هپاتيت از ايدز خطرناك تر است


    
    
    
    كبد يا جگر، عضوي است به شكل يك غده پرخون قرمز تيره كه در قسمت بالا طرف راست شكم قرار دارد و وظيفه آن مشابه عملكرد يك كارخانه شيميايي است كه حذف مواد و سموم اضافي ناشي از سوخت و ساز مواد غذايي در بدن را انجام مي دهد و نقش حياتي در عملكرد بدن دارد.
    اما خطري بزرگ هميشه كبد را تهديد مي كند و هيچ تهديدي براي كبد خطرناك تر از انواع هپاتيت نيست. هپاتيت به معني
التهاب كبد است كه در ميان عوام مردم به يرقان و زردي مشهور است. مهمترين عوامل ايجاد كننده آن، ويروسها هستند البته علت هاي ديگري مثل داروها، بيماريهاي ارثي و مصرف مشروبات الكلي نيز مي تواند سبب بروز هپاتيت شود. تاكنون شش نوع ويروس هپاتيت شناخته شده كه شايعترين آنها A، B و C مي باشد و درحال حاضر بسياري از پزشكان مي گويند كه هپاتيت از ايدز خطرناك تراست.
    
    هر شخصي كه ويروس عامل بيماري هپاتيت بيش از شش ماه در خونش وجود داشته باشد، حتي اگر در بررسي آزمايشگاهي اختلالي در كار كبد آنان مشاهد نشود و شخص حال عمومي خوبي داشته باشد نيز مي تواند ناقل بيماري هپاتيت باشد زيرا در چنين شرايطي ويروس به صورت مسالمت آميز در داخل بدن وجود دارد و آسيبي به كبد وارد نمي كند ولي اين شخص ناقل بيماري هپاتيت است.
    هپاتيت از راه هاي مختلفي به ديگران منتقل مي شود از جمله:
    1. انتقال از مادر آلوده به نوزاد هنگام زايمان
    2. تماس جنسي محافظت نشده بدون كاندوم با فرد ناقل هپاتيت
    3. استفاده از خون و فرآورده هاي خوني آلوده
    4. از طريق فرو رفتن سوزن آلوده به دست يا خراش هاي پوستي كه در تماس با ترشحات فرد آلوده است.
    5. استفاده از وسايل غير استريل دندانپزشكي
    6. استفاده مشترك از وسايل خالكوبي، حجامت و سوراخ كردن گوش
    
    اما را ه تشخيص آن آزمايشات اختصاصي خون و شناسايي آنتي ژن سطحي ويروس است. در مورد فردي كه آزمايش آنتي ژن سطحي ويروس مثبت است، بر حسب مورد، پزشك ممكن است آزمايشهاي تكميلي ديگري نيز درخواست نمايد.
    
    براي پيشگيري از بيماري هپاتيت بايد:
    1. از وسايل تيز و برنده مثل ناخن گير،‌ مسواك، سرنگ و تيغ به طور مشترك استفاده نشود.
    2. واكسيناسيون هپاتيت براي گروه هاي پرخطر،‌در معرض خطر و خانواده افراد مبتلا انجام شود.
    3. احتراز از تزريق بي‌مورد خون
    4. جلوگيري از تماس با خون يا ساير ترشحات افراد آلوده (عدم استفاده از وسايل آغشته به خون مثل تيغ خالكوبي، تاتو . . . )
    5. ترك اعتياد، تغيير شيوه‌هاي مصرف و پرهيز جدي از استفاده اشتراكي سرنگ‌ها
    لازم به ذكر است اين واكسيناسيون براي متولدين سال 1372 به بعد در شبكه بهداشتي كشور انجام مي شود. اين واكسن از هر لحاظ ايمن بوده،‌در صورتي كه در سه نوبت به فاصله يك ماه و شش ماه به بعد از تزريق اول تجويز شود، تا ميزان 90در صد و به مدت 5 سال مي تواند سطح ايمني بدن را براي جلوگيري از ابتلا به بيماري هپاتيت بالا ببرد.
    در آخر لازم به ذكر است كه: ناقلين هپاتيت B و C براي بررسي عملكرد كبد و ميزان پيشرفت بيماري و انجام آزمايش و معاينات مي بايست هر شش ماه يك بار به پزشك خود مراجعه كنند و در صورت پيگيري منظم و انجام آزمايشات شش ماهه از ميزان پيشرفت بيماري و ابتلا به سيروز كبدي كه باعث ( از كار افتادن و كوچك شدن كبد) مي شود،‌جلوگيري خواهد شد. همچنين از كاندوم در روابط جنسي استفاده شود و از مصرف مشروبات الكلي پرهيز نمايد.

 

 

 






جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com