شب نشيني
با خدا
از
استقبال راضياند.
ميگويند كه
در روزهاي
مانده به
ايام اعتكاف،
روزانه شايد 500
نفر ميآمدند
و اصرار پشت
اصرار كه
جايي برايشان
پيدا كنيم يا
اينكه 3-2 ماه
مانده به
مراسم، زنگ
ميزدند و
مكانهايش را
ميپرسيدند.
استقبال هم
هر سال، 15 تا 20
درصد زيادتر
ميشود.
خلاصه
اينكه متقاضي
زياد است و
مسجد كم. هر
مسجدي را هم
نميشود
انتخاب كرد؛
بايد جامعيت
داشته باشد و
حداقل
امكانات
رفاهي و ...
اعتكاف را
سازمان
تبليغات
اسلامي با
همكاري ائمه
جماعات و
هيأت امناي
مساجد برگزار
ميكند و
البته در
شهرستانهاي
استان تهران،
با همكاري
ائمه جمعه و
نهادها و
سازمانهاي
مختلف، ستادي
تشكيل ميدهند
تا كارها را
رتق و فتق كند.
افطاري و
سحريها را
هم افراد خير
متقبل ميشوند.
همشهري جوان
سر وقت حجتالاسلام
نصير نيك
نژاد – معاون
فرهنگي
سازمان
تبليغات
استان تهران –
رفت و پاي حرفهايش
درباره چند و
چون اعتكاف
نشست.
نكته
كنكوري: همه
آمارها مربوط
به استان
تهراناند،
نه سراسر
كشور.
دقيقا از چه
سالي اين
جريان جديتر
شد؟
اين قضيه
مربوط ميشود
به بيشتر از 10
سال پيش. اين
عمل يك سنت
نبوي است كه
فراموش شده
بود و حالا
احيا شده.
البته اين
سنت در
مساجدي مثل
مسجد اعظم قم
و مشهد و ...
انجام ميشد
اما عمومي
نبود.
لابد
آمار اين چند
سال را داريد،
نه؟
طبق
آماري كه ما
داريم، تعداد
معتكفان هر
سال بين 15 تا 20
درصد افزايش
داشته.
از
اين 60هزار
نفري كه براي
امسال پيشبيني
كردهايد،
چند درصدشان
جوانند؟
بيش از 60درصد.
خوشبختانه در
چند سال اخير،
مراكز
دانشجويي ما
هم – مثل مسجد
دانشگاه
تهران، شريف،
امام حسين و
همچنين حوزههاي
علميه – از اين
طرح استقبال
كردهاند.
درصد
دانشجويان
معتكف را هم
داريد؟
تقريبا 20درصد
معتكفان را
دانشجويان
تشكيل ميدهند.
مثل
اينكه در سالهاي
گذشته جا كم
آورده بوديد.
بله،
اعتكاف قبلا
در مساجد
جامع انجام
ميشد. مساجد
جامع استان
هم كماند.
استفتا كرديم
از مراجع قم،
گفتند مساجدي
كه به نوعي 3
وعده نماز
جماعت صبح و
ظهر و مغرب را
برگزار ميكنند،
جامعيت پيدا
ميكنند؛
يعني مسجد
جامع نميشوند
اما ميشود
اعتكاف در
آنها برگزار
كرد.
بعضيها
ميگويند
اعتكاف
عبادتي خاص
است كه شما ميخواهيد
عامش كنيد؛
اين به خاص
بودناش ضربه
نميزند؟
يك عمل
مستحبي است
اما مردم در
آن شركت ميكنند؛
حالا يا به
خاطر نذري كه
دارند يا به
خاطر اعتقاد
قلبيشان.
خيليها
نگاه جالبي
به جوانان
امروز ما
ندارند. فكر
ميكنيد پس
چرا بيشتر
شركتكنندگان
اعتكاف جوان
هستند؟
همه
جوانان ما
اعتقاد قلبي
به دين و
مسائل معنوي
دارند؛ حالا
اگر به نوعي
جواني كردند،
دليلش فرار
آنها از دين
نيست.
پس
شما زياد
منفي نگاه
نميكنيد؟
اين
جوانان ما
هستند كه در
هياتها و
عاشوراها و
تاسوعاها و
شهادتها و
ميلادها در
مساجد و
حسينيهها و
تكيهها جمع
ميشوند.
شايد افراط
كنند در بعضي
موارد ولي
اين دليل
دوري آنها از
معنويات نيست.
نه، جوانان
ما انصافا
جوانان خوبي
هستند.
در
نحوه اجراي
مراسمي از
اين قبيل، چه
نوعي از
تغييرات و
نوآوريها را
خواهيم ديد؟
برخي
مواقع
تبليغات سنتي
بسيار
تأثيرگذارتر
از روشهاي
نوين است.
وظيفه ما بهعنوان
سازمان
تبليغات،
فرهنگسازي و
تبليغ است. به
عبارتي مردم
را با اينگونه
برنامهها
آشنا ميكنيم
و تداوم آن با
خود مردم و با
هدايت و
نظارت اين
سازمان انجام
ميشود.
در
اين 10 سالي كه
درگير اين
بحثها بودهايد،
خاطراتي
داشتهايد كه
حسابي رويتان
اثر گذاشته
باشد؟
به دليل
برنامهریزي
و ساماندهي،
توفيق شركت
در آن را
نداشتم اما
از مراكز
اعتكاف
بازديد ميكنم
و با معتكفين
همنشين ميشوم.
فرمهايي ميدهيم
كه نظرسنجي
كنيم و
خاطرات و
نظراتشان را
در آنها
بنويسند.
بعضيهاشان
داخل اين فرمها
اشاره ميكردند
كه اين اولين
برنامهاي
بوده كه در آن
شركت كردهاند
اما همين
برنامه موجب
شده كه نسبت
به ديگر
برنامههاي
مذهبي هم
اشتياق نشان
بدهند يا
اينكه قبلش
هيچ شناختي
ندارند و بعد
شركت ميكنند
و روحانيتي
دست ميدهد.
نامه مينويسند
يا مراجعه ميكنند
و تشكري ميكنند.
60هزار
نفر پيشبيني
رقم معتكفان
امسال شماست؛
آمار آنهايي
كه آمدند و جا
گيرشان نيامد
را داريد؟
شايد
نزديك 50 درصد
اين جمعيت؛ 30هزار
نفر.
يعني 90
هزار نفر
متقاضي بودهاند
كه 30 هزار
نفرشان پشت
درهاي بسته
ماندهاند؟
البته يك
بحثي هم هست؛
بعضي مردم
تهران در
مسجد اعظم قم
يا مشهد يا
جاهاي ديگر
ميروند
معتكف ميشوند.
معتكفان شايد
بيشتر از اين
باشند اما
بعضا جاهاي
ديگري هم ميروند.
راستي
شمال تهران
بيشتر
استقبال ميكنند
يا جنوب آن؟
نميشود
گفت. الان در
شميران 25 تا
مسجد داريم
كه اعتكاف
دارند يا در
شمال غرب
تهران، بيش
از 20 تا مسجد.
|
|
|
|
|
|