پرويز پرستويي در دانشگاه شيراز:
    تئاتر با كمبود نويسنده روبرو است
    علاقه‌مندان بازيگري حوصله و طاقت داشته‌باشند


    
    
    
    از پرويز پرستويي بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون در چهارمين همايش کيمياي شرق روز گذشته ـ 17 خرداد ماه ـ در دانشگاه شيراز تقدير شد.

    به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه فارس، در اين همايش‌ كه توسط جامعه‌ي‌ اسلامي ‌دانشجويان دانشگاه‌ علوم پزشکي شيراز برپا شد، پرويز پرستويي لوح تقديرش را از رييس دانشگاه علوم پزشکي شيراز دريافت كرد و گفت: من جايزه کم‌ نگرفته‌ام اما اين ارزشمندترين جايزه‌اي است که تاكنون گرفته‌ام.
    وي كه در حاشيه‌ي چهارمين همايش کيمياي شرق ـ تجليل از اساتيد نمونه دانشگاه‌ علوم پزشکي شيراز ـ به شيراز سفر كرده بود، در جمع خبرنگاران گفت: بعد از اينکه به‌سينما آمدم شاهد رکود تئاتر بودم و اين مساله فقط مختص شهرستان نيست. از سال 48 که تئاتر را شروع کردم و قرار گذاشتم اين رشته هنري را دنبال کنم، تئاتر آن‌قدر غني بود که مرا به‌ماندن در اين رشته نگه‌ دارد.
    وي با بيان اينکه در سال‌هاي اوليه شروع کار تئاتر تمام دغدغه‌اش اين رشته بوده است، ادامه داد: حتي اگر آن موقع سينماي خوبي هم داشتيم و يا سينماي آن روزگار من را مي‌پذيرفت اما باز هم به فعاليت در تئاتر ادامه مي‌دادم.
    وي در بخشي از اين جلسه گفت: يك اتفاق باعث شد به سينما بيايم و به‌هيچ عنوان قصد ندارد در سينما با شتاب كار كنم و اگر شرايط خوبي در تئاتر فراهم باشد، ترجيح مي‌دهم که تئاتر کار کنم.
    پرستويي معتقد است: تئاتر مي‌تواند درآمدزا باشد و خيلي هم‌خوب مي‌توان از تئاتر اين درآمد را بدست آورد به‌گونه‌اي که در نمايش «فنز» شاهد بوديم كه كمتر سابقه داشت براي يک نمايش تماشاچي شب توي صف بخوابد چرا که اين نمايش براي تماشاچي خيلي جذاب بود.
    وي در عين حال گفت: متاسفانه همه‌چيز به مسايل مالي بر نمي‌گردد بلکه شرايط توليد تئاتر در کشور نامناسب است.
    به گفته‌ي پرستويي هر تئاتر موفقي که مي‌آيد بايد بدهکاري تئاتر قبلي را بپردازد در صورتي اگر شرايط مطلوبي فراهم باشد، بسياري از اهالي تئاتر به سينما نخواهند آمد و کسي مثل من نه اينکه از سينما بدش بيايد بلکه زياد دنبال سينماي صرفا ويتريني نيست.
    به گزارش ايسنا، پرستويي اعتقاد دارد تئاتر در ايران با کمبود نويسنده مواجه است و به استثناي تعدادي انگشت شمار نمايشنامه‌نويس خوب و آينده دار همچون حميد امجد، رحمانيان و محمد چرمشير و ..، متاسفانه نويسندگان خوبي در حوزه تئاتر وجود ندارند.
    اين در حالي است که دستمايه اوليه در خصوص نمايش، متن است که در حال حاضر فقر نمايشنامه داريم و در حد علاقمندان نيست.
    پرستويي‌ گفت: تئاتر را در عرصه بازيگري نمي‌توانم با سينما مقايسه کنم چرا که دنياي بازيگري در تئاتر دنياي ويژه‌اي است دنيايي که لنز، دوربين و ديگر حقه‌هاي سينمايي کمک شما نيستند و شما به‌عنوان بازيگر يكه‌تاز صحنه هستيد.
    وي در بخش ديگري از سخنان خود با انتقاد از برخي از آموزشگاه‌هاي آزاد بازيگري اظهار داشت: به اکثريت آموزشگاه‌هاي بازيگري اعتقادي ندارم چون کسي نمي‌تواند صرف‌ اينکه دو فيلم کارکرده و چهره‌اش شناخته شده است، آموزشگاه بازيگري داير كند، چراکه آموزشگاه بازيگري نبايد مغازه‌ي دو نبش باشد.
    پرستويي در توصيه به علاقمندان رشته بازيگري گفت: فردي که قرار است بازيگر شود از هر جاي ايران مي‌تواند خودش را پيدا کند و هرکسي که مي خواهد در عرصه بازيگري بياموزد بايد حوصله و طاقت به خرج دهد، اما متاسفانه اغلب قصد ديده شدن دارند و همه مي‌خواهند در قاب تلويزيون يا پرده سينما ظاهر شوند در حالي که کسي مثل من 14 سال کار مدام تئاتر انجام دادم تا به سينما و تلويزيون راه پيدا کرده‌ام.
    به گزارش ايسنا، اين بازيگر سينما به حضورش در فيلم‌هاي ابراهيم حاتمي‌کيا اشاره کرد و گفت: فيلم‌هاي «موج مرده»، «آژانس شيشه‌اي»، «به‌نام پدر» و «روبان قرمز» چندگانه‌ي حاتمي کيا هستند که از صافي ذهن يک کارگردان گذشته اما يک آدم در چهار موقعيت است که بايد در مجموع اين آدم‌ها را قضاوت کرد، بنابراين با خيلي از دوستاني که از حضور من در اين چندگانه‌ها انتقاد مي‌کنند موافق نيستم.
    پرستويي همچنين گفت: فقط با فيلم‌هاي حاتمي‌کيا شناخته شده نيست بلكه در کار با کارگردان‌هاي ديگر نيز موفق به دريافت جايزه شده‌است و همان‌قدر براي هرکدام از کارهايم انرژي مي‌گذارم که در کارهاي اولم انرژي گذاشته‌ام. اما صادقانه مي‌گويم حاتمي‌کيا در کار خود خلاق و اکتيو است و اين انرژي را هم در فيلمنامه هم در ميزانسن و هم در بازي گرفتن از بازيگر خرج مي کند. من هم براي فيلم‌هاي او انرژي بسياري مي‌گذارم، در حالي‌که نمي‌توانم از «بيد مجنون»، «مارمولک»، «آدم برفي» و...، بگذرم اما اعتراف مي‌کنم «آژانس شيشه‌اي» چيز ديگر است.
    وي با تأکيد بر نقش تماشاگران در موفقيت کارهايش گفت: مخاطبين ما خيلي هوشيار هستند و ما نيز به عنوان بازيگر مي‌توانيم با مخاطبين خود همذات پنداري داشته باشيم.
    وي همچنين گفت: همه‌ي کارهايي که انجام داده‌ام با اعتقاد بوده است به عنوان مثال «آژانس شيشه‌اي» روي من تأثير بسياري گذاشت و نگاهم را به اين آدم‌ها عميق‌تر و حساس‌تر کرد، همان‌گونه که «بيد مجنون» دريچه جديدي را به روي من باز کرد.
    به گزارش ايسنا، پرويز پرستويي به دعوت کانون فرهنگي هنري سپهر جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي شيراز به اين همايش دعوت شده بود.

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com