ایرانیهای هالیوود
 
images/20070306/KHONDJI.jpg
 
:يکي از مجلات انگليسي زبان امريکا ، حضور بازيگران و کارگردانان ايراني را در هاليوود مورد بررسي قرار داده است.
در نگاه نويسنده اين گزارش حضور ايرانيان در هاليوود پديده جديدي ارزيابي نشده است. آنچنان که در دهه هاي 60 و 70 رضا بديعي» ، کارگردان ايراني در هاليوود به شهرت رسيد. او يکي از دوستان و شاگردان «رابرت آلتمن» ، کارگردان مشهور امريکايي بود.«بديعي» طي مدت زمان کوتاهي به يکي از کارگردانان عصر طلايي سريال هاي تلويزيوني امريکا تبديل شد.
امروزه نيز بازيگران ايراني الاصلي چون «شهره آغداشلو» ، «بهار سومخ» و «کاترين بل» در هاليوود در 2عرصه سينما و تلويزيون از شهرت قابل توجهي برخوردارند. همچنين هاليوود طي اين سال ها از فعاليت تکنيسين هاي بزرگ ايراني براي خلق آثار برجسته تاريخ سينما بي بهره نبوده ، بعنوان مثال «داريوش خنجي» ، فيلمبردار 2 فيلم «اويتا» و «هفت» ، «حسن فتحي» ، گريمور فيلم «سياره ميمون ها» و «حبيب زرگرپور» ، مسوول جلوه هاي ويژه فيلم هاي مشهوري چون «گردباد» ، «جنگ ستارگان : اپيزود1 ، «جومانجي» و «طوفان شديد» بوده است.
در عرصه فيلمنامه نويسي نيز ايرانيان استعداد خود را به خوبي نشان داده اند، آنچنانکه «حسين اميني» در سال 1955فيلم «از روشنايي مردن» به کارگرداني «پيتر کوزمين اسکاي» را فيلمنامه نويسي کرد. «اميني» همچنين با کارگردان مشهوري چون «مايکل وينترباتوم» و «توماس هاردي» ، همکاري داشته است.
از ديگر آثار مشهور اين فيلمنامه نويس ايراني مقيم انگلستان مي توان به فيلم هاي «چهار پر» (2002) و «حمله بزرگ»(2003) اشاره کرد. اميني در سال 1977 براي فيلم «بال هاي قمري» ، نامزد جايزه اسکار بهترين فيلمنامه نويس سال شد. ديگر فيلمنامه نويس ايراني هاليوود ، «فرهاد صفي نيا» است ، «صفي نيا» سال 1975 در تهران متولد شد و در سن 4 سالگي به همراه خانواده اش ايران را به مقصد پاريس و پس از آن لندن ترک کرد. او در کالج کمبريج تحصيلات خود را در زمينه اقتصاد به پايان رساند و طي همين سال ها در نمايش هاي مختلفي بازي کرد. او پس از فارغ التحصيلي به نيويورک مهاجرت کرد و همانجا نيز در زمينه فيلم در دانشگاه «نيو اسکول » تحصيل کرد. «صفي نيا» اخيرا با همکاري «مل گيبسون» ، آخرين فيلم اين کارگردان جنجال برانگيز هاليوود ، با نام «آپوکاليپتو» را فيلمنامه نويسي کرده است.
اين اولين کار سينمايي بلند اوست.
«سيروس نورسته» نيز ديگر ستاره ايراني هاليوود است که او نيز در عرصه فيلمنامه نويسي صاحب شهرت است. او که در «کلرادو» متولد شده ، تحصيلات خود را در دانشکده سينما در نيو مکزيکو به پايان رسانده است ، وي در جواني در عين آنکه در لس آنجلس بصورت حرفه اي تنيس بازي مي کرد،در فيلمنامه نويسي نيز دستي داشت.
2 سال بعد او اولين کار توليدي خود را براي شبکه تلويزيوني «سي بي اس» نوشت ، موفقيت او در اين کار باعث شد تا او 5 سال بعد نيز در پروژه سريال هاي تلويزيوني فعاليت نمايد. «نورسته » سال 2001فيلم «روز ريگان» با بازي «ريچارد دريفوس » را براي کمپاني پارامونت نويسندگي و کارگرداني کرد. وي که اخيرا سريال جنجال برانگيز «راهي به سوي 11 سپتامبر» را براي بي بي سي نوشته است ، هم اکنون نيز به پيشنهاد «اليور استون» در حال نوشتن فيلمنامه پروژه اي با موضوع «بن لادن» است. همسر «نورسته» نيز فيلمنامه نويس است.
«داستين اليس» ، ديگر هنرمند ايراني امريکايي که از مادري ايراني و پدري امريکايي متولد شده کار خود را به صورت حرفه اي با انيميشن «فرشته هاي ريچارد» آغاز کرد و با انيميشن «غول آهنين» به کمپاني انيميشن سازي «برادران وارنر» راه يافت.
او چندي بعد در پروژه هايي چون «اوسموسيس جونز» و «اسکوبي دوو» نيز فعاليت کرد. موفقيت اين دو انيميشن باعث شد تا به صنعت انيميشن سازي علاقه مند شده و با تکيه بر دانش و فرهنگ خود انيميشن «بابک و دوستان اولين نوروز» را بسازد. اين انيميشن با استقبال ايرانيان سراسر دنيا روبرو شد و هنرمنداني چون «شهره آغداشلو» ، «کاترين بل» حمايت خود را از او اعلام کردند. دربين مشاهير ايراني هاليوود ، «بابک شکريان» متولد تهران نيز وجود دارد. او در اوج جواني به همراه خانواده اش به امريکا مهاجرت کرد ، «بابک شکريان» که بيش از همه در عرصه کارگرداني شهرت دارد اولين فيلم مستقل خود را با نام «امريکاي زيبا» در اواخر دهه 70 ساخت.
حضور هنرمندان ايراني در صنعت انحصاري هاليوود شايد پيش از اين امري محال بود ولي اين امر امروزه به مساله غيرقابل انکار تبديل شده است.

 

 

رفتن به صفحه اصلي

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved




تبليغات