از يانگوم کره ايي تا خانواده هاي ايراني


    
    
    
    شايد هيچ يک از ما فکر نمي کرد که روزي بتوان از يک آشپزخانه اين همه داستان پيدا کرد و آنرا به عنوان يک از جذاب ترين و پر بيننده ترين سريال ها تبديل کرد.
    در کنار داستان ساده فيلم، عشق و نفرت موجود در آن که به شکل منحصر به فردي به مخاطب القا مي شود و مي توان گفت اصلي ترين نقطه قوت فيلم به حساب مي آيد، پشت کار و سخت کوشي، خلاقيت و ابتکار عمل، استفاده از افکار
شيطاني براي رسيدن به مقام و ....درونمايه هاي اصلي قيلم "جواهري در قصر" است.
    خيلي ها علت جذاب بون داستان را پشت کار و سخت کوشي نقش اول آن براي رسيدن به هدفش مي دانند. اما به راستي چه چيزي باعث جذابيت اين داستان شده است?
    فضاي احساسي داستان که خيلي نزديک به روحيه شرقي ها به خصوص ايراني ها مي باشد، اهميت تنوع غذايي ايراني ها، همچنين بازي زيبا و حسي بازيگر نقش يانگوم کاري کرده است که اين سريال هر جمعه خانواده هاي زيادي را پاي تلويزيون ميخکوب کند.
    اين سريال برگرفته از داستان واقعي در حدود 500 سال قبل يعني در زمان پادشاه "سونگ نيک" و پادشاه "يون سان گون" (1506-1494) اتفاق افتاده است، در آن زمان که کره ايي ها به نظام انعطاف ناپذير طبقاتي و ساختار اجتماعي خود مي باليدند، دختري افسانه اي توانست به نخستين زن پزشک درباري زمان خود تبديل شود. يانگوم نقش اول سريال که به گفته کره ايي ها يک شخصيت حقيقي است و چند سند تاريخي مبهم و ناکامل از حيات وي در طول فرمانروايي پادشاهان سلسله چون سون خبر مي دهد، از کودکي براي آشپزي البته به وصيت مادرش که در واپسين لحظه هاي عمر از او خواسته بود به مقام بانوي اولي دربار برسد، وارد قصر پادشاه مي شود، تمام دوران نوجواني و جواني اش را در قصر آشپزي مي کند تا اينکه به مقام بانو اولي آشپزخانه دربار مي رسد.
    نكته جالب داستان زندگي اين شخصيت از آنجا آغاز مي‌شود كه پس از مدتي به خاطر اطلاعات پزشكي‌اي كه به دست مي‌آورد، از طرف پادشاه "جيانگ يونگ" صاحب سومين مقام برتر درباري يعني پزشك خاندان سلطنتي مي‌شود و اينچنين براي اولين بار در جامعه مردسالاري آن زمان كره كه به زن‌ها اجازه ادعايي نمي‌دادند، يك زن به اين مقام مي‌رسد. بعد از دريافت اين مقام كه اسم يانگوم با اضافه شدن لقب دايي (Dae) به معناي بزرگ، به يانگوم بزرگ تبديل مي‌شود.
    نام اصلي اين فيلم "Dae jang Geum" است که به معني "يانگوم بزرگ مي باشد، اما اين فيلم به اسم انگليسي اش "Jewel in palace" به معناي جواهري در قصر معروف شده است.

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com