، پزشکان دربار ، و همچنین یانگوم بزرگ ، گفته ام درباره نسخه مورد نیاز مشورت کنند. بد نیست وزارت بهداشت نیز این مسئله را بداند."
- 9 فوریه 1544 ، دراین سالنامه آمده پادشاه به خاطر بهبود سرماخوردگی اش از یانگوم تشکر کرده است.
- 25 اکتبر 1544 ، سالنامه ها گفتگوی میان وزیر امپراتوری و یانگوم را درباره وضعیت سلامت پادشاه که رو به افول دارد ضبط کرده است. در این گفتگو از قول یانگوم نقل شده است : جناب پادشاه نیمه شب روز گذشته و همچنین زمان کوتاهی در هنگام سپیده دم خوابیده است اما اوضاع مزاجی چندان مناسبی ندارد.
- 26 اکتبر 1544 در سالنامه از قول پادشاه چنین آمده است : "هنوز اوضاع مزاجی ام بهبود نیافته است. هنوز پزشکان درباره نسخه مناسب در حال شور هستند. یانگوم بزرگ از وضعیت جسمانی ام کاملا آگاه است." یانگوم بعدها نسخه اش را برای وزارت توضیح داد.
- 29 اکتبر 1544 در سالنامه آمده که بیماری پادشاه بهبود یافته و او به تمامی کادر پزشکی دربار مرخصی داده است (پادشاه سرانجام 17 روز بعد درگذشت). این آخرین مدخلی است که در آن نام یانگوم بزرگ آمده است.

 

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com