ارزش ميزباني جام‌جهاني در فوتبال مدرن


    
    
    
    انگليس شايد بهتر باشد كه ميزباني جام‌جهاني 2018 را فراموش كند. ايالات متحده مي‌تواند اين برنامه محوري فوتبال را دنبال كند.اين شبيه به نوعي اظهارنظر حرفه‌اي و مصلحت‌انديشي مدبرانه از سوي <سپ بلاتر> رييس فيفاست اما شرايط مكاني و زماني اين گفته و برخي مسائل پشت پرده به آن مفهومي كاملا متفاوت مي‌بخشد.هر چهار سال به مدت دو ماه گويا جهان براي برگزاري مراسم ويژه جام‌جهاني فوتبال متوقف مي‌شود تا مقدمات ميزباني و بازي‌هاي مرحله نهايي انجام شود.ميزباني جام‌جهاني براي جماعت 1/5 ميلياردي تماشاگران بين‌المللي و نيز اهالي فوتبال حرفه‌اي شايد فقط به آب و هواي كشور ميزبان، بعد مسافت و در نهايت وضعيت غذا، اقامت و كيفيت استاديوم‌ها مربوط باشد اما براي كنفدراسيون‌ها و روساي فوتبال مسئله‌اي حياتي و كاملا متفاوت است.دولت‌ها در اين ميان نقش اصلي را دارند و وقتي صحبت از ميزباني كشورها و حتي اولويت قاره‌ها مي‌شود، مسئله‌اي كاملا سياسي، اقتصادي و رقابتي در سطح روساي دولت شكل مي‌گيرد.اظهارات اخير <سپ بلاتر> در لندن و به عنوان مهمان يكي از مقام‌هاي ارشد سياسي و نامزد اصلي نخست‌وزيري انگليس، جنجال گسترده‌اي را در پي داشت و از دو جهت قابل بررسي و در آينده فوتبال حرفه‌اي جهان تاثيرگذار است.ابتدا اميدواري و اعتماد به نفس ويژه آمريكايي‌ها و تحولات ناگهاني و گسترده‌اي كه طي همين چند روز گذشته در ابعاد اقتصادي، وضعيت بازار بورس، بنگاه‌هاي سرمايه‌گذاري و شرط‌بندي، مراكز استعداديابي و واسطه‌هاي ترانسفر بازيكنان فوتبال، فعاليت مدارس فوتبال و... رخ داده است.از سوي ديگر روابط كشورهاي درگير رقابت ميزباني و شدت فعاليت و ترفندهاي تبليغاتي آنها كاملا متحول شده و حتي اهرم فشار بر فيفا و كميته اجرايي آن به كار افتاده است.سرتان را درد نياوريم! اصلا ميزباني جام‌جهاني فوتبال چه اهميتي دارد؟
     قوانين انتخاب ميزبان چيست و تصميم‌گيرنده نهايي، چه كسي است؟ فوايد ميزباني چيست و چه ابعادي دارد؟ رقباي اصلي چه كشورهايي هستند و تاكنون تكليف كدام دوره روشن شده و ميزباني چند دوره ديگر اكنون مورد بحث و قابل بررسي است؟سرانجام اين‌كه آمريكا و انگليس چگونه اين‌جا هم ابرقدرت‌بازي در مي‌آورند و چرا <بلاتر> آب پاكي را روي دست انگليسي‌ها ريخت و به آمريكا چراغ سبز نشان داد؟ شايد هم بپرسيد پس كي دوباره نوبت آسيا مي‌شود و آيا ما ايراني‌ها نيز مي‌توانيم چنين رويايي را براي نوادگان خود به ارث بگذاريم؟!
    
