خانه‌هاي ارواح تايلند


    
    
    يكي از مسايلي كه در هنگام ورود به كشور تايلند توجه خيلي‌ها را به خود جلب مي‌‌كند خانه‌هاي كوچك و رنگارنگ و زيبايي است كه در جلوي اكثر ساختمان‌ها از جمله خانه‌هاي مسكوني، مدرسه‌ها و بيمارستان‌ها به چشم مي‌‌خورد. در نظر اول اين خانه‌ها شبيه لانه پرندگان است. اما در حقيقت اين‌طور نيست.

    اكثر انسان‌ها اعتقاد دارند وقتي فردي مي‌‌ميرد ديگر به اين دنيا تعلق ندارد و نيازي به امكانات آن ندارد اما به اعتقاد تايلندي‌ها اين‌طور نيست.
    آنها معتقدند روح پس از مرگ هم نياز به محلي براي ادامه زندگي در اين دنيا دارد و يك منزل شخصي مي‌‌خواهد. مردم تايلند معتقدند كه در هر قطعه زميني كه مالك آن هستند حداقل يك روح زندگي مي‌‌كند وقتي مالك آن زمين مي‌‌خواهد ساختماني را در آن‌جا بنا كند بايد قطعه‌اي از آن زمين را به روح آن اختصاص داده و براي او هم خانه‌اي بسازد وگرنه روح سرگردان خشمگين شده و براي زندگي او مزاحمت ايجاد مي‌ كند. آنها براي اين‌كه از اين امر در امان باشند يك خانه زيبا و كوچك براي اين روح سرگردان مي‌‌سازند و آن را به صورت زيبايي تزيين مي‌‌كنند و رنگ قرمز را كه به نظر آنها رنگ مورد علاقه ارواح است را در اين خانه‌ها زياد به كار مي‌‌برند. آنها حتي وسايل و امكاناتي را كه از نظر خودشان روح به آنها نياز دارد براي او فراهم كرده و در اين خانه‌هاي كوچك جاي مي‌‌دهند. البته ساخت اين خانه‌ها آداب و رسوم و قوانين خاص خود را دارد.
    
    
    مراحل و قوانين ساخت خانه ارواح
    در شروع كار و قبل از اين‌كه صاحب ملك كوچك‌ترين تصميمي براي عمليات ساختماني خود در نظر بگيرد در فكر تعيين مكان مناسبي براي خانه روح است.
    در انتخاب اين مكان قواعد زيادي وجود دارد كه بايد همه آنها رعايت شود از جمله اين‌كه اين مكان بايد در جايي واقع شود كه سايه هيچ كدام از ساختمان‌هاي زمين‌ها روي آن نيفتد و به اين ترتيب مزاحمت براي او ايجاد نشود. تايلندي‌ها معتقدند اين‌گونه روح احساس امنيت بيشتري كرده و دشمنان و بدي‌هاي اطرافش را بهتر مي‌بيند و آنها را سريع‌تر طرد مي‌‌كند.
قبل از شروع ساخت بايد يك طالع‌بين، تاريخ مناسبي را براي شروع ساخت تعيين كند و مالك در همان تاريخ كار ساخت خانه روح را آغاز مي‌‌كند. اين خانه‌ها در نظر تايلندي‌ها از اهميت خاصي برخوردار است.
    آنها مراقبت بسيار جدي از اين خانه‌ها به عمل مي‌آورند اين خانه‌ها را خيلي محكم و زيبا مي‌‌سازند چرا كه به نظر آنها اگر روزي اين خانه‌ها از بين برود و يا آسيبي به آنها برسد قطعا براي زندگي آنها هم مشكلي به وجود مي‌‌آيد و هر چقدر اين خانه‌ها امن‌تر و محكم‌تر باشد زندگي آنها هم از استحكام بيشتري برخوردار است. دانش‌آموزان هم براي اين‌كه در درس‌هايشان موفق باشند به خانه‌هاي ارواح كه در جلوي مدرسه‌هايشان هم ساخته مي‌‌شود مراجعه مي‌‌كنند و براي موفقيت خود دعا مي‌‌كنند. تايلندي‌ها حتي در ماه چند بار غذاها و خواركي‌هايي را براي ارواح مي‌‌برند، تا در مهماني‌هاي خود از آنها استفاده كنند، عجيب است، نه؟ اما واقعيت دارد.
    
    
    زکيه شريعتمداري
    منبع:Geo

 

 

 





جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com