سياوش طهمورث: از «قدرت» دفاع مي‌كنم
    عماد افروغ: آرزوي ديدن «اثري ايراني» در اين سريال محقق شد


    
    
    
    عماد افروغ در برنامه نقد اول كه با هدف بررسي جنبه‌هاي اجتماعي «زير تيغ» به روي آنتن رفت. از اين سريال به عنوان نمونه‌اي موفق از يك برنامه تلويزيوني ياد كرد و افزود: يكي از شعارهايي كه همواره آرزوي تحقق آن را در جامعه داشتم، اين است كه شاهد سينماي ايراني باشيم.
    چنين ويژگي‌اي به حق در «زير تيغ» ديده شد و اين سريال تلاش كرد آسيب‌هاي اجتماعي را با الهام از آموزه‌هاي فرهنگي به ما پاسخ دهد.

    وي با اعتقاد بر اين كه پيام‌هاي تو در توي بسياري در «زير تيغ» نهفته است، ادامه داد: محورهاي اين سريال عشق، محبت و ايثار است. به نظر مي‌رسيد يك عشق عفيف و لطيف در اين سريال جاري است كه بر حس انتقام‌گيري فائق آمد.
    به گزارش سرويس تلويزيون ايسنا، عماد افروغ خاطرنشان كرد: در سريال «زير تيغ» عشق بر احساس‌هاي ناموجه فائق مي‌آيد. هر چند نتوانستم رضاي تحول يافته را يك رضا تكامل يافته عقلي ببينم. در حقيقت اين فشارهاي عشق عفيف و فشارهاي ناشي از هنجارهاي مثبت اجتماعي است كه رضا را به تفكر وا مي‌دارد.
    رييس كميسيون فرهنگي مجلس با اعتقاد بر اين كه جامعه ما به بمباران‌هاي اخلاقي نياز دارد، گفت: بمباران اخلاقي در رسم‌هاي كهن ما بيشتر جاري بوده كه عامل اصلي آن توفق عشق بر نفرت است. سريال زير تيغ تعصب كور و برخوردهاي احساسي را به نقد كشيد.
    وي با اشاره به جايگاه «دايي» در سريال «زير تيغ» اظهار كرد: دايي سمبل فرهنگ اخلاقي و ارزش‌هاي ما است. ظاهرا در سنت ما دايي يك تكيه‌گاه بوده است.
    جواد طوسي، مشاور حقوقي سريال «زير تيغ» نيز با تاييد صحبت‌هاي عماد افروغ خاطرنشان كرد: دايي تمثيلي از اسطوره‌هايي است كه در جامعه ما گمشده‌اند و بايد بازنگري كرد تا پيدا شوند. اگر مي‌خواهيم با معضلات اجتماعي مقابله كنيم جواب در خود فرهنگ ماست و اگر در فرهنگ ما لايه‌هايي از زشتي وجود دارد نبايد كل فرهنگ را زير سوال برد.
    سياوش طهمورث بازيگر نقش «قدرت» در سريال «زير تيغ» با بيان اين كه در مقابل جامعه از اين شخصيت دفاع مي‌كند افزود: اولين چيزي كه در زير تيغ اهميت مي‌يابد و باعث موفقيت آن مي‌شود، ايراني بودن است.اين كه كارگردان در ميزانسن خود از سمبل ايراني بنا بر مفهوم صحنه استفاده مي‌كند.
    به اعتقاد اين بازيگر در سريال «زير تيغ» از تمام تكنولوژي غرب در جهت نمايش سنت‌هاي ايراني استفاده شده است.
    وي كه به نقش كاملا مثبت با منفي اعتقاد ندارد ادامه داد: من به قهرمان و ضد قهرمان اعتقاد دارم.
    ضد قهرمان بر اساس ساخت وجودي‌اش به خود حق مي‌دهد، اين گونه حق‌خواهي كند؛ چرا كه او را منفور مي‌دانيم.
    سياوش طهمورث خاطرنشان كرد: شخصيت محمود مثبت يا بهتر بگوييم قهرمان است، اما همين شخصيت به علت خاكستري بودن خودش را لو نمي‌دهد. همين طرز «قدرت» كه ضد قهرمان سريال است به حدي به خانواده‌اش اهميت مي‌دهد كه به دخترش مي‌گويد تمام اين كارها را به خاطر آن‌ها كرده است.
    به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين نشست، عماد افروغ پيوند سريال «زير تيغ» با زندگي مردم را نكته شايان توجه اين مجموعه دانست و افزود: مردم احساس مي‌كنند كه با چنين سوژه‌ي دمخور هستند. ما به اين نوع نگاه نياز داريم و علاوه بر آثار فرهنگي بايد در حوزه علم نيز ديده شود.
    وي نحوه‌ي انتخاب بازيگران سريال «زير تيغ» را صحيح خواند و افزود: ‌از بازيگران به خوبي بازي گرفته شده بود. اما به دليل جايگاهي كه براي دايي قائل بودم، اعتقاد دارم آقاي هوشنگ توكلي به خوبي از عهده نقش برآمدند.
    جواد طوسي نيز در پاسخ به انتقادهاي حقوقي و قضايي كه در خصوص سريال «زير تيغ» مطرح شده بود، گفت: اگر خودمان را بيش از اين به آموزش مسائل حقوقي محدود مي‌كرديم،جنبه‌هاي نمايشي سريال كم رنگ مي‌شد. ضمن اين كه از سوي قضات اين انتقاد مطرح شده بود كه دادگاه كيفري ما با حضور 5 قاضي برگزار مي‌شود. اين در حاليست كه لباس محمود به قبل از اصلاحات قضايي اشاره دارد زماني كه كه يك قاضي مي‌تواند به جرايم مختلف رسيدگي كند.
    
