شبکه یک شيرين بينا در ماه رمضان همراه اغما


    
    
    
    
    آیا تا به حال پیش آمده زیر تیغ دکتر پنچه‌طلا بروید؟ پنجه‌طلا کسی نیست جز دکتر طه پژوهان که سیروس مقدم این روزها مشغول به تصویر کشیدن زندگی او برای ماه رمضان شبکه یک سیماست.
    به گزارش خبرنگار مهر، از خیابان زعفرانیه بالا می‌روم و وارد مجتمع فرزندان معلول می‌شوم. دیوارهای خاکستری غمی را ناخودآگاه در دلم زنده می‌کند. انگار عقربه‌های ساعت هم در این مجتمع دیگر توان دویدن دنبال هم را ندارند. داخل محوطه می‌شوم و از فردی که داخل اتاقی کوچک نشسته سراغ دکتر پژوهان را می‌گیرم: "داخل کلینیک، طبقه دوم."
    
    وارد کلینیک می‌شوم. سکوت فضای داخل کلینیک را فراگرفته، حتی خبری از دکتر، پرستار و ...نیست. زمان مرده است، حتی رنگ سبز دیوار ساختمان که سعی کرده رنگ زندگی باشد. آرام از پلکان با نرده‌های چوبی بالا می‌روم. در طبقه اول سکوت به واسطه صدای بچه‌هایی که مظلومانه روی تخت‌های خود نشسته‌اند می‌شکند. البته صدای آنها خیلی آرام است و دور از دغدغه‌های روزمره ما آدم‌ها در دنیای خودشان مشغولند.

    
    به طبقه دوم می‌رسم. صدایی می‌گوید "بچه‌ها ضبط می‌شود" و بعد سکوت. آرام به بخش آی سی یو می‌روم. چند بیمار روی تخت هستند، اما حال رز قدیانی که نامش بالای تخت حک شده بدتر از بقیه است. او دختری مرفه است که در دبیرستان به زمین خورده و دچار شکستگی جمجمه شده. صفحه نمایشگر کنار تخت او هیچ علائم حیاتی نشان نمی‌دهد، اما در یک لحظه به هوش می‌آید. پرستار احتشام با سرعت دکتر سیمین بردیا متخصص بیهوشی (لعیا زنگنه) را صدا می‌زند.
    
    آن دو به سرعت بالای سر قدیانی (غزاله جزایری) می‌آیند. دکتر بردیا با چراغ قوه نگاهی به چشم‌های رز می‌اندازد، اما خبری از علائم به هوش آمدن نیست. نگاهی به پرستار احتشام می‌کند و می‌گوید: "حالت خوبه؟ به نظر می‌رسه امشب خیلی خسته‌ای؟!" دکتر بردیا می‌رود و پرستار ناباورانه نگاهی به صورت رز می‌اندازد و ... با صدای کات سیروس مقدم، دوربین از حرکت می‌ایستد. کارگردان می‌گوید: "این صحنه یکبار دیگر ضبط شود."
    
    این صحنه چند بار به دلیل روشن نشدن چراغ قوه و قطع شدن صدای مانیتور یا ... گرفته می‌شود تا مقدم رضایت خود را اعلام می‌کند. مهدی گلستانه، برنامه‌ریز پروژه درباره این صحنه می‌گوید: "از 30 خردادماه مجموعه تلویزیونی "اغماء" را کلید زدیم و تا 15 ماه رمضان کار ضبط می‌شود. این مجموعه 40 لوکیشن اصلی دارد که بخش عمده آن بیمارستان است و اکثر بازیگران بدون استثناء در ا> حضور دارند. منزل دکتر پژوهان و شهرک دفاع مقدس را هم داریم. فضای این مجتمع را برای لوکیشن بیمارستان بازسازی کردیم و کار با حمایت جدی رضا جودی تهیه‌کننده پیش می‌رود."
    
    سیروس مقدم، کارگردان مجموعه "اغماء" در پاسخ به این سئوال که با توجه به آماده نبودن فیلمنامه چطور کارگردانی این مجموعه را پذیرفتید، می‌گوید: "اگر چه فیلمنامه کامل نوشته نشده بود، اما نویسنده یک خلاصه کامل از آنچه قرار بود در قصه اتفاق بیفتد به ما داد. علاوه بر آن 9 قسمت از فیلمنامه نوشته شده است. داریوش مختاری با کمک علیرضا افخمی این مجموعه را می‌نویسند و ما از قسمت اول به ترتیب مجموعه را ضبط می‌کنیم."
    
    کارگردان مجموعه تلویزیونی "اغماء" درباره جذابیت‌هایی که کارگردانی این مجموعه برایش داشته، می‌گوید: "کارگردانی این پروژه دو جذابیت خاص برایم داشته، اول اینکه این ژانر را تا به حال تجربه نکرده بودم، چرا که محوریت کار پزشکی، متافیزیکی و ماورایی است، حتی در برخی جاها به ژانر وحشت هم نزدیک می‌شود و تعلیق‌های زیاد متافیزیکی دارد و دیگر اینکه کار مناسبتی برای ماه رمضان است. مجموعه "اغماء" قصد دارد از روابط آدم‌ها حرف‌های تازه‌ای بزند."
    
