پديده ديگري از كيارستمي


    
    
    
    عباس كيارستمي متولد سال 1319 در تهران، ليسانس نقاشي از دانشكده هنرهاي زيبا با طراحي پوستر و ساخت تيراژي براي چند فيلم مهم از جمله قيصر و رضا موتوري به سينما راه يافت و با ساخت فيلم مسافر مطرح شد او در سينما بعد از انقلاب پايه‌گذار سينمايي شد كه تا به حال فيلمسازان زيادي پيرو اين نوع سينما فيلم ساخته و مطرح شده‌اند.
    فيلم‌هاي كلوزآپ، زندگي و ديگر هيچ، زير درختان زيتون، باد ما را خواهد برد، آب.ث آفريقا، شام يك نفره، ده، نامه‌ها، فرش، بليت‌ها و جاده‌ها را مي‌توان از كارهاي عباس كيارستمي نام برد.
    او در اين عرصه افتخارات زيادي كسب كرده كه از آن جمله مي توان به سال 1992 و فيلم"زندگي و ديگر هيچ" اشاره كرد، در سال 1994 فيلم زير درختان زيتون ساخته بعدي او به بخش مسابقه اين جشنواره راه يافت. كيارستمي با فيلم طعم گيلاس در سال 1997 جايزه نخل طلايي جشنواره كن را هم از آن خود كرد.

    وقتي طعم گيلاس بهترين فيلم پنجاهمين دوره جشنواره كن را به صورت مشترك با «مارماهي»، «شوهي ايمامور» برد، عباس كيارستمي نامي ناشناخته در كن و دنياي ستارگان نبود.
    كيارستمي حس خود را از بردن نخل طلا اين‌گونه بيان مي‌كند؛ احساس عجيبي داشتم، خوشحال، عصبي، هيجان‌زده، دستپاچه، شگفت‌زده... گذشته از همه اينها خيلي هم خوشحال بودم خيلي هم ناراحت، شايد از ترس اين‌كه شادي هايم پايدار نباشد.
    به بهانه نخل طلا جشني بر پا كرديم، به صورت غيررسمي و با تلفن به بهترين دوستانم زنگ زدم خبر را به آنها دادم به ويژه به شخصيت اصلي طعم گيلاس كه از ايران و از طريق ماهواره ماجرا را دنبال مي‌كرد.
    اين پروژه سبب شد بيشتر احساس امنيت كنم توضيح دادنش سخت است اما وقتي در سطح بين‌المللي به رسميت شناخته شويد طبيعتا جاي بيشتر براي مانور خواهيد داشت.
    كيارستمي نخل طلايش را به موزه ايران اهدا كرد.
    اما اين روزها كيارستمي فعال تر از دو، سه سال اخير فيلم مي سازد، فيلم سه دقيقه‌اي عباس كيارستمي امروز در بخش غيررقابتي جشنواره كن نمايش داده شد. مقامات برگزاركننده جشنواره كن كه به مناسبت شصتمين سال برگزاري اين رويداد سينمايي معتبر، از سي و سه كارگردان برجسته جهان درخواست كرده بود تا با ذوق و سليقه خود فيلمي به مدت سه دقيقه درباره جشنواره كن بسازند. اين بخش از جشنواره كه «هركس سينماي خودش» نام دارد. علاوه بر عباس كيارستمي، كارگردانان بزرگي چون "كن لوچ" از انگليس،‌ "آلخاندرو گونزالس ايناريتو" از اسپانيا، "رومن پولانسكي" از فرانسه فيلم‌هايشان را ارائه كرده‌اند.
    در فيلم كيارستمي بيست ‌و چهار بازيگر زن سينماي ايران به نشانه‌بيست ‌و چهار فريم ازهر ثانيه‌ي يك فيلم، دراين پروژه سه‌دقيقه‌ي مقابل دوربين رفتند. از بازيگراني چون نيكو خردمند، شهلا رياحي، رويا نونهالي، پانته‌آ بهرام، هديه تهراني ، ترانه عليدوستي ، پگاه آهنگراني ، نيكي كريمي ، مهتاب كرامتي ، آتنه فقيه نصيري ، پوري بنايي ، هانيه توسلي ، فاطمه معتمد آريا‌ ، بهناز جعفري ، ايرن ، مرجان شيرمحمدي ، مهناز افشار ، باران كوثري ، گلشيفته فراهاني ، سحر دولتشاهي ، مريلا زارعي، بيتا فرهي از جمله بازيگراني بودند كه مقابل دوربين رفتند.
    فيلم عباس كيارستمي، درباره موضوع معصوميت تماشاگران سينما مقابل پرده است و اين كارگردان همچنين در هنگام ساخت اين فيلم گفته بود:«هيچ‌وقت با بازيگران حرفه‌اي كار نكرده بود و به دليل احترامي كه براي آنها قائل است مي‌خواستم روزي با آنها كار كنم و به‌بهانه‌ي اين موضوع از بازيگران نسلهاي مختلف سينماي ايران در اين فيلم استفاده‌كردم.»
    در اين فيلم تماشاگر خودشان هستند و اين فيلم عكس‌العمل آنها است به تماشاي يك فيلم. كيارستمي يكي از دلايل اصلي انتخاب‌ خانمهاي بازيگر را براي اين پروژه روحيه عاطفه‌ي آنها دانسته بود.
    اين بازيگران زن بگونه‌اي در اين فيلم حضور دارند كه به نظر مي‌رسد، يك فيلم عاشقانه مي‌بينند. اين فيلم عاشقانه حتما يكي از فيلمهاي تاريخ سينماي جهان است، شايد "رومئو و ژوليت" و شايد هم فيلمي ديگر.
    غير از اين ساخت فيلم ديگري به نام شيرين از سه نسل بازيگران زن سينماي ايران به طور حتم پديده ديگري از اين کارگردان بنام خواهد بود.
    
    مليحه عبدلي

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com