شريفي‌نيا:
     دوربين ده‌نمكي جايگزين قلم او شد


    
    
     «محمدرضا شريفي‌نيا» در نشست فيلم اخراجي‌ها گفت: در اين فيلم دوربين ده‌نمكي به جاي قلمي كه قبلا در دست داشته، ايفاي نقش مي‌كند در اخراجي‌ها، بر اين اساس صحنه‌ها را كارگرداني‌ مي‌كند.
    به گزارش خبرگزاري فارس، «محمدرضا شريفي‌نيا» بازيگر و مسئول انتخاب بازيگران فيلم اخراجي‌ها گفت: كاري كه ده‌نمكي در اخراجي‌ها كرده؛ تخطي از اصول سينما نيست. او دوربين را جايگزين قلم كرده و به اين دليل اخراجي‌ها، همه كساني كه در جبهه حضور داشتند، از آنها كه در سال‌هاي جنگ فرمانده سپاه بودند تا مابه‌ازاي واقعي كاراكترهاي مختلف فيلم، مي‌توانند با فيلم ارتباط برقرار كنند.

    وي گفت: در اخراجي‌ها، اينجا قرار بوده تا حرف‌هايي در مورد جنگ گفته شود كه هيچ‌ فيلمسازي نتوانسته آنها را مطرح كند و فقط ده‌نمكي مي‌توانست به‌ خوبي دانسته‌هايش را در مورد جنگ به كار بگيرد و روي لبه تيغ راه برود.
    شريفي‌نيا متذكر شد: جسارت و شهامتي در فيلمنامه فيلم وجود دارد و به قول محسن رضايي، جعبه سياهي در اين فيلم باز شده و اين جعبه سياه، من و بقيه بچه‌ها را به همكاري در اين فيلم ترغيب كرده است.
    وي افزود: در حقيقت اهميت فيلم اخراجي‌ها از متن آن ناشي مي‌شود و البته اين كار را فقط سينماگري مثل ده‌نمكي مي‌توانست انجام دهد چون خود، فضاي جنگ را از نزديك تجربه كرد بود.
    
    ** ده‌نمكي در اخراجي‌ها، بيش از يك كارگردان در صحنه حضور داشت
    وي در ادامه با اشاره به برخي شائبه‌هايي كه در مورد نقش پررنگ او در توليد اخراجي‌ها مطرح است، متذكر شد: مي‌گويند اگر فيلم اخراجي‌ها خوب شده، محصول كار يك نفر جز كارگردان است، در صورتي كه اين واقعيت ندارد. اينجا مثل اين كه ديوار ده‌نمكي كوتاه است و همه به او مي‌تازند كه اينگونه رفتار با يك سينماگر تازه‌نفس شايسته نيست.
    شريفي‌نيا افزود:بايد محدوده اختيارات آدم‌ها را در يك فيلم شناخت. هر كسي مسئوليتي در ساخت يك فيلم دارد و اگر كارش را به خوبي انجام دهد، آن مسئوليتي كه دارد نتيجه مي‌دهد.
    وي گفت: يك كارگردان ابزاري دارد كه بر اساس آن، مي‌خواهد فيلم بسازد. امسال من با «داريوش مهرجويي» كار كردم كه استاد مسلم سينماست و سال‌هاست فيلم ساخته و با «مسعود ده‌‌نمكي» همكاري كردم كه كار اولش را ساخته است. جالب است بدانيد كه عناويني كه من در فيلم مهرجويي دارم، بيش از عناويني است كه در فيلم ده‌نمكي دارم.
    شريفي‌نيا افزود: در فيلم مهرجويي من با خيال راحت، نظر مي‌دهم و كار مي‌كنم چون پشت فيلم او ديگر مساله‌اي پيش نمي‌آيد و كسي نمي‌آيد بگويد كه شريفي‌نيا فيلم را ساخته، در صورتي كه وقتي مهرجويي كار مي‌كند، من يك ساعت هم صحنه را ترك نمي‌كنم. كارهاي مختلفي - از طراحي صحنه گرفته تا بازي و دستياري- انجام مي‌دهم و به خوبي هم انجام مي‌دهم.
    وي تاكيد كرد: من هم مثل بقيه اجزاي اركستر، به كارگردان در محدوده اختيارات خودم، كمك مي‌كنم و بايد اين كار را درست انجام دهم.
    متخصص‌ترين آدم‌ها در كنار كارگردانان بزرگي چون بيضايي، كيميايي، تقوايي و مهرجويي قرار مي‌گيرند. در فيلم‌هاي اينان، از عوامل فني گرفته تا بازيگران تك‌سكانسي، درجه يك هستند و درحقيقت، همه اين عوامل موجب شده‌اند كه يك فيلم، فيلم شود.
    بازيگر اخراجي‌ها افزود: تازه من اين گله را دارم كه در فيلم «اخراجي‌ها»، چرا در برخي بخش‌ها، حضور عوامل حرفه‌اي‌تر اتفاق نيفتاد و ايشان از يكسري عوامل متخصص‌تر در برخي بخش‌ها استفاده نكرد.
    شريفي‌نيا يادآور شد: كار كارگردان، درست استفاده كردن از توانايي‌هاست. فيلمبردار نمي‌گويد كه من فيلم را ساخته‌ام. فيلمبردار مي‌آيد در خدمت ذهنيت كارگردان قرار مي‌گيرد. كارگردان هم هيچ‌وقت نمي‌رود خودش فيلمبرداري كند.
    وي گفت: به عنوان مثال داريوش مهرجويي، سرصحنه با بازيگرانش حرف مي‌زند و مثلا مي‌پرسد اين صحنه را چگونه بازي مي‌كني و بازيگر، برايش توضيح مي‌دهد و حتي پيشنهاد مطرح مي‌كند. اگر شبيه چنين چيزي سر كار ده‌نمكي پيش بيايد، احتمالا به يك فاجعه بدل مي‌شود. در كار حاتمي‌كيا هم چنين چيزي وجود دارد. من به عنوان مشاور ايشان بايد خيلي چيزها را تاييد كنم، بازي‌ها را ببينم و نظر بدهم. در فيلم حاتمي‌كيا همه اين اتفاق‌ها در حد بالايي رخ داده اما اين بدان معني نيست كه مثلا فيلم را حاتمي‌كيا نساخته و من ساختم، چرا كه كارگردان ايشان است. در فيلم مهرجويي هم خيلي از صحنه‌ها را ممكن است من كار كنم و كار كردم؛ اما من دستيار مهرجويي و قائم‌مقام كارگردان هستم.
    شريفي‌نيا گفت: اين را بايد بگويم كه ده‌نمكي در اخراجي‌ها، بيش از يك كارگردان در صحنه حضور داشت، وقت مي‌گذاشت و در همه بخش‌ها و اجزا، بيشتر از توان خود كار مي‌كرد.
    شريفي‌نيا سپس با انتقاد از برخي برخوردهايي كه با تحول كاراكترهاي مختلف اخراجي‌ها صورت مي‌گيرد، گفت:‌ رسيدن به تحول و ايمان آوردن مي‌تواند لحظه‌اي اتفاق بيفتد و هر آدمي در يك لحظه، منقلب شود. همانطور كه حر در يك لحظه متحول شد و ايمان آورد. همانطور كه عشق هم در يك لحظه اتفاق مي‌افتد.
    وي در ادامه، در نشست خبري فيلم اخراجي‌ها، به ويژگي اخراجي‌ها در ارتباط با مخاطب اشاره كرد و افزود: اخراجي‌ها و سنتوري با استقبال مردم روبه‌رو شدند و چون از دل آمده بودند بر دل نشستند.
    
