دعا برای افزایش روزی 

معاویه بن عمار گوید: از حضرت صادق ع خواهش کردم که دعایی برای روزی به من بیاموز. پس دعایی به من آموخت که من بهتر از آن برای جلب روزی ندیدم، فرمود: «اللهم ارزقنی من فضلک الواسع الحلال الطیب رزقا واسعا حلالا طیبا بلاغا للدنیا و الاخره، صباصبا، هنیئا مریئا، من غیرکد و لامن من احد خلقک الاسعه من فضلک الواسع فانک قلت: «و اسئلو الله من فضله» فمن فضلک اسئل و من عطیتک اسئل و من یدک الملاء اسئل».
ابوبصیر گوید: به حضرت صادق ع عرض کردم: من رسیدن روزیم را کند می شمارم و روزی من به کندی می رسد و به نظر خودم بیش از آن هم نخواهد رسید؟ آن حضرت در خشم شد سپس به من فرمود: بگو «اللهم انک تکفلت برزقی و رزق کل دابه، یا خیر مدعو و یا خیر من اعطی و یا خیر من سئل و یا افضل مرتجی افعل بی کذا و کذا» ( به جای کذا و کذا حاجت خود را در مقدار زیاد شدن روزی بگوید).
اسماعیل بن عبدالخالق گوید: مردی از اصحاب پیغمبر ص چندی به خدمت آن حضرت ص نیامد، و پس از مدتی خدمتش رسید، رسول خدا ص به او فرمود: چه چیز تو را از ما دور کرده بود؟ عرض کرد: بیماری و نداری، به او فرمود: آیا به تو نیاموزم دعایی که خداوند از تو بیماری و نداری را دور سازد؟ عرض کرد: چرا یا رسول الله! فرمود: بگو: «لاحول و لا قوه الا بالله {العلی العظیم} توکلت علی الحی الذی لا یموت و الحمدلله الذی لم یتخذ {صاحبه ولا} ولدا و لم یکن له شریک فی الملک و لم یکن له ولی من الذل و کبره تکبیرا» گوید پس درنگی نکرد و طولی نکشید که خدمت پیغمبر ص بازگشت و عرض کرد، ای رسول خدا خداوند بیماری و نداری را از من برد.
زید شحام از حضرت باقر ع حدیث کند که فرمود: برای خواستن روزی از خداوند در نماز واجب در سجده بگو: «یا خیر المسئولین و یا خیر المعطین ارزقنی و ارزق عیالی من فضلک الواسع فانک ذوالفضل العظیم»
ابوبصیر گوید: به حضرت صادق ع از نیازمندی و تنگدستیشکایت کردم و از او خواستم که دعایی برای طلب روزی به من بیاموزد، پس آن حضرت دعایی به من آموخت که از آن زمان که به وسیله آن دعا کردم، نیازمند نگشتم، فرمود پس از نماز شب در سجده بگو. «یا خیر مدعو و یا خیر مسوول و یا واسع من اعطی و یا خیر مرتجی، ارزقنی و اوسع علی من رزقک و سبب لی رزقا من قبلک، انک علی کل شی قدیر».
حضرت باقر ع فرمود: مردی خدمت پیغمبر ص رسید و عرض کرد: ای رسول خدا! من مردی هستم عیالمند و قرض دار حالم سخت شده، پس دعایی به من بیاموز که با آن به درگاه خدای عزوجل دعا کنم تا به من روزی دهد به مقداری که با آن قرضم را ادا کنم و به وسیله آن بر مخارج نانخورها و عیالم کمک جویم، پس رسول خدا ص فرمود: ای بنده خدا! وضوی خوب و کاملی بساز و سپس دو رکعت نماز بگزار و رکوع و سجودش را کامل و نیکو به جای آر، سپس پس از فراغت از نماز بگو: «یا ماجد یا واحد یا کریم {یا دائم} اتوجه الیک بمحمد نبیک نبی الرحمه ص یا محمد یا رسول الله انی اتوجه بک الی الله ربک و ربی و رب کل شیء ان تصلی علی محمد و اهل بیته و اسالک نفحه کریمه من نفحاتک و فتحا یسیرا و رزقا واسعا الم به شعئی و اقضی به دینی و استعین به علی عیالی».
حضرت صادق ع فرمود: رسول خدا ص این دعا را برای زیاد شدن روزی آموخت: «یا رازق المتقلین، یا راحم المساکین، یا ولی المومنین، یا ذالقوه المتین، صل علی محمد و اهل بیته و ارزقنی و عافنی و اکفنی ما اهمنی».
معمر بن خلاد گوید: از حضرت رضا ع شنیدم که می فرمود: حضرت باقر ع مردی را دید که می گوید: بار خدایا من از روزی حلال تو خواستارم» حضرت باقر ع بهاو فرمود: تو قوت و روزی پیغمبران را خواستار شدی بگو: «بار خدایا من از تو روزی فراوان پاکیزه ای از روزیت را خواستارم».
احمد بن محمد بی ابی نصر گوید: به حضرت رضا ع عرض کردم: فدایت شوم! خدای عزوجل را بخوان و دعا کن که روزی حلال به من روزی کند، فرمود: آیا می دانی حلال چیست؟ عرض کردم: آن چه نزد ما است از درآمد پاک است، فرمود: علی بن الحسین ع می فرمود: حلال قوت و روزی برگزیدگانست، سپس فرمود: بار خدایا! از تو از روزی فراوانت خواستارم».
مفضل بن یزید از حضرت صادق ع حدیث کند که فرمود: بگو «اللهم اوسع علی فی رزقی و امددلی فی عمری و اجعل لی ممن تنتصر به لدینک و لا تستبدل بی غیری».
و نیز از حضرت موسی ع دعایی برای روزی کرده و آن این است «یا الله یا الله یا الله اسالک بحق من حقه علیک عظیم ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان ترزقنی العمل بما علمتنی من معرفه حقک و ان تبسط علی ما خطرت من رزقک».
ابوبصیر گوید: به حضرت صادق ع عرض کردم: ما رسیدن روزی را به کندی می دانیم حضرت در خشم شد و فرمود بگو: «اللهم انک تکفلت برزقی و رزق کل دابه فیا خیر من دعی و یا خیر من سئل و یا خیر من اعطی و یا افضل مرتجی افعل بی کذا و کذا» (و به جای افعلبی کذا و کذا حاجت خود را ذکر کند).

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com