    قوانين فيفا و قرباني شدن انگليسي‌‌ها

    ماجراي فعلي از رقابت قاره آمريكا، اروپا و سپس رجزخواني ايالات متحده و انگليس شروع شد و با سخنراني جنجالي <بلاتر> در لندن، چرخ‌هاي مجموعه به راه افتاد.
    >USSF< يا فدراسيون فوتبال ايالات متحده فعلا پيشتاز است. مسئله اصلي در حال حاضر، سيستم چرخشي اعطاي امتياز ميزباني است كه توسط مسئولان ارشد فيفا طراحي شد تا بزرگ‌ترين رقابت ورزشي يعني جام‌جهاني فوتبال را به صورت گردشي بين شش محور اصلي يا كنفدراسيون‌هاي زيرمجموعه خود حفظ و عدالت را رعايت كند.
    اين شيوه با راي اعضاي كميته اجرايي در اوت 2000 تصويب شد. به اين ترتيب و با نظم و آرامش نسبي، شانس ميزباني به خوبي تقسيم شد و ابتدا آسيا (كره و ژاپن )2002 و سپس اروپا (آلمان )2006 از آن بهره‌مند شدند. بر اين اساس ميزباني آتي نيز متعلق به قاره آفريقا بود و هياهوي متداول رقبا با انتخاب آفريقاي جنوبي براي ميزباني جام‌جهاني 2010 پايان يافت.
    نكته اينجاست كه چرخه مذكور در سال 2014 پايان مي‌يابد. رييس فيفا در اين باره مي‌گويد: <جام‌جهاني يك مسئله بسيار جدي است. ما مدعيان خوبي براي سال 2018 خواهيم داشت. سيستم چرخشي فقط تا سال 2014 ادامه خواهد يافت چون اصولا اين چرخه يك تدبير سياسي بود تا اطمينان يابيم كه ميزباني جام‌جهاني به آفريقا نيز خواهد رسيد. در غير اين صورت آفريقا هرگز اين موقعيت را نمي‌يافت.>
    مسئولان فيفا براي اين‌كه شانس ميزباني را با وجود مدعيان قدرتمند اروپايي و آمريكايي به قاره آفريقا نيز بدهند چنين شيوه منصفانه و به اصطلاح نوبتي را برگزيدند و حالا كه تكليف آفريقايي‌ها روشن شده دوباره جنگ قدرت به راه افتاده است. انگليسي‌ها كه سال 1966 ميزباني جام‌جهاني را تجربه كرده و تنها عنوان قهرماني جهان خود را نيز در همان دوره به دست آورده‌اند، به شدت مشتاق ميزباني مجدد هستند.
    با اهميت ويژه‌اي كه فوتبال در زندگي انگليسي و مسائل اجتماعي و اقتصادي كشور دارد، سياستمداران انگليسي به شدت از ( >FA<فدراسيون فوتبال) حمايت و البته آنها را تحريك و حتي اعمال فشار مي‌كنند تا ميزباني آتي را كسب نمايند.
    به ويژه با ناكامي‌هاي اخير و فاجعه‌اي كه براي بهترين و اميدوارترين تيم ملي آنها در جام‌جهاني سال قبل رخ داد، انگليسي‌ها علاوه بر فوايد ميزباني و نياز سياسي و اقتصادي به اين امتياز، دچار نوعي توهم و اعتقادخرافي شده‌اند كه فقط در صورت ميزباني مي‌توانند دوباره قهرماني جهان را كسب كنند( !مانند سال )1966
    تكليف انگليس تقريبا با اظهارات ديگر مقام‌هاي ارشد فيفا يكسره شده است چون تاكيد كردند كه طي يازده سال آينده (دو دوره جام‌جهاني 2018 و )2014 اصولا اين امتياز نصيب اروپا نخواهد شد.
    
