تپل مپل ها بخوانند


    
    
    
    به تبليغات و نوشته هاي گول زننده، اعتماد نکنيد. يک فرد چاق وقتي در جايي مي خواند کاهش وزن بيست کيلو در عرض بيست روز، ذوق زده و خيلي خوشحال مي شود، با خود مي گويد: چاقي که در مدت چند سال به وجود آمده، درعرض بيست روز کم مي کنم، ديگر بهتر از اين نمي شود.
    به عبارت ديگر مانند کاهش وزن تضميني که اين افراد کاهش وزن را با آموزشگاه هاي خصوصي کنکور اشتباه گرفتند، کاهش وزن بدون برگشت و ... که نظارتي بر آنها وجود ندارد اعتماد نکنيد.
    بايد بدانيد همان طوري که افزايش وزن به صورت تدريجي صورت مي گيرد، کاهش وزن هم بايد به صورت تدريجي و اصولي صورت گيرد. کاهش يک کيلو در هفته، ايده آل مي باشد.

    بنابراين کساني که اقدام به کاهش وزن سريع مي کنند، مطمئن باشند خيلي سريع وزنشان بر خواهد گشت. براي درمان کاهش وزن و لاغر شدن به پزشکان، متخصصان و کارشناسان اين رشته اعتماد کنيد. قبل از اين که تمام راه ها را برويد و نتيجه اي نگيريد، قبل از اين که هزينه هنگفتي را صرف آن کنيد، قبل از آن که دچار عوارض جبران ناپذير شويد، حتما مشورت کنيد.
    در طول انجام رژيم، ممکن است پاره اي مشکلات به وجود آيد. جهت رفع يا کاهش آنها به توصيه هاي زير توجه کنيد:
    1- سر درد و سرگيجه: ممکن است در طي روز به دليل کاهش قند خون، فرد دچار سردرد و سرگيجه شود که در اين مواقع بهتر است يک حبه قند يا يک عدد بيسکويت ساقه طلايي يا يک قاشق چايخوري عسل همراه با يک ليوان آب يا چاي مصرف کنيد.
    2- افت فشار خون: در اين زمان، يک ليوان بزرگ آب همراه يک حبه قند و دو سوم قاشق چايخوري نمک در آن حل کرده و ميل نماييد تا افت فشار خون شما جبران شود.
    3- در طي رژيم ممکن است فرد دچار يبوست شود: گفتني است خوردن سبزي و کاهو نقش مهمي در جلوگيري از يبوست دارد.
    امروزه چاقي ميليون ها انسان را گريبانگير خود کرده است. چاقي يک روند تدريجي است که شايد براي خود فرد محسوس نباشد، شايد گوشزد ديگران يا چاقي بيش از حد، او را متوجه وزن خودش کند، بنابراين وقتي تصميم به کاهش وزن و لاغر شدن مي گيرد، دوست دارد معجزه اي رخ دهد و در مدت خيلي کوتاه وزنش را به شکل ايده آل در آورد. بنابراين اول به عطاري محل مراجعه مي کند و درخواست داروها و معجون هاي لاغر کننده مي کند.
    آنها را مصرف مي کند، نتيجه اي نمي گيرد، بعد به داروخانه مي رود، داروهاي گران قيمت مي خرد، در مدت کوتاهي وزن پايين مي آيد اما دوباره وزنش بر مي گردد، همان طور که قبلا گفتم تمام روش هاي لاغري را تجربه مي کند اما به آرزوي خود يعني رسيدن به وزن ايده آل به شکل معجزه نمي رسد، بنابراين خسته مي شود و از فکر لاغر شدن بيرون مي آيد و تصور مي کند کاهش وزن و لاغر شدن، غير ممکن است اما امروزه بعضي از بيماران هوشيار بوده و براي درمان چاقي به مراکز علمي مراجعه مي کنند و خواهان کاهش وزن به شکل علمي و تدريجي هستند و در طي روند لاغري، هيچ گونه آسيب و صدمه اي به آنها وراد نمي شود.
    
    عده اي از افراد، پس از مدتي که رژيم مي گيرند، ناگهان دلسرد مي شوند و به عبارتي در درمان چاقي خود با شکست مواجه مي شوند که ما به آن "شکست درماني" مي گوييم. چه عللي باعث چنين اتفاقي مي شود? بخوانيد:
    1- عجله در کاهش وزن
    2- تاثير اطرافيان: يک سري افراد از روي دلسوزي و بيشتر افراد از روي حسادت، مکرر به فرد رژيم گيرنده گوشزد مي کنند که زشت شدي، ضعيف شدي، دور چشمت گود افتاده و ... اين گفته ها باعث تاثير روي فرد رژيم گيرنده مي شود و باعث مي شود تا از ادامه گرفتن رژيم خودداري کند.
    3- مهماني: يکي از علت هايي که باعث جلوگيري از روند رژيم غذايي مي شود گرفتن مهماني يا رفتن به مهماني است. معمولا خانم ها هنگامي که در مهماني هستند نمي خواهند کسي از گرفتن رژيم غذاييشان آگاه شود بنابراين بالاجبار رژيم خود را شکسته و غذاي غير رژيمي مصرف مي کنند.
    4- خستگي: فرد رژيم گيرنده، وقتي چند ماه رژيم مي گيرد از غذاهاي رژيمي و به قول خودش بي مزه خسته مي شود و ديگر علاقه مند نيست تا اين غذاها را مصرف کند اما بايد متوجه باشد که ارزش غذا به مزه آن نيست. بلکه ارزش غذا به محتواي آن مي باشد. بنابراين غذاها را بر اساس محتواي آن مصرف کنيد.
    5- ناهماهنگي: بعضي از بيماران نمي توانند جدا از ديگر اعضاي خانواده غذاي ويژه اي براي خود درست کنند بنابراين از ادامه روند رژيم غذايي خودداري مي کنند.
    6- مسافرت: مسافرت و انتقال از خانه خود مشکلاتي به دنبال دارد که فرد رژيم گيرنده دچار آنها مي شود که عدم دسترسي به غذاهاي توصيه شده يکي از آنها مي باشد.
    به کليه افراد چاق توصيه مي کنيم سعي کنند از ادامه روند رژيم غذايي خسته نشوند، تحت تاثير حرف ديگران قرار نگيرند و تا رسيدن به وزن ايده آل، دست از تلاش و کوشش بر ندارند.
    به ياد داشته باشيد: "چاقي مشکلات زيادي را به دنبال دارد که يکي از آنها ضربات روحي است که باعث مي شود شما منزوي شويد،هرگز فراموش نکنيد، چاقي بيماري هاي زيادي را به دنبال خود دارد، قبل از آن که مبتلا به بيماري خاصي شويد، خود را لاغرکنيد و نرسد روزي که مبتلا به بيماري خاصي شويد، آن وقت بگوييد حاضرم همه زندگي ام را بفروشم تا بيماري ام را معالجه کنم."
    7-عدم تنوع غذايي در رژيم: کاهش تنوع غذايي و خوردن غذاي تکراري، باعث کاهش اشتها مي شود، بنابراين کاهش تنوع در رژيم غذايي ممکن است، باعث ايجاد خستگي در بعضي از بيماران شود، بنابراين بيماران متوجه باشند، کاهش تنوع غذايي، علمي بوده و از ادامه رژيم منصرف نشوند.
    
    منبع: ويژه نامه آشپزي خانواده سبز

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com