ناظري مولانا را انتخاب کرد، مولانا شجريان را


    
    
    
    نشان مولانا در مراسم اختتاميه بزرگداشت عبدالباقي گولپينارلي از طرف بنياد ملي مولانا به محمدرضا شجريان اهداء شد.
     اين بزرگداشت دو روزه كه در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برپا بود، دبيرخانه اين همايش به پاس تلاش‌ها و خدمات علمي فرهنگي توفيق سبحاني در ترجمه آثار عبدالباقي گولپينارلي - مولوي‌پژوه تركيه‌يي - پژوهش بر آثار مولانا لوح تقديري را به اين پژوهشگر اهدا كرد.

    توفيق سبحاني اين لوح تقدير را در حضور سفير تركيه در تهران، اسين چلبي، بهاءالدين خرمشاهي و محمدرضا شجريان دريافت كرد.
    در مراسم پاياني عبدالباقي گولپينارلي كه به‌مناسبت هشتصدمين سال تولد مولانا در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار مي‌شد، عنوان كرد، افسانه‌اي است در قونيه كه سال‌هاي مي‌شنويم؛ سال‌ها قبل، شخصي وارد بارگاه حضرت مولانا شده و با صوتي داوودي در بارگاه او خوانده است. اين افسانه در قونيه دهان به دهان چرخيده است. امروز مطمين شدم كه اين افسانه درباره‌ي محمدرضا شجريان است. از ايشان مي‌خواهم همان‌طور كه در بارگاه جد بزرگ‌شان با آن صوت داوودي خوانده اين‌جا هم برايمان بخوانند.
    
    محمدرضا شجريان که قرار نبود دراين مراسم آوازي بخواند و يا برنامه‌اي اجرا كند اما به دنبال اين سخنان به روي سن رفت و به ياد آن افسانه در اين مراسم حدود يك ربع بدون هيچ گونه سازي اشعاري را از مولانا با صداي دلنشين خود خواند كه با استقبال بسيار حاضران رو به رو شد.
    
    در پي اين اتفاق اسين جلبي قائم مقام بنياد بين المللي مولانا و بيست و دومين نواده از فرزندان مولانا نيز نشان مولانا را كه يك سنجاق سينه است و عكس مقبره مولانا بر آن حك شده به استاد آواز ايران اهدا كرد.
    هر چند اهداي نشان مولانا به استاد مسلم آواز ايراني، محمد‌رضا شجريان، اگر چه اتفاقي فرخنده در اختتاميه بزرگداشت عبدالباقي گولپينارلي بود اما دعوت نشدن "شهرام ناظري" كه به خواننده اشعار مولانا شهرت دارد، به اين مراسم، چيزي جز كج سليقگي نزد علاقمندان موسيقي تفسير نمي‌شود.
    
     به گزارش فارس علاقمندان موسيقي اصيل ايراني همكاري شهرام ناظري و حسين عليزاده را دركاست «شورانگيز» هيچگاه فراموش نمي‌كنند. انتشار اين اثر بيش از 2 دهه قبل، در سالگرد تولد مولانا، عنوان برترين كاست 10 سال گذشته را، در آن هنگام، براي آن به ارمغان آورد.همچنين آلبوم گل صد برگ و يادگار دوست اين هنرمند حدود 25 سال پيش به مناسبت تولد مولانا منتشر شده است.
    سال گذشته ناظري به دعوت دولت فرانسه در اين كشور و در بزرگداشت مولانا جلال‌الدين مولوي رومي به اجراي برنامه پرداخت كه بعد از اين اجرا از سوي وزارت فرهنگ فرانسه نشان افتخار شواليه را دريافت كرد.
    
    لازم به ذکر است دور دوم همايش بزرگداشت عبدالباقي گولپينارلي كه پنجم تير ماه به كار خود پايان داد قرار است دي ماه امسال در استانبول و قونيه تركيه با حضور 8 تن از مولوي شناسان ايراني به ياد بديع الزمان فروزان فر و عبدالباقي گولپينارلي در تركيه برگزار شود.

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com