به بهانه حضور پرستويي در صندلي داغ

    
    پرويز پرستويي را مي‌توان از معدود هنرمنداني دانست كه اخلاق، توانايي و استعداد را توامان با هم دارد و با بهره‌گيري از همين توانايي‌ها توانسته در هر اثري چه در سينما و چه در تلويزيون چهره‌اي ماندگار از خود بجاي بگذارد، تفاوت بازي وي در دو فيلم <موميايي3 و آژانس شيشه‌اي>بر اثبات اين مطلب تاكيد دارد.
    از سال 75 تاكنون شاهد به تصوير كشيده شدن چهره پرويز پرستويي بر صفحه تلويزيون بوده‌ايم، از حضور او در آثاري
سينمايي چون < موميايي >3، <عزيزم من كوك نيستم>،<‌ آژانس شيشه‌اي>، < آدم برفي>، <مهر مادري> و <مرد عوضي> گرفته تا بازي در سريال <رعنا> كه كارگرداني‌اش را داود ميرباقري بر عهده داشت، وي هفت سال بعد به ايفاي نقش در سريال < ليلي با من است> پرداخت كه ابتدا در قالب نسخه‌اي سينمايي به كارگرداني كمال تبريزي ارائه شد و يكسال بعد مجددا مقابل دوربين ميرباقري رفت تا در سريال تاريخي <‌امام علي (ع>) ايفاي نقش كند. پرويز پرستويي در سال 84 پس از كسب سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد به خاطر ايفاي نقش در فيلم <‌به نام پدر>، پس از ده سال مجددا به تلويزيون بازگشته است و با بازيگراني چون فاطمه معتمدآريا و آتيلا پسياني در سريال <‌زير تيغ> محمدرضا هنرمند بازي كرده است.
    وي در خصوص بازگشت مجددش به تلويزيون و سريال <زير تيغ> مي‌گويد: اگر بعد از شش سال مجددا به تلويزيون بازگشته‌ام به دليل ركود سينما نيست بلكه به ايفاي نقش در سريال‌هاي تلويزيوني به عنوان انجام وظيفه نگاه مي‌كنم و احساس مي‌كنم الان وقت آن است كه در يك سريال بازي كنم.
     بازي خوب و زيرپوستي اين هنرمند باعث شده است پرستويي در اين چند سال اخير به چهره‌اي خبرساز تبديل شود، بازيگري كه مي‌توان او را بيكارترين هنر پيشه پركار خواند. در طول سال سناريوهاي بسياري به پرستويي پيشنهاد مي‌شود كه به اعتقاد او چنگي به دل نمي‌زند. پرستويي اين روزها و در فضاي فعلي سينما حرف‌هاي شنيدني بسياري دارد ولي او ترجيح مي‌دهد كه اين حرف‌ها منتشر نشود، استنباط من اين است كه دود موتور سواران هنوز هم پرويز پرستويي يا <حاج كاظم> خودمان را آزار مي‌دهد ، آن هم با وجود اينكه ده سال از نمايش فيلم آژانس شيشه‌اي گذشته است.
    
