چگونگی انتخاب نام شرکت های بزرگ جهان

 

+ در این مقاله لیستی از شرکت های مطرح جهان (به ترتیب حروف الفبای انگلیسی) و نحوه ی انتخاب نام هر یک از آنها نوشته شده است. منبع اصلی این نوشته، مقاله ی "لیستی از ریشه ی نام شرکت ها" از ویکی پدیای انگلیسی می باشد.

+ Adidas (آدیداس) : نام این شرکت از نام بنیان گذار آن آدولف (آدی) داسلر گرفته شده است.

+ Adobe (اداب) : از نام رودخانه ی Adobe که از پشت خانه ی بنیان گذاران شرکت، جان وارنوک و Chuck Geschke ، جاری بوده، گرفته شده است.

+ Apple (اپل) :

لوگوی شرکت اپل (Apple)

شرکت اپل بیش از هر چیز در حوزه ی نرم افزار به خاطر سیستم عامل مکینتاش و در حوزه ی سخت افزار به خاطر iPod هایش شهرت دارد. درباره نحوه ی انتخاب نام این شرکت داستان های مختلفی وجود دارد. گفته می شود که اپل (به معنای سیب) میوه ی محبوب استیو جابز موسس اپل است. عده ای نیز معتقند که جابز به یادبود دورانی که در یک باغ سیب کار می کرده است این نام را برای شرکت برگزیده است. اما عقید ای که به نظر می رسد از همه صحیح تر باشد آن که روزی جابز و Steve Wozniak (دیگر بنیان گذار شرکت) سعی در انتخاب نام شرکت خود داشته اند. پس از ساعت ها بحث و گفتگو هیچ نتیجه ای عاید آنها نمی شود. در همین لحظه جابز به سیبی که آن را گاز زده نگاه می کند و مصمم می شود که نام شرکت را اپل بگذارند پس به Wozniak پنج ساعت فرصت می دهد تا اگر می تواند نام بهتری برای شرکت پیدا کند. سرانجام این فرصت ۵ ساعته پایان می یابد و نام Apple بر شرکت گذاشته شده و یک سیب گازخورده به عنوان لوگوی آن طراحی می شود.

 

+ BBC (بی‌بی‌سی) : نام این خبرگزاری که با داشتن ده ها سایت و شبکه ی رادیویی و تلویزیونی، یکی از بزرگترین خبرگزاری های جهان به حساب می آید از سرنام عبارت British Broadcasting Corporation - به معنای شرکت خبری و اطلاع رسانی بریتانیا - گرفته شده است.

+ Cadillac (کادیلاک) : نام این شرکت که دفتر مرکزی آن واقع در شهر دیترویت است، به افتخار "سر دو کادیلاک" سیاح و مکتشف بزرگ فرانسوی (در قرن ۱۸م میلادی) و بنیان گذار شهر دیترویت در ایالت میشیگان آمریکا، وضع شده است.

+ Coca Cola (کوکاکولا) : اسم شرکت کوکاکولا از کنار هم قرار دادن نام دو گونه از گیاهان یعنی گیاه کوکا Coca و درخت Kola ساخته شده است. "جان اس. پمبرتون" بنیان گذار شرکت، حرف K در کلمه ی Kola را به C تغییر داد تا نگارش نام شرکت زیباتر شود.

+ Fuji (فوجی) : نام این شرکت از نام فوجی یاما (Mount Fuji) ، بزرگترین کوه کشور ژاپن و یکی از زیباترین کوه های جهان، گرفته شده است.

+ Google (گوگل) : اسم شرکت گوگل، بزرگ ترین موتور جستجوی جهان را، لری پیج یکی از دو بنیان گذار آن پسندیده است. Googol در زبان انگلیسی به عدد بسیار بزرگ ۱۰۱۰۰ اشاره دارد. لری پیج به خاطر اشتباه در تلفظ این لغت، به جای Googol از کلمه ی Google در نام شرکت استفاده کرده است. موسسین گوگل، علت انتخاب این عنوان را برای شرکت آن می دانند که شرکت آنها موظف است، حجم عظیمی از اطلاعات وب را - برابر با عدد Googol که بی نهایت برابر بیشتر از کل صفحات وب فعلی جهان است - سامان دهی و جستجو کند. 

+ HP (اچ پی) : منشاء آن ابتدای نام فامیلی دو موسس شرکت Bill Hewlett و Dave Packard می باشد. معروفی است که موسسین شرکت برای آنکه نام شرکت Hewlett-Packard باشد یا Packard-Hewlett سکه انداخته اند که قرعه به نام Hewlett افتاده و نام شرکت HP گذاشته می شود.

+ IBM (آی‌بی‌ام) : نام این شرکت که از بزرگترین شرکت های سازنده سخت افزار و نیز برترین تولیدی های ابر رایانه در جهان می باشد از سر نام عبارت International Business Machines - دستگاه های تجاری بین المللی - اتخاذ شده است.

+ Lycos : نام شرکت Lycos از کلمه ی Lycosidae - که خانواده ای از عنکبوتی های گرگی می باشند - گرفته شده است. این عنکبوت ها به خاطر شباهت زیادی که در نوع غذا خوردن و نحوه ی زندگی به گرگ ها دارند به این نام معروف شده اند.

+ Motorola (موتورولا) : نام شرکت موتورولا در ابتدا "صنایع تولیدی گالوین" بوده است. پائول گالوین موسس آن، پس از آنکه شرکت آغاز به تولید رادیو - برای نصب در اتوموبیل های شخصی- کرد نام شرکت را به موتورولا تغییر داد. در آن دوران اکثر محصولاتی که در زمینه ی خدمات رادیویی تولید می شدند در انتهای نام خود لفظ "Ola" می گرفتند. از معروف ترین این محصولات، گرامافون های ویکتورولا را می توان نام برد. لفظ Ola در آن زمان مفاهیمی مانند "صدا" و "حرکت و تکاپو" را به یاد مردم می انداخته است. همین مورد نیز باعث شد که پائول گالوین نام جدید شرکت را موتورولا نهد.

+ Nike (نایک) : نایک در اساطیر یونان فرزند آتنه است. یونانیان نایک را الهه ی "پیروزی" می دانسته اند که در نبرد خدایان با تایتان ها به عنوان ارابه ران زئوس (پدربزرگ نایک) در جنگ حضور یافته است.

+ Pepsi (پپسی) : از نام یک آنزیم گوارشی به نام Pepsin گرفته شده است.

+ Six Apart (سیکس اپارت) : در سال ۲۰۰۱ میلادی بنجامین تروت (Benjamin Trott) و  همسرش منا جی. تروت (Mena G. Trott)  سیستم مدیریت محتوای وبلاگی با نام موویبل تایپ را ایجاد کردند که امروزه نگارش های جدید آن، به عنوان حرفه ای ترین ابزار های وبلاگ نویسی جهان شناخته می شوند. بنجامین و منا، در همان سال، تصمیم به ایجاد یک شرکت برای گسترش فعالیت خود در حوزه ی برنامه نویسی و خدمات وبلاگی گرفتند. از آنجا که تاریخ تولد منا (۱۶ سپتامبر ۱۹۷۷) با تاریخ تولد بنجامین (۲۲ سپتامبر ۱۹۷۷) فقط شش روز فاصله دارد، نام شرکت را سیکس اپارت نهادند. "در فاصله ی ۶ روز از یکدیگر" بهترین ترجمه برای سیکس اپارت است.

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com