    آماده‌باش ده سال پيش از ميزباني
    در شرايط فعلي <سونيل گولاتي> رييس فدراسيون فوتبال آمريكا پيشتار روساي فدراسيون‌هاي برتر و مدعي ميزباني جام‌جهاني است. او با اطمينان از موقعيت مستحكم خود اعلام كرد كه تمركز آنها براي ميزباني جام‌جهاني 2018 مانع آمادگي براي ميزباني سال 2014 نيست!
    طي دو هفته اخير پس از كنفرانس مطبوعاتي رييس فدراسيون فوتبال آمريكا هيجان و تحركي استثنايي يافته است. مدارس فوتبال، تورهاي انتخابي، مسابقات داخلي، ايالتي و همچنين كمپ‌هاي ويژه استعداديابي را شكل داده و به نوعي فراخوان عمومي اعلام كرده‌اند.
    ارزش سهام تيم‌ها در ظاهر تغيير چنداني نداشته اما مشاوران بورس و سهامداران عمده باشگاه‌هاي فوتبال مي‌گويند تماس‌هاي غيرمنتظره و بي‌سابقه‌اي از افراد حرفه‌اي و دوستان و اقوام خود داشته‌اند كه درباره سرمايه‌گذاري در فوتبال، خريد سهام و امثال آن مي‌پرسند.
    واشينگتن‌پست گزارش مفصلي از برنامه‌هاي گسترده و بي‌سابقه فدراسيون فوتبال منتشر كرده كه طي هفته اخير كميته ويژه‌اي براي ساماندهي اوضاع تشكيل داده كه ماموريت آن صرفا مربوط به امور ميزباني است.

    مقام‌هاي ارشد فدراسيون در اجلاس سالانه خود در لس‌آنجلس كه چند روز پيش برگزار شد نيز براي ارائه پيشنهاد رسمي ميزباني جام‌جهاني 2018 به فيفا به دقت برنامه‌ريزي كرده‌اند. آنها كه از تجربه ميزباني خود در جام‌جهاني 1994 و كيفيت برگزاري مسابقات و عوايد مادي و معنوي آن كاملا راضي‌اند، مي‌گويند طي اين مدت پيشرفت قابل‌توجهي نيز داشته و علاوه بر امكانات ميزباني، كارنامه ورزشي خود را نيز بهبود بخشيده‌اند (حضور در بين هشت تيم نهايي جام‌جهاني 2002 و اين‌كه تيم ملي فعلي و كيفيت حضوردر آلمان 2006 نيز بسيار عالي و داراي اعتبار قابل توجهي است.)
    در حالي كه اگر فيفا تا پايان امسال ادامه سيستم چرخشي را تاييد كند، شانس اصلي ميزباني 2014 متعلق به آمريكاي جنوبي خواهد بود، اروپايي‌ها از وضعيت فعلي و اين‌كه ميزباني 2018 نيز در قاره آمريكا و به خصوص متعلق به ايالات متحده باشد بسيار شاكي هستند.
    <فرانتس بكن‌باوئر> مرد قدرتمند فوتبال آلمان و رييس كميته برگزاري جام‌جهاني 2006 يكي از حاميان ميزباني انگليس در سال 2018 است كه بارها از آن به عنوان تنها كشور شايسته و داراي شانس جدي ميزباني ياد كرد.
    <بكن‌باوئر> كه از مدعيان اصلي رياست <يوفا> و حتي مقام‌هاي برتر (شايد هم جانشيني بلاتر)! است، از گفته اخير رييس فيفا حسابي عصباني شده و عليه آن موضع گرفته و حتي فوتبال آمريكا را درجه دو و ميزباني مجدد آنها در فاصله‌اي اندك را غيرمنصفانه خوانده است.
    در آمريكا عطش تيم‌هاي فوتبال براي جذب بازيكن برتر افزايش يافته و حتي مذاكرات قبلي براي انتقال ستارگان اروپايي ناگهان جدي شده كه شامل نكات جالب و جديدي حتي از جنبه علمي است.
    