    اين منتقد تاكيد كرد: در حالي كه بر جنبه وجه نمايشي يك سريال تاكيد مي‌شود، قرار است تمام وجوه آموزشي را رعايت كرد.
    داريوش كاردان، مجري ـ كارشناس برنامه‌ي «نقد اول» نيز در تاييد صحبت‌هاي طوسي، افزود: اگر قرار باشد واقع‌گرايي را به طور كامل در يك سريال رعايت كرد جنبه قصه‌گويي از بين مي‌رود.
    به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست عماد افروغ به برخورد عقلاني شخصيت فخري در سريال «زير تيغ» اشاره كرد و گفت: قرار نيست مظهر عقلانيت قابل قبول، تنها مردها باشند، در «زير تيغ» فخري اين نقش را بازي مي‌كند.
    طهمورث نيز همانگي بازيگران و ساير عوامل سريال «زير تيغ» را كم نظير خواند و افزود: اين كه جمعي هدفمند دور هم جمع شوند، شانسي است كه هر از گاهي اتفاق مي‌افتد.عوامل زير تيغ در تمام لحظاتي كه در كنار هم بودند، با هم همفكر و همراه بوده و به هيچ وجه به هم بي‌احترامي نكردند.
    به گزارش ايسنا، محمدرضا هنرمند نيز در پاسخ به اين پرسش كه با ساخت «زير تيغ» چه پيامي را مي‌خواست به مخاطب منتقل كند، گفت: با خواندن متن اين سريال متوجه شدم كه داراي امكانات فوق‌العاده‌اي است. وقتي مي‌خواستم زير تيغ را بسازم بسياري تعجب مي‌كردند، اما من به عنوان يك آدم حرفه‌يي بايد كارم را بلد مي‌بودم. اگر از عهده ساخت «زير تيغ» بر نمي‌آمدم بايد همه تعجب مي‌كرديد. بنابراين من كار ويژه‌اي نكردم.
    داريوش كاردان نيز با اشاره به وجه ايراني بودن «زير تيغ»، خاطرنشان كرد:‌ در اين سريال از تمام امكانات استفاده شد تا بگوييم درمان ما همين سنت‌ها است. در سريال‌هاي ايراني به حدي دعواي زن و شوهرها نشان داده مي‌شود كه همه فكر مي‌كنند،درست همين است. اما در سريالي مانند «زير تيغ» ديديم كه كه با وجود چنين فاجعه‌اي، حريم‌ها نمي‌شكند.
    هنرمند نيز با تاييد صحبت‌هاي كاردان گفت: چنين مسائلي همواره به عنوان گمشده من مطرح بود كه در زير تيغ به آن‌ها پرداختم.
    به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، سياوش طهمورث، درباره احساسي كه از ايفاي نقش قدرت به او دست داده است، گفت: زماني مي‌توانم اين خشونت‌ها و نيرنگ‌ها را انتقال دهم كه حق را با خودم بدانم. بنابراين در آن لحظه احساس زيبايي داشتم چرا كه حق با من بود.
    وي يادآور شد: وقتي سريال «زير تيغ» را مي‌ديدم در برخي صحنه‌ها براي خودم گريه مي‌كردم. البته من قدرت را تاييد نمي‌كنم اما از او دفاع مي‌كنم. بسياري از ما حرفه بازيگر را باور نداريم. چرا كه اگر اين حرفه را باور داشته باشيم متعهد و حرفه‌يي مي‌شويم.
    به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين نشست علي‌اكبر محلوجيان (نويسنده زير تيغ) جايگزين سياوش طهمورث شد.
    محلوجيان درباره‌ي «زير تيغ» گفت: در زندگي معمولي ما قضايايي از اين دست بسيار ديده مي‌شود. اما ما گاه شاهد تراژدي‌هايي هستيم كه درباره آن صحبت نمي‌شود.همه آدم‌ها قصه دارند اما قصه نوشته نمي‌شود. همه قصه‌هايي كه نوشته مي‌شوند هم خوانده نمي‌شوند.
    وي ادامه داد: قصه‌ي «زير تيغ» مفاهيمي چون معرفت و رفاقت را يادآوري مي‌كند كه ريشه در مفاهيم ديني ما دارد. در حقيقت من يك تصنيف نوشتم و ‌آقاي هنرمند اين تصنيف را به اجرا درآورد.
    جواد طوسي، در بخشي از برنامه نقد اول حجم بار كلامي سريال زير تيغ را انبوه خواند و افزود: سازندگان اين مجموعه مي‌توانستند براي برخي از اين ديالوگها ما به ازاي تصويري استفاده كرده و از بار گسترده كلام كم كنند.
    محمدرضا هنرمند در پايان در پاسخ به اين اظهارات، خاطرنشان كرد: سعي نكردم چندان به متن وفادار باشم و حتي در مواردي از حجم ديالوگها كم كرد . فيلمنامه زير تيغ داراي بار كلامي بسيار بود كه شايد قسمتي از آن به سابقه علي‌اكبر محلوجيان برمي‌گشت.

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com