مسعود نوايي:
    تجربه مجموعه "بایرام" را تکرار نمی‌کنم


    
    
    مسعود نوابی گفت : ما با داشتن دو قسمت از فیلمنامه مجموعه "بایرام" را کلید زدیم، به همین دلیل مرتب دلواپس بودم تا کار با مشکلی روبرو نشود اما دیگر این تجربه را تکرار نمی‌کنم.

    مسعود نوابی، کارگردان مجموعه تلویزیونی "بایرام"، درباره پذیرش کارگردانی این مجموعه به خبرنگار مهر گفت: "این مجموعه طرح خوبی داشت و قصد داشتم خودم را آزمایش کنم که آیا می‌توانم کاری که در چهار ماه انجام می‌شود، ظرف دو ماه بسازم یا خیر. معمولاً مجموعه‌های مناسبتی در زمان کم و بوسیله دو تا سه دوربین ضبط می‌شود. کارگردان فنی و هنری هم دو نفر هستند، اما من تمام این کارها را خودم انجام دادم. در مجموع تجربه‌ای بود که دوست داشتم آن را کسب کنم، اما دیگر این تجربه را تکرار نمی‌کنم، چرا که نبود فیلمنامه کامل قبل از ضبط کارگردان را دچار مشکلات زیادی می‌کند."
    وی در ادامه افزود: "من دوست دارم فیلمنامه را قبل از ضبط کار بخوانم و بعد همراه نویسنده چند بار بازنویسی کنم تا کار شسته و رفته شود. در این مجموعه ما با داشتن تنها دو قسمت از فیلمنامه، ضبط را شروع کردیم؛ به همین دلیل مرتب دلواپس بودم تا کار با مشکلی روبرو نشود. آخرین مجموعه‌ای که من در تلویزیون کار کردم "آهوی ماه نهم" بود. فیلمنامه این مجموعه را به همراه نویسنده و تهیه‌کننده سه بار بازنویسی کردم. دوست داشتم این موقعیت در مجموعه "بایرام" هم فراهم می‌شد و ما فرصت بازنویسی قصه را داشتیم."
    
    نوابی درباره اینکه آماده نبودن کل فیلمنامه "بایرام" قبل از ضبط تا چه حد به این مجموعه ضربه زده، خاطرنشان کرد: "مسلماً بی‌تاثیر هم نبوده است. من در طول کار سعی می‌کردم اگر قسمتی از متن بی جان است، تحرک بیشتری به آن بدهم یا برخی صحنه‌ها را حذف ‌کنم. وقتی فیلمنامه بازنویسی شود نقاط کور کار از بین می‌رود. البته آماده نبودن کامل فیلمنامه مسئله‌ای است که گریبانگیر اکثر مجموعه‌های مناسبتی می‌شود، چرا که دوستان دقیقه نود متوجه ساخت مجموعه‌ای برای مناسبت مربوطه می‌شوند."
    
    کارگردان مجموعه "بایرام" درباره تعدد کاراکترها و عدم پرداخت صحیح به تمام آنها، بیان کرد: "من اعتقادی به این مسئله ندارم، چرا که تعدد این شخصیت‌ها بیراه نیستند و هر یک سر جای خود قرار دارند و تماشاگران از همان ابتدای مجموعه با شخصیت‌های این مجموعه آشنا می‌شوند و با آنها ارتباط برقرار می‌کنند. ما اگر فرصت داشتیم سعی می‌کردم جذابیت‌های کار را بیشتر کنم."
    
    نوابی درباره پرداختن از زاویه اجتماعی به مسائل نوروز در مجموعه "بایرام" گفت: "قصه این مجموعه قصه نویی است و از زاویه جدیدی به معضلات اجتماعی چون فقر و ... نگاه کرده است. در مجموع تحول خاصی در کاراکترهای این مجموعه به وجود می‌آید."
    
    وی با اشاره به طنز موقعیت در این مجموعه گفت: "من طنز موقعیت را خیلی دوست دارم و به شدت از لودگی بیزارم؛ به همین دلیل سعی کردم از لودگی در این مجموعه پرهیز کنم. به نظرم طنز موقعیت صحیح‌ است و جذابیت بیشتری برای بینندگان دارد و با آن بیشتر ارتباط برقرار می‌کند."
    
    کارگردان مجموعه "بایرام" درباره جمال اجلالی برای ایفای نقش بایرام و انصراف مسعود رایگان برای بازی این نقش توضیح داد: "ما برای انتخاب این نقش وسواس زیادی داشتیم، به همین دلیل تمام بازیگران به غیر از بایرام انتخاب شدند. ما تمام صحنه‌ها را ضبط کردیم و فقط صحنه‌های بایرام مانده بود. این کاراکتر کاندیداهای زیادی برای بازیگری داشت. آقای رایگان بعد از پیشنهاد ما و مطالعه فیلمنامه خیلی راغب بود کار را بپذیرد اما سفری همزمان با ضبط این مجموعه برایش پیش آمد و به همین دلیل انصراف داد. ما هم بعد از بررسی چند کاندیدا، آقای اجلالی را برای ایفای این نقش انتخاب کردیم."

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com