    توصيه علمي؛ اهميت فوتبال در توسعه اقتصادي
    مذاكره با <كاونتري> براي جلب <شان مك دويت> و <فيليپ هاريس> كاملا شدت يافته و روند بازيكن‌يابي كمپاني‌هاي تجاري آمريكايي تسريع شده است.
    جالب اين‌كه بيشترين تمركز آمريكايي‌ها براي جذب بازيكن فوتبال از ليگ برتر يا رده‌هاي پايين‌تر فوتبال انگليس است! حالا كه آنها <بكام> را نيز دارند، حسابي موجب عصبانيت روساي فوتبال انگليس به عنوان رقيب ناكام ميزباني جام‌جهاني شده‌اند. تحرك اقتصادي غول‌هاي آمريكايي و سهامداران مركز تجارت ورزشي در منهتن (قلب تجاري نيويورك و بورس آمريكا)، مانند <مالكوم گليزر> نيز افزايش يافته و به سمت تبادل بازيكن از ليگ انگليس به عرصه فوتبال آمريكا رفته است.
    <گليزر> كه مالك تيم <تامپابي بوكانيرز> در آمريكاست، مالك تيم منچستر يونايتد نيز شده است و <رندي لرنر> صاحب تيم آمريكايي <كليولند براونز> نيز تيم <آستون ويلا> را خريده است. <تام هيكز> مالك دو تيم آمريكايي <تكزاس رنجرز> و <دالاس استارز> همراه با <جورج ژيلت> صاحب تيم <مونترال كانادنيز> در حال معامله تيم <ليورپول> هستند و به اين ترتيب سرمايه‌هاي ليگ برتر انگليس نيز در اختيار غول‌هاي ورزش آمريكا قرار گرفته‌اند.
    محققان اقتصادي گزارش‌هاي مفصلي در اين زمينه ارائه داده‌اند كه امروزه ترقي يا ركود و سقوط در عرصه فوتبال مي‌تواند در ابعاد گوناگون بر وضعيت اقتصادي يك كشور تاثير بگذارد.
    <يوشكا فيشر> وزير خارجه سابق آلمان در تحقيقي درباره ميزباني جام‌جهاني نتايج دستاوردهاي تيم اقتصادي خود را به اين صورت اعلام كرد كه بيش از هشتاد درصد از مردم به شكلي درگير و تماشاگر مسابقات جام‌جهاني هستند.
    گزارش ديگر كه از سوي ABNAMRO منتشر شده حاكي از اين است كه كشورهايي كه برنده جام‌جهاني فوتبال شده‌اند حداقل 0/7 درصد رشد اقتصادي سريع و به طور مستقيم ناشي از اين موفقيت ورزشي داشته‌اند.
    نكته عجيب‌تر در اين گزارش علمي جديد نشان مي‌دهد كه بحران‌هاي اقتصادي به طور مستقيم يا زنجيره‌اي با كسب نتايج ضعيف توسط تيم ملي فوتبال كشورها مرتبط مي‌شوند.
    در گزارش ديگر كه با حمايت كنفدراسيون فوتبال آفريقا و در حاشيه ميزباني جام‌جهاني 2010 تهيه شده از فوتبال به عنوان نمونه‌اي شاخص و موثر در توسعه جهاني به ويژه با تمركز بر پيشرفت اقتصادي و ترقي روابط تجاري ياد مي‌شود.
    توجه كنيد كه در تمام اين موارد از فوتبال و نه صرفا ورزش، به عنوان اصل مهم و محوري تحقيقات علمي مذكور ياد شده است و نتايج حاصله بر اساس متدهاي پيشرفته و از جديدترين نمونه‌ها (مارس )2007 هستند.
    بديهي است كه تلاش همه جانبه آمريكا از حالا براي ميزباني جام‌جهاني 2014 يا 2018، ناشي از اين نكات مهم است. البته نمونه مشابه اين تلاش در دو نامزد ديگر ميزباني در منطقه ( >CONCACAF<آمريكاي شمالي و كارائيب) يعني مكزيك و كانادا، وجود دارد و رقباي ديگر يعني استراليا و چين نيز فعاليت‌هاي گسترده‌اي را جهت آمادگي در صورت كسب ميزباني شروع كرده‌اند كه مجال بررسي آن نيست.
    
    
    الف فرهنگ

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com