در نشست تشريح برنامه‌هاي موزه سينما:
    عزت‌الله انتظامي هنرمندان را به‌تحويل آثار موزه‌ي دعوت كرد


    
    
    
    عزت‌الله انتظامي از راه‌اندازي دومين سالن سينماي موزه سينما در شهريور سال جاري و آغاز اقدامات اوليه ديجيتالي كردن آرشيو اسناد موزه خبر داد.

    به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس هيات مديره‌ي موزه سينما صبح امروز ـ 26 ارديبهشت ماه ـ در نشست خبري كه به مناسبت خبري در آستانه‌ي روز جهاني موزه بر پا شده بود، ادامه داد: طرح راه‌اندازي و ساخت دومين سالن سينمايي موزه در زمان زنده‌ياد مهندس سليمي پيگيري شده بود و خوشبختانه با حضور محمد حسن پزشك ادامه پيدا كرده است.
    وي گفت: اين سينما حدود 350 نفر ظرفيت دارد و به گفته آقاي پزشك قرار است تا شهريور ماه سال جاري تحويل داده شود.
    انتظامي در ادامه از آغاز به كار طرح سامان‌دهي و ديجيتالي كردن آرشيو فيلم واسناد موزه خبر داد و گفت: اين برنامه نيز قرار است به صورت پروژه‌اي و با حضور متخصصان اين حوزه آغاز شود كه در حال حاضر كارهاي مقدماتي آن انجام شده است و هدف حفظ تمام اين ميراث است.
    عضو هيات مديره موزه سينما همچنين درباره بازسازي و تغييرات موزه سينما، گفت: مدتها است كه صحبت از بازنگري و بازسازي موزه سينما است و طرح‌هاي متعددي پيرامون اين موضوع مطرح شده است، به خصوص اينكه در حال حاضر حدود هشت اتاق خالي در فضاي كلي موزه سينما وجود دارد كه نياز به استفاده بهينه از آنها است ولي در گام نخست بايد طرح‌هاي ارائه شده به تعريف جامع و كلي‌تري برسد تا بعد درباره طراحان و مسوولاني كه قرار است اين كار را در دست بگيرند، صحبت شود.
    اين بازيگر سينما و تئاتر در ادامه اين نشست درباره طرح انتقال فيلمخانه به موزه سينما گفت: قرار است در فضاي پشت موزه سينما محلي براي انتقال فيلم‌خانه ساخته شود كه البته كارهاي آن شروع شده است ولي هنوز طرح آن به نتيجه قطعي نرسيده است و اميدواريم كه با حضور مديريت جديد موزه اين طرح
    هر چه زودتر عملي شود كه قطعا اگر اين اتفاق بيافتد هم به نفع ما و هم به نفع فيلمخانه است.
    به گزارش ايسنا، انتظامي همچنين با اشاره به طرح راه‌اندازي باغ ايراني، گفت: از دوره مهندسي سليمي صحبتهاي بسياري براي پيوستن باغ روبروي موزه به اين ساختمان انجام شد تا براساس آن ساختمان موزه و فضاي باز روبروي آن را تا خيابان وليعصر گسترش دهيم و باغ ايراني را براي هنرمندان و مردم راه‌اندازي كنيم و به نوعي اين مكان را تبديل به گردشگاه تاريخي، هنري كنيم كه متاسفانه بعد از فوت مهندس سليمي كارهاي اين طرح خوابيد و امروز با حضور آقاي پزشك قرار است مجددا اين طرح پيگيري و در دستور كار قرار بگيرد.
    انتظامي با عنوان كردن ديگر برنامه‌هاي موزه در سال جديد، گفت:‌از اين پس قرار است نمايشگاه نقاشي، عكاسي، پوستر و ... در حياط و سالن موزه سينما برگزار شود و همچنين پيشنهاد برگزاري كلاسها و كارگاه‌هاي آموزشي عباس كيارستمي را نيز در اين فضا داده‌ايم.
    وي اضافه كرد: طرح ضبط آرشيو شفاهي موزه سينما و ساخت فيلمهاي مستند از هنرمندان پيشكسوت كه از دوره قبل آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد.
    اين عضو موزه سينما با اشاره به افزايش حجم وسايلي موزه‌اي كه تا كنون جمع‌آوري شده است گفت: خوشبختانه از روزي كه موزه سينما راه‌اندازي شده تا كنون همواره در حال توسعه اسناد مربوط به سينما بوده‌ايم و جاي ما براي نگهداري اين وسايل تنگ شده است، به‌طوري كه مجبور شده‌ايم تا بخش اداري را به قسمت ديگري منتقل كنيم و اتاقهاي آنها را به فضاي اصلي موزه اختصاص دهيم.
    وي تصريح كرد: هنوز بسياري از وسايل موزه در خانه پيرنيا در خيابان لاله‌زار نگهداري مي‌شود كه بايد به اين مكان انتقال پيدا كند، از طرفي هنوز ما غرفه‌هاي اختصاصي از بسياري از هنرمندان و جوان سينماي ايران نداريم كه اميدواريم اين افراد با تحويل وسايل، جوايز و اسناد خود كمك به راه‌اندازي اين بخشها كند.
    انتظامي خاطرنشان كرد: تاكنون بسياري از هنرمندان و دست‌اندركاران سينما وسايل موزه‌اي خود را به ما ارائه داده‌اند، ولي از ساير هنرمندان و افرادي كه آرشيو، يادداشت، عكس و حتي وسيله كوچكي ازتاريخ سينما دارند دعوت مي‌كنند تا براي حفظ آن و رونق بيشتر موزه آن را تحويل دهند.
    وي يادآوري كرد: نگهداري اين وسايل در خانه هنرمندان اتفاق مهمي نيست، بلكه اين اسناد بايد به موزه‌ها منتقل شوند تا نسل جديد و آينده با تاريخ هنر و سينماي ايران آشنا شوند و آن را از نزديك ببينند و ما هم بتوانيم موزه سينما را در راستاي اين اهداف تبديل به پاتوق هنرمندان كنيم.
    به گزارش ايسنا، در حاليكه عزت‌الله انتظامي از استقبال هنرمندان و توسعه‌ي موزه‌ي سينما در طي سالهاي اخير اظهار خرسندي كرد، نسبت به وضعيت تشكيل موزه‌ي تئاتر ـ كه از چند سال قبل اهالي تئاتر ـ در تلاش براي تشكيل آن هستند، گله‌مند بود.
    

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com