نگاهي به بازار فروش سينماي جهان و ايران


    
    
    
    پرفروش ترين فيلم هاي ايراني در سال هاي اخير مربوط مي شود به فيلم هايي از دوران دفاع مقدس اين در حاليست که اکثر کارشناسان متفق القول معتقدند: سينماي دفاع مقدس در ايران به جايگاه شايسته و بايسته اي نرسيده و در اين خصوص جاي کار بسيار است.
    و اما در سينماي جهان از طرف ديگر نگاهي به آمار پر فروش ها در جهان، خبر از فروش خوب فيلم هاي کودکانه مي دهد که در صدر آن شرک قرار دارد که اين فيلم سينمايي در ژانر کودک در بين سنين مختلف طرفداران زيادي پيدا کرده است.
    آمار فروش فيلم هاي سينمايي در اين روزها نشان از استقبال مردم از اين قبيل آثار -البته اگر خوب ساخته شود- دارد.
    
    ابتدا نگاهي به فروش سينماي جهان:
    فيلم «شرك ‌٣» همچنان پرفروش‌ترين فيلم سينماي جهان است و در تعطيلات آخر هفته، توانست حجم فروش جهاني خود را ‌٤٨ ميليون دلار افزايش دهد.

    
    به گزارش ايسنا فيلم «شرك ‌٣» طي دو روز گذشته در ‌٤٥ كشور جهان فروش ‌٦/٤٨ ميليون دلاري به‌دست آورد و همچنان در صدر فهرست پرفروش‌ترين فيلم‌هاي سينماي جهان قرار دارد كه در اين ميان، فرانسه بيشترين استقبال را از اين فيلم داشته است. انتظار مي‌رود با اكران اين فيلم در ژاپن و انگلستان، كه از بازارهاي بزرگ فيلم جهان محسوب مي‌شوند، «شرك ‌٣» بتواند فروش بيشتري به‌دست‌ آورد.
    
    فيلم «چهار شگفت انگيز؛ ظهور موج‌سوار نقره‌اي» توانست با ‌١/٢٢ ميليون دلار فروش در ‌٤٤ كشور جهان در رتبه‌ي دوم پرفروش‌ترين فيلم سينماي جهان قرار بگيرد كه مكزيك بيشترين حجم فروش را در اين ميان داشت.
    
    حجم فروش كلي اين فيلم تاكنون به ‌٥٧ ميليون دلار رسيده و آژرانتين و برزيل نيز به‌زودي آن را اكران خواهند كرد.
    
    در همين حال، فيلم «13 مرد اوشن» با بازي براد پيت، جورج كلوني و مت دمون در تعطيلات آخر هفته توانست در ‌٤٩ كشور فروش ‌٣/٢١ ميليون دلار را داشته باشد. مجموع فروش جهاني اين فيلم به ‌١٩١ ميليون دلار رسيده كه آلمان و انگليس بيشترين فروش را داشته‌اند.
    
    «دزدان درياي كارائيب ‌٣» به علت آغاز اكران فيلم‌هاي جذاب ديگر در سينماي جهان، كمتر مورد استقبال قرار گرفته و طي دو روز گذشته فروش ‌٢٠ ميليون دلار را از مجموع ‌١٠ هزار سالن نمايش‌دهنده به‌دست آورد.
    
    «مرد عنكبوتي‌٣» نيز مجموع فروش جهاني خود را اكنون به مرز ‌٨٨٠ ميليون دلار رسانده است.
    
    اما فيلم تازه اكران شده‌ي «ايوان مقتدر» كه توانست در سينماهاي آمريكا و كانادا بيشترين حجم فروش را در تعطيلات آخر هفته داشته باشد، در روسيه و اوكراين نيز توانست ‌٧/١ ميليون دلار فروش به‌دست آورد.
    
    و اما اين هم آماري از فروش سينماي ايران:
    «روز سوم» به كارگرداني محمدحسين لطيفي بعد از 9 روز نمايش در 19 سينما فروشش از مرز 50 ميليون تومان گذشت.
    
    فيلم «پارك وي» ساخته فريدون جيراني نيز كه در 19 سينما درحال نمايش است، بعد از 28 روز نمايش فروشش به مرز 210 ميليون تومان نزديك مي‌شود.
    
    «اگه مي‌توني منو بگيري» به كارگرداني شاهد احمدلو در 17 روز نمايش در 20 سينما به مرز 50 ميليون رسيده است.
    
    فيلم «گرداب» به كارگرداني حسن هدايت كه 6 سينما را دراختيار دارد در 10 روز نمايشش به فروش 8 ميليون توماني دست يافت.
    
    «آرامش در ميان مردگان» ساخته‌ي مهرداد فريد هم كه اكرانش در 1 سينما ادامه دار، بعد از 28 روز نمايش به فروش بيش از يازده ميليون تومان دست يافت.
    
    «سنگ كاغذ قيچي» و «نقاب» ديگر فيلم‌هاي ايراني هستند كه اكرانشان به ترتيب در4 و 2 سينما ادامه دارد و مجموع فروششان به 107 و 195 ميليون رسيده است.
    
    «اسپارتي» و «اليورتويست» از فيلم‌هاي خارجي در حال اكران هم به ترتيب 280 و 239 هزار تومان فروش داشته‌اند و «كينه» هم بعد از 180 روز نمايش 87 ميليون فروخته است.
    
    اين آمار فروش به نقل از بنياد سينمايي فارابي تا 2 تيرماه در سينماهاي تهران است.

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com