    اعتراض بر روي صندلي داغ
    به هر ترتيب گفتگو يا نشستن پاي صحبت‌هاي اين هنرمند توانا و با اخلاق كه بنا به دلايل شخصي كمتر تن به مصاحبه هم مي‌دهد بي‌شك خالي از لطف نيست و اينك اين اتفاق در برنامه صندلي داغ رخ داده است.
    شايد كمتر كسي فكر مي‌كرد پرويز پرستويي صريح‌ترين و شديدترين واكنش را نسبت به برخورد‌هاي نامناسب در مراسم اختتاميه جشنواره فجر و حواشي مربوط به آن مثل ورود كميسيون فرهنگي مجلس در برنامه پرمخاطب (صندلي داغ) كه اجرايش را ديگر هنرمند كشورمان احمد نجفي بر عهده داشت داشته باشد، چرا كه بخش‌هايي از برنامه صندلي داغ كه در يكي از شب‌هاي سرد زمستان از تلويزيون پخش شد به اعتراض پرويز پرستويي نسبت به ورود مجلس به بحث داوري جشنواره فيلم فجر و رفتارهاي نامناسب برخي افراد در مراسم اختتاميه جشنواره فجر تبديل شد.همانطور كه شاهد بوديم در مراسم اختتاميه جشنواره فيلم فجر چند تن از فيلمسازان و هنرمندان نسبت به عملكرد هيات داوري اعتراض كرده و بارها باعث تنش در آن مراسم شدند.
    پرستويي نسبت به اعتراضات بي مورد آن مراسم تاكيد مي‌كند: واكنش‌ها به مسئله داوري امسال چندان خوشايند نبود. مگر ما جزو يك خانوده و صنف نيستيم و زير يك چتر زندگي نمي‌كنيم؟ چرا بايد شاهد چنين برخوردهايي در سينما باشيم ؟چرا بايد اينقدر جار و جنجال شود كه كار ما به مجلس كشيده شود؟!
    وي با طرح اين سوال كه داوري جشنواره فجر چه ارتباطي مي‌تواند به مجلس داشته باشد گفت: آيا درقانون اساسي آمده كه مثلا مجلس مي‌تواند با داوري و داوران يك جشنواره برخورد كند ؟!
    
    نبايد حرمت‌ها شكسته شود
    پرستويي در ادامه مي‌گويد: با اين اتفاقات دعا كردم كه ديگر كانديدا نشوم. متاسفانه ما درسينما به اين ظرفيت نرسيده‌ايم كه قواعد را رعايت كنيم.
    وي با انتقاد از اظهاراتي مبني بر اين‌كه داوري جشنواره را ناجوانمردانه خوانده بودند گفت: زماني كه علي نصيريان نمايشنامه مي‌نوشت من به دنيا نيامده بودم. آيا نبايد حرمت پيشكسوتان را حفظ كنيم؟
    بازيگر فيلمهايي چون <آژانس شيشه‌اي> و <موج مرده> تصريح كرد: هنرمندان الگوي مردم هستند و مردم به حرف زدن و حتي پوشش ما دقت مي‌كنند.پرستويي گفت: رفتارهايي كه من در مراسم اختتاميه جشنواره فجر از سوي برخي افراد ديدم اصلا رفتارهاي زيبايي نبود! نمي‌دانم از كجا طراحي مي‌شد و چه كساني خط مي‌دادند ولي بايد به ديگران احترام گذاشت و حرمتها رانگه داشت.
    وي ادامه داد: اميدوارم ديگر حرمت‌ها توسط برخي افراد شكسته نشود.اين هنرمند برجسته و بااخلاق سينماي ايران گفت: اميدواريم انرژي كه برخي افراد براي اعتراض در جشنواره فجر صرف كردند براي بهسازي مملكت خرج شود.
    
    اينجا كه ‌هاليوود نيست
    وي در بخش ديگري از سخنان خود با انتقاد از برخي برخوردها و نگاه‌ها نسبت به سينما گفت: چرا در برنامه 20:30 تلويزيون بايد دستمزد بازيگران را اعلام كنند؟! ما جزو قشري هستيم كه دستمزدهاي خود را از همديگر نمي‌پرسيم .
     اينجا كه ‌هاليوود نيست . مابه خاطر پول وارد سينما نشده‌ايم بلكه عاشق اين كار هستيم. اگر مثلا آقاي انتظامي براي يك فيلم پنجاه ميليون تومان بگيرد خوب حقش است چون به اندازه 83 سال در صحنه‌هاي تئاتر و جلوي دوربين بوده است.
    
