ورزش 85 با سه گاف بزرگ


    
    اگر مدال‌هاي بازي‌هاي آسيايي نبود نوشتن درباره وضعيت ورزش ايران در سال 85 از اين‌كه هست سخت‌تر مي‌شد اما خوشبختانه به همت كميته ملي المپيك در رتبه ششم بازي‌هاي آسيايي قرار گرفتيم (ببينيد وضعمان چگونه است كه به ششمي آسيا افتخار مي‌كنيم) تا بعضي مسئولان محترم پشت اين عنوان پنهان شوند و حتي با رضايت از عملكرد سال ياد كنند. واقعيت اين است كه طي 361 روز سپري شده چندين شكست و چندگاف بزرگ در كارنامه ورزش ثبت شد كه هيچ جور نمي‌توان آنها را ناديده گرفت.
    
    چوب‌خط سازمان ورزش با اين سه گاف پر شد
    -1 دوپينگ دسته جمعي وزنه‌برداران تيم ملي يك آبروريزي بين‌المللي بود اما چون اصولا ما از هيچ اتفاقي نمي‌ترسيم به روي خودمان نياورديم كه چه فاجعه‌اي رقم خورده، در بقيه نقاط دنيا اگر 9 ورزشكار از يك تيم، دوپينگي مي‌شدند همه مسئولان با هم استعفا مي‌دادند در حالي كه خدمتگزاران مردم در ايران با قدرت به كارشان ادامه دادند تا روي هر چه سيب‌زميني است سفيد كرده باشند به افتخار آقايان كف مرتب!
    
    -2 تعليق فعاليت‌هاي بين‌المللي فوتبال ايران كه تلويزيون ترجيح داد از آن به ناديده گرفته شدن حق ايران توسط فيفا تعبير كند از جمله شاهكارهايي بود كه به دست تواناي همكاران آقاي علي‌آبادي محقق شد.
    اصولا تعليق يك فدراسيون فوتبال در تمام دنيا بر اعتبار و آبروي فوتبال آن كشور اثر سوء مي‌گذارد اما چون ما بيدي نيستيم كه با اين بادها بلرزيم خودمان را زديم به آن كوچه و وانمود كرديم هيچ اتفاقي نيفتاده است. نكته بسيار آموزنده اين بود كه رييس سازمان تربيت‌بدني و دبير كل وقت فدراسيون فوتبال 24 ساعت قبل از اعلام حكم تعليق به طور غيرمستقيم فرموده بودند: <فيفا هيچ غلطي نمي‌تواند بكند> اقتدار را داشتيد؟!
    
    ... -3 و بالاخره حذف استقلال از جام قهرمانان

    راستش ما كه اولش اصلا دلمان نمي‌خواست جاي علي‌آبادي باشيم تا حسودها پشت سرمان بگويند ظرف يك سال از دوره مسئوليت او چه آبروريزي بزرگي رخ داد اما بعد فهميديم به هيچ‌وجه تقصير آقاي رييس نبوده و قلعه‌نوعي و نجف‌نژاد مرتكب قصور شده‌اند حالا چه كسي گفته بود اين دو نفر در استقلال همه كاره باشند، بماند! شما به كسي نگوييد ما هم نمي‌گوييم.
    
    فوتبال واقعا زحمت كشيد!
    فوتبال در سال 85 واقعا زحمت كشيد. بعد از نمايش دل‌انگيز غيورمندان تيم ملي در جام‌جهاني كه بالا رفتن ميزان مصرف قرص اعصاب را به همراه داشت در شهريورماه تيم ملي نوجوانان در مرحله يك چهارم نهايي از مسابقات آسيايي كنار گذاشته شد اما ماجرا ادامه داشت چون تيم ملي جوانان نيز با مربيگري <اوليويرا> در همان دور مقدماتي با قدرت حذف شد.
    تنها تيم فوتبال قابل بحث ايران در سال 85 تيم ملي اميد بود كه البته آن هم مقام قهرماني چهار سال قبل را با سومي عوض كرد و البته با نمايش‌هاي فني بسيار ضعيف خود صداي فرياد كارشناسان را به آسمان رساند. ناگفته نماند شاگردان سيمونه در ديدار رده بندي كمي تا قسمتي خوش‌شانس هم بودند.
    
     مدال‌هاي جهاني 85
    از فوتبال كه بگذريم طي سال گذشته در بعضي رشته‌ها مدال‌هاي جهاني هم به دست آورديم كه البته مثل هميشه در رشته‌هاي رزمي، كشتي و وزنه‌برداري خلاصه مي‌شد. به اميد اين‌كه سال‌هاي بعد در بقيه رشته‌ها هم مدال جهاني بگيريم عناوين بين‌المللي ورزش 85 را مرور مي‌كنيم:
    
    الف - تكواندو با دو مدال جهاني؛ در مسابقات قهرماني جهان در تايلند با دو مدال طلا، يك نقره و دو برنز نايب قهرمان جهان شديم ضمن اين‌كه در مسابقات تيمي جاي كره‌جنوبي نيز تيم ايران نايب قهرمان جهان شد.
    
    ب - جودو با دو مدال جوانان؛ در مسابقات جهاني جودوي جوانان با چهار شركت‌كننده حضور داشتيم كه با يك نقره و يك برنز به كارمان خاتمه داديم.
    
