جام‌جهاني چيدن ليوان‌هاي پلاستيكي


    
    
    آلمان يكي از كشورهايي است كه سالانه رقابت‌هاي جهاني مختلفي را برگزار مي‌‌كند و ميزبان شركت‌كنندگان زيادي از سراسر دنياست. اين جام‌هاي جهاني در زمينه‌هاي مختلف علمي، آشپزي، ورزشي، هوشي، سرگرمي و غيره برگزار مي‌‌شود. از جمله جام جهاني سوپر مغزها، سبيلوها و فوتبال. يكي ديگر از رقابت‌هاي جهاني كه چند سالي است در
آلمان برگزار مي‌‌شود و طرفداران زيادي به‌خصوص در بين نوجوانان دارد، جام جهاني چيدن ليوان‌هاي پلاستيكي مخصوص در شكل‌ها و فرم‌هاي مختلف است.
    اين مسابقه به عنوان «Speed stacking» معروف است. ابتدا در آمريكا پايه‌گذاري شده و شكل گرفت و سپس توسط دو معلم از «بوتز باخ» آلمان گسترش پيدا كرد و در پاييز 2005 باشگاه مخصوص اين رشته ورزشي در آلمان تاسيس شد و انجمن حمايت از اين ورزش با عنوان «The WSSA world sport stacking Asso ciation» شكل گرفت و در آوريل 2005 اولين دوره مسابقات قهرماني اين رشته در آلمان برگزار شد و از سال 2005 هر ساله اين مسابقات در اين تاريخ برگزار شده به نحوي كه از برندگان آن تقدير به عمل مي‌‌آيد. جام جهاني «Speed stacking» امسال هم در آلمان در حال برگزاري است. شركت‌كنندگان اين مسابقه بايد 12 ليوان پلاستيكي را در فرم‌هاي مختلف و با بالاترين سرعت و دقت بچينند.
    مثلا ساده‌ترين مراحل اين مسابقه ترتيب چيدن 3- 6- 3 به شكل هرمي است. در اين دوره مسابقات 400 نفر در سنين بين 4 تا 72 سال از كشورهاي مختلف شركت مي‌‌كنند. مراحل مقدماتي اين مسابقات از 25 فوريه آغاز شده است. اين مسابقه در چندين مرحله و گروه‌هاي سني مختلف برگزار مي‌‌شود و در هرگروه سني برنده انتخاب مي‌‌شود.
    از طرفي هر ساله ركوردهاي جديدي توسط شركت‌كنندگان اين مسابقات ثبت مي‌‌شود. امسال «تيمور ويل» 12 ساله از «بوتزباخ» آلمان در قسمت چيدمان 3- 6- 3 با سرعت 21 و 2 ثانيه ركورد جديدي را در اين مرحله از آن تيم آلمان كرد.
ركورددار قبلي در اين مرحله اميلي فوكس آمريكايي با سرعت چيدن 27 و 2 ثانيه بود. مرحله ديگر اين مسابقه «Cycle» نام دارد كه از سخت‌ترين مراحل اين مسابقه است و «ياتيك سيتلاي» 13 ساله از آلمان با 78 و 7 ثانيه ركورد جديد اين مرحله را از آن خود كرد و برنده اين بخش شد. وي در ارزيابي كلي نيز برنده اين دوره مسابقات در اين مرحله شد. در مرحله چيدن ليوان‌هاي پلاستيكي دو نفره هم «ميريام چريست» و «چريستوف سايد» با 40 و 9 ثانيه ركورددار شدند. ركورد قبلي اين مرحله در سال 2005 ثبت شده بود كه 97 و 9 ثانيه بود. در كل، تيم آلمان تا به حال صدرنشين ركوردهاي پنج مرحله اين دوره مسابقات مي‌‌باشد.
    اين ركوردها با كمك دوربين‌هاي دقيقي ثبت مي‌‌شود و سپس توسط انجمن جهاني حمايت از اين ورزش تاييد مي‌‌شود. ورزشكاران تيم‌هاي كشورهاي مختلف از مدت‌ها قبل زيرنظر مربيان اين رشته تمرين مي‌‌كنند و خود را براي شركت در اين جام‌جهاني آماده مي‌‌كنند. به برندگان اين جام‌جهاني نشان مخصوص اين مسابقات اهدا مي‌‌شود. فينال اين مسابقه در 14 و 15 آوريل برگزار مي‌‌شود و برندگان نهايي در سنين مختلف انتخاب مي‌‌شوند.
    
    
    زكيه شريعتمدار
    منبع: Spigel

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com