«ميناي شهر خاموش» نقد و بررسي شد
    انتظامي: فيلم‌ها حتي‌المقدور فشرده شوند
    رضويان:نيازمنديم سينما را بصورت كلاسيك روايت كنيم


    
    
    
    «ميناي شهر خاموش» با حضور عزت‌الله انتظامي، امير شهاب رضويان، جواد طوسي و دكتر اميد روحاني در سينما تك نقد و بررسي شد.

    به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين برنامه كه شب گذشته ـ ششم ارديبهشت ماه ـ پس از نمايش فيلم برپا شده بود، عزت‌الله انتظامي گفت: كار سينما در اين مملكت بسيار بسيار مشكل است و سخت‌ترين حرفه‌اي است كه وجود دارد.
    وي ضمن اشاره به فيلم «ميناي شهر خاموش» ادامه داد: از سال 83 كه آقاي رضويان سناريو را به من دادند تا اسفند 84 اين سناريو 15 ورسيون بازنويسي شد تا سرانجام شكل گرفت.
    عزت الله انتظامي گفت: هدف فيلم در عين‌حال كه زلزله‌ي در اين شهر آمده است و خرابي را برجا گذاشته است اما مسأله‌ي اصلي روابطي بود كه در فيلم وجود داشت.
    بازيگر نقش آقاي قنواتي در فيلم «ميناي شهر خاموش» معتقد است: فيلم سينمايي بايد 85 تا 90 دقيقه باشد، يك فيلمي مثل «اجاره‌نشينها» مي‌تواند 120 دقيقه باشد. فيلم‌ها بايد حتي‌المقدور فشرده شود تا ريتم حفظ شود، من خواهش كردم از آقاي رضويان كه فيلم را كوتاه كنند.
    به گزارش ايسنا، جواد طوسي منتقد جلسه هم گفت: در دوره بي‌رونقي جشنواره گذشته يكي از فيلم‌هاي شاخص جشنواره فيلم «ميناي شهر خاموش» بود به هرحال طبع تند و كاذبي كه بر سر داوري‌ها بوجود آمد، يك مقدار برخواسته از شرايط فعلي جامعه بود، اگر مقوله‌ي داوري را بررسي كنيم، هميشه از اين بحثها وجود داشته است و به طبع شرايط سياست‌زده ما به اين موارد دامن زده‌اند.
    وي به دلايلش درباره‌ي ويژگي‌هاي فيلم در «ميناي شهر خاموش» اشاره كرد و گفت: من همواره مفهوم را از ساختار جدا نمي‌بينم. چند سالي كه از سينماي ملي صحبت مي‌شود اگر بخواهيم اين مباحث را جدي بگيريم، «ميناي شهر خاموش» يكي از نمونه‌هاي قابل استناد سينماي ملي است و من معتقدم اين فيلم در روند كاري امير شهاب رضويان يكي از بهترين فيلم‌هاي او است.
    اميد روحاني كه به عنوان مشاور فيلم نامه در «ميناي شهر خاموش» همكاري داشت، گفت: فيلم نامه اوليه از نظر پزشكي ايرادات اساسي داشت و چندين بار ورسيون بازنويسي شد، شايد نزديك به 32 دفعه و فيلم كه الان ديديم 30 تا 40 درصد هماني است كه من نوشتم.
    به گزارش ايسنا، امير شهاب رضويان كارگردان فيلم هم با بيان اينكه از عزت‌الله انتظامي و اميد روحاني ياد گرفته است، ادامه داد: بعد از فيلم اولي كه ساختم به اين نتيجه رسيدم كه به سمت قصه بروم. آقاي انتظامي در اين فيلم بهترين مشاور قصه بودند و آقاي روحاني بيش از 40 درصد با ما همكاري كرد و قصه و فيلم را به سمت ساختار روايت كلاسيك پيش بردند. خيلي افتخار براي من و هم نسل‌هاي من اين‌گونه همكاري‌ها كه پيشكسوت‌ها انجام مي‌دهند، رمز موفقيت هاليوود هم كار گروهي است.
    وي افزود:ما در سينماي ايران نيازمنديم سينما را به صورت كلاسيك روايت كنيم. ما سينماي مدرن را زماني آغاز كرديم كه هنوز روند كلاسيك را سپري نكرده بوديم.
    
    اميد روحاني هم گفت: عزت‌الله انتظامي بيش از همه در بهبود فيلم‌نامه به ما كمك كردند.
    «ميناي شهر خاموش» كه با فيلم‌نامه‌ي از اميرشهاب رضويان، آرمين هوفمان، محمد فرخ منش مقابل دوربين رفته است، روايت دكتر بهمن پارسا است كه پس از سي و سه سال از آلمان به ايران برمي‌گردد. با يكي از دوستان قديمي پدرش ( پيرمردي به نام قناتي) به زادگاهش بم مي‌روند. دكتر پارسا در پي يافتن عشق گمشده‌اش، مينا در بم مي‌گردد و رابطه‌اش تدريجا با قناتي عميق‌تر مي‌شود.
    در اين فيلم عزت‌الله انتظامي، شهباز نوشير، صابر ابر، مهران رجبي، رويا جاويد نيا ، مريم مسچيان به ايفا نقش مي‌پردازند.
    ساير عواملي كه در اين پروژه با رضويان همكاري داشتند عبارتند از: مجري طرح: سيد سعيد رضويان
    مدير فيلمبرداري: داريوش عياري ، طراح صحنه و لباس: مهرداد زاهديان ، مدير توليد: سعيد بشيري
    صدابردار: يد ا... نجفي، طراح گريم: محمد قومي ، مشاور فيلمنامه: اميد روحاني ، دستيار اول كارگردان و برنامه ريز: يوسف روحاني ، منشي صحنه: پريناز هاشمي ، کارگردان فيلم پشت صحنه: سعيد تارازي
    عكاس: ندا بيگي ، مديرتداركات: وحيد مشاري ، مشاور حقوقي: محمد جامه بزرگ
    تهيه كننده: شركت فيلمسازي و پژوهش‏هاي سينمايي هيلاج

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com