    ج - بوكس و درخشش در بازي‌هاي ستارگان؛ در رقابت‌هاي تيم‌به‌تيم ستارگان جهان (ابوظبي) همايون اميري، علي مظاهري و جاسم دلاوري به سه مدال طلا رسيدند.
    
    د - وزنه‌برداري و فقط رضازاده؛ وقتي همه كنار گذاشته شدند (به خاطر دوپينگ) رضازاده يك مدال جهاني گرفت تا دلمان زياد نسوزد مي‌گويند داشتن نگاه مثبت يعني اين‌كه اگر يك كلاغ روي سرت خرابكاري كرد خوشحال باشي كه گاو پرواز نمي‌كند با اين نگاه مي‌شود گفت آفرين به وزنه‌برداري.
    
    ه- نه زياد عالي نه خيلي بد؛ كشتي بعد از چند سال كمي تكان خورد. در فرنگي جهاني حميد سوريان، دومين طلاي جهان را گرفت و در آزاد صاحب چهار مدال شديم؛ مراد محمدي طلا، علي‌اصغر بذري، نقره، رضا يزداني و فردين معصومي، برنز.
    
    ... و بالاخره بازي‌هاي آسيايي
    اگر مدال‌هاي آسيايي را ننويسيم دل بعضي‌ها از غصه مي‌‌تركد به همين خاطر چون در آغاز سال نو قرار داريم و نمي‌خواهيم كسي را ناراحت كنيم اشاره‌اي داريم به تعداد مدال‌آوران بازي‌هاي آسيايي كه تنها موفقيت قابل ذكر ورزش ايران در سال 85 را رقم زدند.
    
    مدال طلا
    -1 حسين رضازاده (وزنه‌برداري)
    -2 احسان حدادي (دووميداني)
    -3 علي مظاهري (بوكس)
    -4 حسن روحاني (كاراته)
    -5 حسين روحاني (كاراته)
    -6 جاسم ويشگاهي (كاراته)
    -7 يوسف كرمي (تكواندو)
    -8 مراد محمدي (كشتي)
    -9 علي‌اصغر بذري (كشتي)
    -10 رضا يزداني (كشتي)
    -11 عليرضا حيدري (كشتي)
    
    مدال نقره
    -1 رضا رييسي و عباس صيادي (كاياك دو نفره 1000 - متر)
    -2 مهدي سهرابي (دوچرخه‌سواري جاده)
    -3 حسين عسگري، عليرضا حقي، قادر ميزباني و عباس سعيدي‌تنها (تايم تريل تيمي دوچرخه‌سواري)
    -4 عباس سعيدي‌تنها، مهدي سهرابي و امير زرگري (بورسوئيت تيمي)
    -5 آرش ميراسماعيلي (جودو، 66 كيلو)
    -6 محمدرضا رودكي (جودو، +100 كيلو)
    -7 محمدرضا ميران (جودو، آزاد)
    -8 مهدي بي‌باك (تكواندو 78 كيلو)
    -9 مهدي نوايي (تكواندو +84 كيلو)
    -10 فردين معصومي (كشتي، 120 كيلو)
    -11 جاسم اميري (كشتي، 120 كيلو)
    -12 داود عابدين‌زاده (كشتي فرنگي، 74 كيلو)
    -13 مسعود هاشم‌زاده، (كشتي فرنگي، 96 كيلو )
    -14 مهدي شربياني (كشتي فرنگي، 120 كيلو)
    -15 عليرضا صحرانشين (ووشو، 60 كيلو)
    
    مدال برنز
    -1 احسان مهاجرشجاعي (دووميداني، 800 متر)
    -2 محمد ستارپور (بوكس، 69 كيلو)
    -3 مهدي قرباني (بوكس، 81 كيلو)
    -4 جاسم دلاوري (بوكس، +91 كيلو)
    -5 مهدي سهرابي و امير زرگري (دوچرخه‌سواري تيمي)
    -6 بسكتبال
    -7 فوتبال
    -8 علي يعقوبيان (شمشيربازي، اسلحه اپه)
    -9 سيامك فيض‌اصغري، محمد رضايي، حامد صداقتي، علي يعقوبيان (شمشيربازي، اپه تيمي)
    -10 هندبال
    -11 مسعود حاجي‌آخوندزاده (جودو، 60 كيلو)
    -12 سعيد فرخي (كاراته، 70 كيلو)
    -13 اسماعيل تارك (كاراته، 80 كيلو)
    -14 بهزاد خداداد (تكواندو، 58 كيلو)
    -15 عليرضا نصرآزاداني (تكواندو، 67 كيلو)
    -16 هادي ساعي (تكواندو، 72 كيلو)
    -17 حميد ريحاني (كشتي فرنگي، 66 كيلو)
    -18 جليل عطايي (ووشو، 56 كيلو)
    -19 خسرو مينو (ووشو، 70 كيلو)
    -20 افسانه شيخي (تكواندو، بانوان)
    -21 مهروز ساعي (تكواندو، بانوان)
    -22 احسان قائم‌مقامي، آتوسا پوركاشيان و الشن مرادي (شطرنج، مختلط تيمي)
    
    منبع: خانه سبز

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com