    وی درباره تعجیل در کارهای ماه ‌رمضان توضیح می‌دهد: "شیوه کار من این است که سرعت و کیفیت کنار هم هستند و تفاوتی که کارهای من با کارهای دوستان دارد این است که وقت اضافه غیرمفید نداریم، چرا که جای دوربین، نماها و ... را از قبل مشخص می‌کنم. بنابراین می‌دانیم در 12 ساعت کار با هم هماهنگ هستیم. سعی می‌کنم عجله منجر به پائین آمدن کیفیت کار نشود. به همین دلیل با دقت صحنه را می‌گیریم."
    
    مقدم در ادامه می‌افزاید: "علت وسواسی که در گرفتن صحنه‌های بیمارستان این مجموعه دارم، این است که اصل درام و نطفه قصه در این بیمارستان است. بنابراین به روابط و جزئیات با دقت و ظرافت نگاه می‌کنم و سعی دارم در چند قسمت اول میخ را محکم بکوبم تا قصه برای مخاطب باورپذیر باشد."
    
    وی درباره آماده نبودن فیلمنامه و ضربه به کار می‌گوید: "قطعاً وقتی متن به صورت کامل در دست شما باشد، بهتر است، چون بیشتر روی کار اشراف دارید و به لحاظ تولید تمام صحنه‌های بیمارستان را می‌گیرید و بعد به لوکیشن دیگر می‌روید، ولی الان ما مجبوریم بیمارستان را در چند مقطع بگیریم. اگر بخواهیم به شرایط ایده‌آل برسیم، اصل کار را از دست می‌دهیم. نمی‌توانم بگویم آماده نبودن فیلمنامه بی تاثیر نیست. اگر توافق کامل بین شبکه، کارگردان، تهیه کننده، بازیگران و عوامل درباره کلیت قصه باشد، مشکلی پیش نمی‌آید و با نگرانی کمتر کار می‌کنیم."
    
    کارگردان مجموعه "اغماء" در پاسخ به این سئوال که این مجموعه تا چه حد از کلیشه‌ها دور است، می‌افزاید: "قصه ما مطلقاً وابسته به ماه رمضان نیست. به لحاظ مضمون سعی می‌کنیم بحث خیر و شر و نیروهای خوب و بد کنار هم قرار بگیرند و پیام انسانی خواهد بود. ما نمی خواهیم کار مستندگونه درباره فرائض ماه رمضان داشته باشیم و به سطحی‌نگری نمی پردازیم، بلکه روحیات آدم‌هایی را مد نظر قرار داده‌ایم که دچار تحول می‌شوند."
    
    سیروس مقدم درباره انتخاب لوکیشن‌ و بازیگران توضیح می‌دهد: "کل بیمارستان را بعد از بازسازی در این توانبخشی گرفتیم، چون با این حجم آدم نمی‌توانستیم در هیچ بیمارستانی کار کنیم. درباره انتخاب بازیگران هم باید بگویم قصه بازیگران خاصی هم می‌طلبید، به همین دلیل بازیگرانی چون امین تارخ، لعیا زنگنه، ناصر ممدوح، ایرج نوذری، عبدالرضا اکبری، شیرین بینا، لادن طباطبایی، نفیسه روشن، حامد کمیلی، سعید داخ، کورش سلیمانی و افشین سنگ چاپ متناسب با نقش‌ها انتخاب شده‌اند."
    
    لعیا زنگنه، بازیگر نقش دکتر سیمین بردیا درباره نقش خود و پذیرش بازی در این مجموعه می‌گوید: "مجموعه "اغماء" درباره یک تیم پزشکان است که در بیمارستان ماجراهای زیادی برای آنها اتفاق می‌افتد. من هم نقش یکی از پزشکان را بازی می‌کنم، نقشی که متفاوت است و می‌توانم بگویم در پرونده کاری‌ام تکراری نیست."
    
    وی در ادامه می‌افزاید: "فیلمنامه این مجموعه آماده نبود و سیروس مقدم درباره طرح اولیه این مجموعه برایمان توضیح داد. بزرگترین دلیلی که منجر به پذیرش این کار شد اعتمادی بود که به سیروس مقدم داشتم. علاوه بر آن حضور رضا جودی به عنوان تهیه‌کننده، سیامک احصاصی طراح صحنه و لباس، مهدی گلستانه و افشین سنگ‌چاپ به عنوان برنامه‌ریز و دستیاران کارگردان نیز بی‌تاثیر نبود. در واقع بیشترین انگیزه‌ام این بود که دوست داشتم کار کردن با مقدم را تجربه کنم. با اینکه فیلمنامه کامل نداشتیم، اما کار حرفه‌ای و برنامه‌ریزی شده پیش می‌رود."
    
