خوابيدن در اتاق جن ها


:در اول تيرماه سال جاري (22 ژوئن)، جديدترين فيلم «جان کيوزاک» که اثري دلهره آور و ترسناک بود به اکران سراسري رسيد و لقب ترسناک ترين فيلم سال - تا زمان نمايش - را به دست آورد.
کيوزاک 40 ساله تاکنون 40 فيلم در کارنامه اش ثبت کرده است که از ميان آنها مي توان به «هواپيماي محکومين»،«The Jack Bul» ،«هويت» و «هيات منصفه فراري» اشاره کرد. آنچه مي خوانيد خلاصه اي از دو گفتگوي مجزاست که هاليوود ريپورتر و شيکاگو سان تايمز با اودرباره «1408» و چند اثر شاخص ديگرش انجام داده است.

شما چقدر به داستان «استيفن کينگ» نزديک بوديد و آيا صلابت متن بيش از کارگرداني بود؟
به عنوان يک علاقه مند پيگير، به داستان هاي کينگ و خودش توجه ويژه دارم و «1408» را هم دوست دارم ؛ اما به هر حال هر متني احتياج به اين دارد که به زبان تصويري درآيد و در اينجاست که کارگردان حرف اول و آخر را مي زند. مايکل (هافشتروم) نيز بسيار خوب فيلم را هدايت کرد.

مايکل هافشتروم کارگردان فيلم همه جا گفته است هيچ کس نمي توانست نقش «مايک انسلين» را بخوبي «جان کيوزاک» بازي کند، اين حرف را قبول داريد؟
اين که هيچ بازيگري نتواند، اغراق است اما اين که از بازي خودم راضي ام يا نه ، بايد بگويم که سخت تلاش کردم و فکر مي کنم تماشاگران از کار راضي اند. اين مهم را فقط پس از تماشاي فيلم مي توان فهميد و من اين گونه درک کردم که تماشاگر از بازي ام راضي بوده!

معروف است که مي گويند کيوزاک هر چند به همبازي هايش کمک مي کند و تعامل زيادي دارد، اما در پنج ، شش فيلمي که او بازي درونگرايانه اي دارد، سخت مي شود پا به پايش رفت...
چه مي توانم بگويم ؛ در فيلمي مثل 1408 سکانس هاي فراواني است که خودت هستي و اوهام! تو بايد آنها را جلوي دوربين به نحوي بازي کني که تماشاگر دربست نه تنها تو را بلکه کل داستان و کاراکترهاي ديگر را هم باور کند، از طرفي مگر مي توان در صحنه اي با ساموئل (ال جکسون) باشي و تعامل را به فراموشي بسپاري. هرگز...

در آثاري مثل 1408 ، که خيال و اوهام نه فقط به عنوان يک فاکتور بلکه حتي به صورت يک «کاراکتر مانند» حضوري قوي دارند چقدر بداهه کاري و داشتن چنين اختياري براي ارائه بهترين نقش آفريني کمک مي کند.
همان قدر که تمرين و تسلط بر ديالوگ هاي چنين فيلمي بسيار مهم هستند؛ به دليل واقعي نبودن بسياري از اتفاقات که بعدها در اتاق تدوين خلق مي شوند، بداهه کاري منطقي هم کاربرد دارد. صحنه هاي بارش برف و يخ زدن لباسهايم را به ياد بياوريد.

شما با يک لپ تاپ نجات يافتيد اين طور نيست...؟
به هر حال وسيله اي بايد باشد تا وقتي به کمک احتياج داريد خدا کمکتان کند و کسي به فريادتان برسد. حالا چه يک بوق ، تلفن ، شکستن چيزي يا همين لپ تاپ يخ زده!


فريبا نيک نژاد

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com