پرجمعيت‌ترين و ثروتمندترين شهرهاي جهان


    
    
    سايت city mayors كه اطلاعات مربوط به شهرهاي جهان را ارائه مي‌كند، دو ماه پيش فهرستي از بزرگترين و ثروتمندترين شهرهاي جهان را منتشر كرد.
    به نوشته دنياي اقتصاد توكيو پر جمعيت‌ترين و ثروتمندترين شهر جهان است. تحقيقات نشان داده توكيو تا سال 2020 همچنان بدون رقيب خواهد بود
    در اين فهرست كه با استفاده دقيق از شاخص‌هاي جمعيت، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي تهيه شده، شهر توكيو همچنان بدون رقيب، پرجمعيت‌ترين و ثروتمندترين شهر دنياست.
    پايتخت ژاپن با شهرك‌هاي اطراف آن در سال 2007 بزرگترين و ثروتمندترين شهر جهان بوده است. تخمين‌هاي محققان اين مركز نشان مي‌دهد كه توكيو از سال 2005 در چنين جايگاهي بوده و تا سال 2020 هم در همين جايگاه باقي خواهد
‌ماند. تهيه‌كنندگان اين تحقيق بيشتر بر اهميت اقتصادي شهرهاي بزرگ جهان متمركز شده‌اند. در فهرست ثروتمندترين و بزرگترين شهرهاي جهان، 30 شهر اول فهرست به طور كلي 16درصد از توليد ناخالص جهان را در سال 2005 تشكيل داده‌اند. 100 شهر اول اين فهرست هم 25درصد توليد ناخالص داخلي جهان را تشكيل داده‌اند.
    در حال حاضر شهرهاي بزرگ جهان كه به اقتصادهاي پيشرفته دنيا تعلق دارند، در صدر فهرست توليد ناخالص جهان هستند. شش شهر اول اين فهرست را شهرهاي توكيو، نيويورك، لس‌آنجلس، شيكاگو، پاريس و لندن تشكيل مي‌دهند. اين ابرشهرها از نظر شاخص‌هاي اقتصادي با شاخص‌هاي ملي كشورها برابري مي‌كنند. نرخ و قدرت خريد در شهرهايي مانند توكيو و نيويورك به شاخص قدرت خريد در اسپانيا و كانادا نزديك است.
     نسبت قدرت خريد به رقم توليد ناخالص داخلي در لندن بالاتر از سوئد و سوئيس است. تا سال 2020 شهرهاي شانگهاي، بمبئي، استانبول و پكن در ميان 30 شهر اول فهرست ثروتمندترين شهرهاي دنيا قرار مي‌گيرند. از كشورهاي هند، چين و برزيل كه رشد پرشتاب اقتصادي دارند تا سال 2020 چند شهر وارد فهرست شهرهاي ثروتمند جهان قرار مي‌گيرد. ميزان رشد ثروت لندن بسيار پرشتاب تر از توكيو، نيويورك، شيكاگو يا پاريس بوده است. به همين دليل اين شهر تا سال 2020 به پله چهارم جدول خواهد رسيد، اما ديگر شهرهاي بزرگ اروپاي قديم يعني رم، ميلان و برلين رشدي بسيار كند دارند و در سال‌هاي آينده مغلوب شهرهاي در حال توسعه‌ آسيايي و آمريكاي‌لاتيني خواهند شد.
    
    بزرگترين شهرهاي جهان

    با توسعه شهرنشيني در سراسر جهان كه از نتايج مستقيم عصر صنعتي است، شهرها از نظر جمعيت و وسعت روز به روز ابعاد تازه‌تري پيدا مي‌كنند. به اين ترتيب شهرهاي بزرگ جهان به ابرشهر تبديل شده‌اند. توكيو و يوكوهاما در ژاپن در كنار هم بين 33 تا 35ميليون جمعيت را در خود جاي داده‌اند و بزرگترين ابرشهر جهان نام گرفته‌اند. در فهرست city mayors كه بر اساس آمارهاي مربوط به سال 2006 و 2007 تهيه شده، مكزيكو سيتي، نيويورك، سائوپائولو و بمبئي ديگر شهرهايي هستند كه در فهرست پنج شهر اول جدول پرجمعيت‌ترين شهرهاي جهان جاي گرفته‌اند. از نظر وسعت زمين، شهر نيويورك با مساحت 8700 كيلومتر مربع پهناورترين شهر دنياست. توكيو و يوكوهاما با وسعت 7هزار كيلومتر در رديف بعدي قرار دارد. بعد از اين دو شهر هم ده شهر آمريكايي قرار دارند. بمبئي با پراكندگي جمعيتي 30هزار نفر در هر كيلومتر مربع شلوغ‌ترين شهر دنياست. كلكته، كراچي و لائوس در رديف‌هاي بعدي شلوغ‌ترين شهرهاي جهان قرار دارند.

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com