غذاهاي عجيب دنيا


    
    
    گاهي واقعا شگفت‌انگيز است كه مردم برخي كشورها چه غذاهاي عجيب و غيرقابل باوري را مي‌خورند. در اين بين شايد ژاپن و چين ركورددار خوردن غذاهاي باورنكردني هستند كه حتي خوردن برخي از آنها در عقل انسان نيز نمي‌گنجد. غذاهايي همچون اختاپوس، خيار دريايي، لانه پرنده، كله‌پاچه خوك، ملخ سرخ شده و... كه حتي تصور آنها حال آدم را به هم مي‌زند. در اين جا مي‌خواهيم بعضي از اين غذاها را مرور كنيم:البته پيشاپيش عذرخواهي مي كنيم.
    

    - <حلزون> (شمال غربي آمريكا): حلزون‌هايي بزرگ با گردن‌هاي دراز، اين غذا بسيار محبوب مردم اين منطقه است ولي خيلي عجيب و غريب به نظر مي‌رسند. اين غذا اغلب <گويي داك> نيز ناميده مي‌شود.
    - <گور گونزولا> (ايتاليا): پنيري كاملا بدبو است كه آدم رغبت نمي‌كند آن را بو كند.
    - <ملخ سرخ شده> (آفريقا، تايلند): در اين مناطق ملخ‌هاي درشت را در روغن سرخ مي‌كنند و معتقدند بسيار لذيذ است.
    - <سوپ آشيانه پرنده> (چين): اين سوپ از آشيانه نوعي پرستو درست مي‌شود. اين نوع پرستو براي ساختن آشيانه خود از شاخ و برگ گياهان خاصي استفاده مي‌كند كه از نظر چيني‌ها خيلي خوشمزه هستند.
    - <هاگيس> (اسكاتلند): شكمبه گوسفند كه با آرد و گوشت و مخلفات ديگر پر شده و بخارپز مي‌شود. در واقع اين غذا نوعي سوسيس است.
    - <هاكارل> (ايسلند): هاكارل وقتي تازه است سمي مي‌باشد. اين غذا از نوعي كوسه تهيه مي‌شود. در واقع گوشت اين كوسه تخمير مي‌شود. در قديم مردم ايسلند كوسه درسته را يك و نيم تا دو متر زيرزمين دفن مي‌كردند ولي امروزه آن را در پلاستيك‌هاي مخصوص مي‌پيچند و نگه مي‌دارند. اين گوشت چند هفته مي‌ماند و سپس چند هفته ديگر آن را آويزان مي‌كنند تا هوا بخورد و خوشرنگ شود. حتي معده خود ايسلندي‌ها هم گاه توانايي تحمل اين غذا را ندارد.
    - <پنير كله يا هه‌چيز> (سوئد): غذايي كه با كله پخته شده حيوانات درست مي‌شود و مخصوص ناهار است. آنها كله گوسفند و... را حسابي مي‌پزند و آب غليظ شده آن را در ظرفي مي‌ريزند و مي‌گذارند تا مثل ژله ببندد. بعد آن را مثل كالباس برش مي‌زنند.
    - <بلابر> (آلاسكا): چربي خام پستانداران دريايي.
    - <پاچه شتر> (فرانسه): درست شبيه به پاچه گوسفند خودمان است.
    - <كانگورو> (استراليا): ده سال پيش خوردن گوشت كانگورو حتي در استراليا عجيب به نظر مي‌رسيد ولي امروزه اين غذا جزء غذاهاي معمولي اين كشور و برخي كشورهاي ديگر از جمله روسيه شده است. طعم گوشت كانگورو شيرين و چيزي مابين گوشت گوزن و جگر است.
    - <استيك تاتاري> (فرانسه): گوشت گاو كاملا خام. اين غذا در ژاپن و برخي كشورهاي ديگر نيز مرسوم است.
    - <منودو> (مكزيك): اين غذا سوپ شكمبه گاو است.
    - <سيبرئو> (ايتاليا): اين غذا همان تاج خروس است (البته نه گل تاج خروس)
    - <سوپ جغد> (چين): شبيه به سوپ جوجه است با اين تفاوت كه به جاي جوجه‌مرغ در آن از جوجه جغد استفاده مي‌كنند.
    - <ميگوي مست>(چين): اين غذاي عجيب شامل ميگوهاي زنده‌اي است كه در ظرف مخصوص شنا مي‌كنند. مردم با شور و شوق خاصي با چوب‌هاي غذاخوري خود ميگوها را شكار مي‌كنند و گاز مي‌زنند.
    - <فوگو> (ژاپن): نوعي ماهي بادكنكي كه بخشي از بدنش سمي و كشنده است به طوري كه تنها سرآشپزهاي بسيار ماهر اجازه طبخ آن را دارند. خوردن اين ماهي سالانه حدود سيصد ژاپني را به كشتن مي‌دهد ولي باز هم مردم زيادي علاقه به خوردن آن دارند.
    - <اختاپوس> (چين، كشورهاي آسياي شرقي): اختاپوس پخته و تزيين شده با انواع سبزيجات رنگارنگ. مردم اين كشورها با اختاپوس سالاد هم درست مي‌كنند.
    - <ريچي دومار> (سيسيل): اين غذا از نوعي جانور دريايي با همين نام درست مي‌شود و مردم سيسيل در جنوب ايتاليا تنها علاقه‌مندان به اين غذاي تيغ‌دار هستند.
    - <باساشي> (ژاپن): اين غذا گوشت خام اسب است كه آن را نازك برش مي‌دهند.
    - <پاي قلوه> (انگليس): پاي نوعي شيريني پرطرفدار است كه درون آن با انواع ميوه‌ها پر مي‌شود ولي مردم انگليس نوعي ديگر از پاي را مي‌پزند. درون اين غذا با خوراك قلوه پر شده است. فكر مي‌كنيد خوشمزه باشد؟
    
    فاطمه عبدوسي

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com