    راز موفقيت پرستويي
    اما به راستي راز موفقيت پرويز پرستويي چيست؟ اعتراض وي به اعتراضات برخي از همكارانش در جشنواره فيلم فجر از
اين جهت مي‌تواند قابل دفاع باشد كه خود وي نيز ثابت كرده كه نقدپذير است و ديگر اينكه سعي كرده در دوران حضور حرفه‌اي خود در عرصه هنر تنها ياد بگيرد احترام بگذارد، احساس مسئوليت كند و تلاش كند كه در حرفه خودش بهترين باشد.
    همانطور كه خودش مي‌گويد: در سال‌هاي اخير ياد گرفته براي موفقيت بايد شنونده و تماشاگر خوبي باشد، از نظر او بخش مهم بازيگري در خوب ديدن است. او مي‌گويد: از همه بازيگران پيشكسوت سينما ياد گرفته كه براي ارائه يك بازي خوب، بايد خوب ببيند.
    پرستويي اعتقاد دارد كه احساس مسئوليت سنگيني دارد و به همين دليل نبايد در هر فيلمي بازي كند. او در ادامه مي‌پرسد چرا عزت‌ا... انتظامي طي دو سال تنها در يك فيلم بازي كرده است؟ مگر نه اينكه به او پيشنهاد‌هاي بسياري داده مي‌شود؟
    
    جلوي دوربين رفتن حرمت دارد
    او در ادامه صحبت‌هاي خود از آنچه در اين سال‌ها ياد گرفته سخن مي‌گويد. به گفته پرستويي، جلوي دوربين رفتن حرمت دارد. پرستويي مي‌گويد كه در سال‌هاي اخير خودش را نه يك هنرپيشه دانسته، نه يك بازيگر و نه يك كاسب. او 37 سال پيش چيزهايي را ياد گرفته كه هنوز پس از سال‌ها به آن پايبند است.
    او از سال 48 اين موضوع را به ياد دارد كه به خودش گفته بود بايد تكليف خودش را با بازيگري روشن كند چون اگر مي‌خواهد با بازيگري معروف شود، راه ديگري نيز براي معروف شدن وجود دارد. او در اين سال‌ها ياد گرفته كه خدمتگزار مردم باشد، حرمت‌ها را نگاه دارد، در كنار و در راستاي مردم باشد و درست زندگي كردن و انسانيت را ياد بگيرد.
    
    بيكارترين هنر پيشه پركار
    اين در حالي است كه وقتي از صفار هرندي، وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي در همين برنامه صندلي داغ مي‌پرسند، بازيگر محبوبت چه كسي است، او نام پرستويي را مي‌آورد، احمد نجفي از پرستويي مي‌خواهد بزرگ‌ترين تقاضاي خود را از خانواده سينما مطرح كند. پرستويي مي‌گويد: اميدوارم اتفاقات خوبي در سينما بيفتد و تغييري بنيادي در سينما صورت گيرد. پرستويي خود را در وضعيت فعلي سينما بيكارترين هنرپيشه پركار مي‌داند. در طول سال سناريوهاي بسياري به پرستويي پيشنهاد مي‌شود كه به اعتقاد او چنگي به دل نمي‌زند.
    
    بدترين منتقد خويش
    پرستويي مي‌گويد همه داوران جشنواره از دوستان او هستند و از اينكه به او جايزه‌اي داده نشده نبايد گلايه كند. او خودش را هميشه بدترين منتقد خودش مي‌داند و زودتر از هر منتقدي به اشتباهاتش پي مي‌برد.داوري يك امر سليقه‌اي است كه چند هنرمند براساس تجربيات بسيار خود، به قضاوت درباره فيلم‌ها مي‌پردازند.
    
    حرف آخر
    به هر حال پرويز پرستويي در سال‌هاي بسياري كه در سينما و تلويزيون حضوري مستمر داشته سعي كرده احترام فراواني براي مخاطبان خود قائل شود اعتقاد وي براين است كه مخاطبان آثار وي در دو حالت با او و آثارش ارتباط برقرار مي‌كنند؛ يا پس از يك هفته تلاش و زحمت در يك روز تعطيل به سينما آمده و با حاصل زحمت و دسترنج خود بليتي براي خود و خانواده‌اش خريده و به تماشاي فيلم موردنظر مي‌نشيند و يا مخاطبش خسته و كوفته پس از پايان كار براي تماشاي برنامه‌اي پاي تلويزيون مي‌نشيند؛ بنابراين در اين وضعيت و در هر دو حالت پرستويي بايد به گونه‌اي بازي كند تا شرمنده خود و مخاطبان خود نشود.
    
    بابک شريف موسوي

 

 

 

 





جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved


تبليغات