    شیرین بینا، بازیگر نقش مولود در مجموعه "اغماء" درباره پذیرش بازی در این مجموعه می‌گوید: "محوریت این مجموعه پزشکی است، اما اصل موضوع به ویژگی‌های خاص آدم ها می‌پردازد که هر لحظه امکان لغزش‌شان وجود دارد این مسئله برایم جذابیت داشت. من هم نقش مولود همسر دکتر پژوهان را بازی می‌کنم. او تومور مغزی دارد و این مسئله باعث می‌شود دکتر پژوهان در شرایط خاصی قرار بگیرد. در واقع امتحانی است که باید خودش را محک بزند."
    
    وی درباره اینکه آماده نبودن فیلمنامه برای شما مشکل نبوده، اشاره می‌کند: "طرح کلی و جزئیات داستان را سیروس مقدم توضیح داد که چه اتفاقاتی می‌افتد. جذابیت نقش و حضور مقدم به عنوان کارگردان و رضا جودی تهیه‌کننده من را ترغیب کرد تا نقش را بپذیرم. در گذشته هم قرار بود با هم کار کنیم، اما قسمت نشد و خوشحالم که در این پروژه حضور دارم." حضور بینا در مجموعه "خواستگاران" قطعی شده و وی همزمان با بازی در این مجموعه در تله فیلم "پیمان" هم بازی می‌کند.
    
    امین تارخ، بازیگر نقش دکتر پژوهان درباره اینکه چرا سه سال است در هیچ مجموعه تلویزیونی حضور نداشته و آیا پیشنهاد خوبی نداشته، توضیح می‌دهد: "دقیقا همین طور است. پیشنهاد فراوان بود، حداقل می توانم بگویم در سه سال گذشته 40 تا 50 سریال به من پیشنهاد شد، اما مناسب تشخیص داده نشد یا خودم آمادگی لازم را نداشتم. برخی مواقع هم فیلمنامه، کارگردان و تهیه‌کننده خوب بود، اما شرایط من برای کار مناسب نبود."
    
    وی در ادامه می‌افزاید: "در این سه سال شش فیلم سینمایی کار کردم، ولی به خاطر احترام به مردم باید هر چند وقت یکبار یک مجموعه تلویزیونی باارزش کار کرد. مجموعه تلویزیونی "اغماء" را به دلیل مناسبتی بودن و کارگردانی خوبی که دارد، پذیرفتم. به نظرم سیروس مقدم یکی از کارگردانان سوپراستار تلویزیون ماست که مدیوم تلویزیون را خوب می‌شناسد و حرفه ای کار می‌کند."
    
    تارخ اشاره می‌کند: "اگر چه فیلمنامه این مجموعه کامل آماده نبود، اما سیناپسی که داشتیم کامل و ابعاد شخصیت دکتر پژوهان مشخص بود و به قول معروف لنگی نداشت. شخصیت دکتر پژوهان در این مجموعه تغییر می‌کند و تک بعدی نیست و این چندوجهی بودنش برایم جذابیت داشت. در واقع گره‌های زیادی در کار و زندگی برایش پیش می‌آید."
    
    وی درباره مجموعه‌های ماه رمضان که در سال‌های اخیر پخش شده، توضیح می‌دهد: "در چهار تا پنج سال گذشته مجموعه‌هایی که ماه رمضان پخش شده، اشاره مستقیم به روزه نکرده و موضوعات متنوعی مورد توجه قرار گرفته که فکر می‌کنم سیاست جدید صدا و سیماست. به عنوان نمونه "صاحبدلان" موفق بود. زیرزمین" خوب بود. علاوه بر آن مجموعه "او یک فرشته بود" هم موضوع خوبی را دست گذاشته بود. به دلیل معنویت این ماه می‌توان سراغ مفاهیم پیچیده‌تر رفت، چرا که مردم هم آمادگی بیشتری دارند."
    
    بازیگر نقش دکتر پژوهان درباره تعجیل تولید کارهای ماه رمضان می‌گوید: "خیلی خوب است وقت کافی برای تهیه مجموعه باشد تا منجر به پائین آمدن کیفیت نشود و گروه هم با تمرکز بیشتری کار را تهیه کنند. خیلی بهتر است به جای سه ماه مانده به ماه رمضان، پنج تا شش ماه مانده به ماه رمضان کلید بزنیم تا در زمان بیشتر کیفیت بهتری هم داشته باشیم."
    
    عوامل این مجموعه عبارتند از داریوش مختاری نویسنده، علیرضا افخمی ناظر کیفی، حجت‌الاسلام جواد گلی مشاور مذهبی، دکتر ایرانزاد مشاور پزشکی، امیر معقولی مدیر تصویربرداری، سیامک احصایی طراح صحنه و لباس، مجید اسکندری طراح چهره‌پردازی، فرشید احمدی صدابردار، شهاب علی‌بخشی مدیر تولید، افشین سنگ‌چاپ دستیار اول کارگردان، مهدی گلستانه برنامه‌ریز و پریسا افخمی عکاس.
    
    بازیگران: امین تارخ، لعیا زنگنه، ایرج نوذری، ناصر ممدوح، عبدالرضا اکبری، حامد کمیلی، لادن طباطبایی، شیرین بینا، نفیسه روشن، سعید داخ، افشین سنگ‌چاپ، فلور نظری، شیوا خنیانگر، غزاله جزایری و کورش سلیمانی.

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com