ما و محيط زيست در نوروز


    
    
    
    تعطیلات نوروزی در ایران برای تمام خانواده ها فرصت مناسبی است که غبار خستگی را از تن بزدایند. طبیعت دامانی گسترده و مهربان دارد و هر ساله میلیونها ایرانی روزهایی از تعطیلات خود را در آنجا می گذرانند، نو شدن رخت زمین و شادی و شعف نوروز بایستی چنان در هم آمیخته شوند که هیچکدام زیر سایه دیگری قرار نگیرد ، اما هر ساله پس از پایان تعطیلات آنچه برای طبیعت می ماند تنی زخمی و رنجور از چپاول آدمی است . نکات زیر را امسال رعایت کنیم شاید فرجی شد!
    وقتی به قصد تفریح به بیرون می روید، قطعا کارگران شهرداری شما را تعقیب نمی کنند که زباله هایی که از ماشین بیرون می اندازید را جمع کنند ، متاسفانه در تعطیلات هر سال شاهدیم که توی مسیر از ماشین های در حال حرکت ، بارانی از پوست میوه ، تنقلات ، روزنامه و ... می بارد و هموطنان بسیاری تنها به تمیز کردن داخل ماشین خود اهمیت می دهند.اگر به راستی به کشورمان عشق می ورزیم و از آبگیری سد سیوند و تخریب آثار باستانی رگ غیرتمان می جنید باید نگران نابودی محیط زیستمان هم باشیم.
    هنگامی که در جایی کمپ می زنید تمام زباله ها را جمع کنید و در کیسه ای بریزید ، اگر صندوق عقب را پر از وسیله
کرده اید و جایی برای زباله ندارید ، آنها را در جایی که مسیر آب نباشد هم می توانید دفن کنید ، اگر بیل همراهتان نیست یا حوصله این کار را هم ندارید ، زباله ها را زیر سنگی که حیوانات نتوانند آن را بغلتانند قرار دهید.زباله هایتان را در رودخانه ها نریزید و از شستن لباس و کارهایی از این دست در رودخانه خودداری کنید ، چون بسیاری از رودخانه ها منبع آب آشامیدنی روستاها و شهرهای پایین دست شما هستند.
    راستی! به هیچ وجه قوطی های کنسرو و کمپوت و ... که لبه برنده دارند را در طبیعت رها نکنید چون بعد از رفتن شما حیواناتی به سراغ آنها می آیند و دست یا پوزه شان در آن گیر خواهد کرد و زخمی می شوند، شاید به این موضوع بخندید اما واقعیت دارد.
    امیدوارباشیم که امسال بیایان ها و جنگل ها از بطری های نوشابه و آب معدنی ، جلد پفک و چیپس ، قوطی های کنسرو و .... سرشار نشود!
    در مسیر حرکت بخصوص در شب ها مراقب عبور حیوانات باشید ، هر ساله حیوانات بسیاری از قبیل پرنده ، روباه ، خرگوش ، آهو و حتی در مواردی پلنگ بوسیله خودروهای عبوری زیر گرفته می شوند و از بین می روند ، اگر در ایران به دلیل قلت محیط بانان و گستردگی مناطق امکان برخورد با متخلفین ممکن نیست اما شما لطفاَ مراقب باشید!
    تمام سعی تان را به خرج دهید که در دامان طبیعت آتش روشن نکنید ولی از آنجاییکه می دانم این نکته را رعایت نمی کنید و هر ساله شاهدیم در هنگام تعطیلات نوروزی قسمت هایی از جنگل با سهل انگاری گردشگران در آتش می سوزد ، اگر آتش روشن کردید تا اطمینان از خاموشی کامل آن محل را ترک نکنید ، می توانید زباله هایتان را در آتش بسوزانید و در پایان کار با مقداری آب یا خاک آن را خاموش کنید ، دقت داشته باشید که هیزم های به ظاهر خاموش همیشه می توانند جنگل سبزی را برای همیشه به خاکستر تبدیل کنند.
    مطمئن هستم شما دوست ندارید وقتی پس از تعطیلات به خانه می آیید ببینید شیشه های خانه تان شکسته و تمام وسایل اتاق خوابتان زیر و رو شده است ، پس به هیچ وجه به بهانه روشن کردن آتش یا تاب بازی کردن شاخه های درختان را نشکنید ، حتما می دانید که پیامبر اکرم(ص) شکستن شاخه درخت را به شکستن بال فرشته ها تشبیه کرده است تا ارزش این آفریده خدا را یادآور شود ، از دستکاری آشیانه پرندگان هم به شدت خود داری کنید.
    با آنکه همیشه خوانده اید و شنیده اید که طبیعت مهربان است و باید با حیوانات دوست بود اما این را هم در نظر داشته باشید که تمام حیوانات بنر ، موش کوهستان ، پلنگ صورتی و جکی و جیل نیستند ، پس اگر گذرتان به جنگل افتاد سعی نکنید که شب در آنجا چادر بزنید ، به هر حال حیوانات متعلق به دنیای وحش هستند و این شما هستید که به قلمرو و زیستگاه آنها تجاوز کرده اید ، به همین دلیل ممکن استاز بودن شما در آنجا دلخور شوند و برخورد شایسته ای نکنند ، البته اگر کسی بیاید و داخل حیات خانه ما هم برخلاف میلمان چادر بزند ممکن است با او برخورد مهربانانه ای نداشته باشیم!
    بچه های خردسال را به حال خود رها نکنید ، آنها بین یک مار و عقرب واقعی با نمونه عروسکی آنها تفاوتی قائل نیستند.
    اگر پروانه شکار ندارید به هیچوجه هوس حمل اسلحه را به خودتان راه ندهید ، با آنکه شکار کردن برای برخی یک ورزش و تفریح به حساب می آید اما شما تمام تلاشتان را به خرج دهید تا این کار را نکنید ، می دانم که گوشت گران است اما سلامتی شما از آن هم گرانتر است ، با آنکه مراجع رسمی منکر وجود ویروس آنفلوآنزای مرغی در کشورمان شده اند اما بهتر است از خوردن گوشت پرندگان وحشی خودداری کنید چون تقریباَ تمامی پرندگان وحشی بدون اخذ پاسپورت و به صورت غیرقانونی به کشورمان ورود و خروج می کنند و ممکن است آن پرنده ای که شما شکار کرده اید یکی از آنها باشد که آلوده به ویروس است!
    حتما شما هم لکه های سیاهی را بر روی زمین دیده اید که علاوه بر زشتی ، هیچ گل و گیاهی بر آنها نمی روید ، اگر دوست ندارید شما هم به این شکل امضایی سیاه بر دامان سبز طبیعت بنشانید از تعویض روغن ماشینتان درمحیط زیست جداَ خودداری کنید .
    محیط بانان ، پلیس های محیط زیست هستند ، قبول دارم که هیچکس در مورد آنها تیزر تلویزیونی نساخته است و در گمنامی به سر می برند ولی آنها هستند که وظیفه حفاظت و حمایت از طبیعت را بر عهده دارند ، اگر در هنگام تفریح در طبیعت کسی با لباس سبز به شما نزدیک شد و نکته ای را به شما یاد آوری کرد، راهنمایی اش را به دقت گوش کنید ، چون طبیعت محل کار ، زندگی و استراحت اوست و اطلاعات خوب و دقیقی در این خصوص دارد.
    شادکامی و سعادت را در سال 86 برایتان آرزو می کنم و امید وارم که قدر طبیعت را بیش از پیش بدانیم.
    
    
     احسان محمدی

 

 

 





جستجو
WWW tafrihi

Copyright © 2005-2007 Tafrihi.com