    ** داريوش ارجمند، آتيلا پسياني، بهرام رادان، شيلا خداداد و جواد رضويان نتوانستند بيايند
    مسئول انتخاب بازيگران فيلم اخراجي‌ها، در ادامه افزود: در بخش بازيگري، بنا به مقتضيات قصه و لزوم تاثيرگذاري گسترده‌تر، صحيح آن بود كه ما از برخي كليشه‌هاي مرسوم استفاده كنيم. استفاده از جواد هاشمي بدين منظور بود. اينجا انتخاب او درست است و بازي‌اش در اين فيلم، شايد از تمام كارهايي كه انجام داده دلنشين‌تر است. به نظر من او هم شايسته كانديدا شدن بود. مثل عبدالرضا اكبري كه با همان چند سكانسي كه بازي كرده، بايد مورد توجه قرار مي‌گرفت.
    شريفي‌نيا ادامه داد: كاري به قضاوت‌ها ندارم. حرف من اين است كه در فيلم، همه بازيگران سرجاي خود قرار گرفته‌اند و اين قضيه مي‌توانست مورد توجه قرار گيرد.
    وي درباره فهرست بازيگران اوليه اخراجي‌ها گفت: ما در ابتداي كار، با كارگردان فيلم به يك فهرست مشترك رسيديم. تقريبا تمام كساني كه انتخاب شدند، كانديداي اول ما بودند و شايد در يكي دو مورد انتخاب‌هاي ديگري هم داشتيم. آن هم به اين علت كه حضور همزمان اين همه بازيگر هنگام توليد يك فيلم، ناشدني است، چون به هرحال تعدادي از بازيگران ممكن است درگير فيلم ديگري باشند.
    وي گفت: در اخراجي‌ها هم علي رغم اينكه ما تا لحظات آخر صبر كرديم، بازيگراني چون داريوش ارجمند، آتيلا پسياني، بهرام رادان، شيلا خداداد و جواد رضويان علي‌رغم اعلام آمادگي، نتوانستند با اين پروژه همكاري كنند.
    
    ** لااقل مي‌توانستند يك خوشامد به ده‌نمكي بگويند
    شريفي‌نيا در ادامه گفت: صف‌هاي اخراجي‌ها در اين روزها، از صف جشنواره گرم‌تر است. مردم اين روزها اخراجي‌ها را مي‌بينند، مي‌خندد و مي‌گريد اما كسي توجه نمي‌كند كه مخاطب را به خنده و گريه واداشتن، كار بسيار سختي است. خنده گرفتن، يكي از هنرهاي بزرگ سينماست و تماشاگر به اين سادگي به ما نمي‌خندد.
    وي در واكنش به برخورد منتقدان اخراجي‌ها گفت:‌كار برخي‌از دوستان،‌از انتقاد گذشته و واقعا دارند بد قضاوت مي‌كنند. كار بازيگران اخراجي‌ها را كه با هر معياري خوب عمل كرده‌اند، ناديده مي‌گيرند. عليه فيلم و عوامل فيلم آنقدر جبهه‌گيري كردند كه صداي كارگردان فيلم دربيايد. بعد گفتند چرا او واكنش نشان داده!
    وي افزود: برخورد با اخراجي‌ها در جشنواره، برخورد قشنگي نبود. لااقل مي‌توانستند يك خوشامد به ده‌نمكي بگويند و او را مورد يك تشويق پدرانه قرار دهند و بگويند چه خوب كه وارد اين حرفه شدي و چرخ اقتصاد اين سينما را هم چرخاندي. اين جواب خوبي به ده‌نمكي بود. اين را من به يكي از داوران جشنواره هم گفتم.

 

 

 

 





جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved


تبليغات