اشكان خطيبي: آرش شخصيت كليشه ايي نيست

    
    
    
    در ايام دهه فجر، مجموعه « از نفس افتاده» از شبكه اول سيما پخش مي شد كه توانست مخاطبان زيادي را جذب خود كند، اين مجموعه كه كارگردان آن قاسم جعفري بود، به مانند ديگر كارهاي او توسط صديقه صحت تهيه شده، در اين مجموعه تلويزيوني بازيگراني چون، اشكان خطيبي، زهره فكور صبور، خاطره حاتمي و... به ايفاي نقش پرداختند، از نفس
افتاده در سال هاي 1350 به بعد رخ مي دهد و داستان عشق آرش و شيده است كه پس از سال ها دوري در حادثه اي خونين همديگر را مي يابند اين مجموعه بخشي از مفاصد اقتصادي و جنايات رژيم شاهنشاهي را به نمايش مي گذارد...
    اما ايفاگر نقش آرش كه كاراكتر اصلي مجموعه بود را اشكان خطيبي بر عهده داشت، وي در 19 مهر ماه سال 1357 در تهران به دنيا آمد، فرزند اول خانواده است و يك برادر و يك خواهر دارد، عمه اش اولين نقاش زن سبك قهوه خانه اي است. خودش به جز موسيقي و بازيگري، گاهي نمايشنامه هاي انگليسي را هم به فارسي ترجمه مي كند، مدرك تحصيلي اش كارشناسي تئاتر از دانشگاه آزاد است، وي در مجموعه « آخرين گناه» كه در ايام ماه مبارك رمضان از شبكه دوم پخش مي شد، نقش جواني را بازي مي كرد كه تمام بدنش مي لرزيد و به خوبي توانست ايفاگر آن باشد...
    
    خطيبي مي گويد: شخصيت‌ها در مجموعه «از نفس افتاده» نوع جديدي از تحول را به مخاطب نشان مي‌دهند.
    او در ادامه مي گويد: اگر قرار است براي يك سري آدم‌هاي معاصر كار كنيم و تاريخي نه چندان دور را براي آنها به تصوير بكشيم بايد با زبان مردم معاصر آن را به خورد مردم بدهيم تا باور‌پذيرتر باشد.
    
    وي افزود: بنابراين من به همراه كارگردان و نويسنده به نتيجه رسيديم كه جنس ديگري از تحولات مرسوم در سريال‌هاي تلويزيوني را به تصوير بكشيم. تحولي كه نرم باشد و توي ذوق مخاطبان زيرك و باهوش امروز نزند.
    وي در ادامه گفت: من تمام تلاشم را به كار مي‌گيرم تا كاراكتر‌هايي را كه بازي مي‌كنم به بهترين شكل به مخاطب نشان بدهم و پيچيدگي‌هاي دروني آن را نشان بدهم. شخصيت‌هايي كه طي فشار و شرايطي كه ايجاد مي‌شود مجبور به تحول و تصميم‌گيري مي‌شوند.
    
    وي در ادامه درباره حضور عشقي چند ضلعي در اين مجموعه گفت: حضور جريانها و داستان‌هاي عاشقانه براي نشان دادن هدف‌هاي بزرگتر به خودي خود اشكال ندارد. البته من از حضور آن طرفداري نمي‌كنم ولي عشق در كارهاي چخوف هم بيان مي‌شود و شايد اين عشق در برخي از داستان‌هاي او به 8 ضلع نيز برسد.
    وي در ادامه درباره حضور داستان‌هاي عاشقانه براي به تصوير كشيدن تاريخ گفت: در مجموعه از نفس افتاده براي اولين بار اين اتفاق نيفتاده است هرچند كه شايد از اين نظر نقطه ضعف به شمار رود ولي ما در تمام دنيا چند وضعيت نمايشي بيشتر نداريم و هنوز كه هنوز است داستانهاي عاشقانه طرفداران خود را دارند.
    
    وي در ادامه گفت: درباره اينكه چرا اين داستان عاشقانه است بايد بگويم آقاي قاسم جعفري سعي مي‌كند در مجموعه‌اش مخاطب را نگه دارد. اگر قرار است اين داستان در سال‌هاي 55 و 56 اتفاق بيافتد و دوباره ساواك و مردان انقلابي و... نشان داده شود چه بهتر كه اين مضامين در قالبي نو بيان شوند.
    
    وي افزود: يك داستان عاشقانه دو ويژگي دارد يكي جذاب بودن داستان براي تماشاگر ايراني و ديگري رنگ و بوي ديگري دادن به خلاءهاي اجتماعي و سياسي آن دوره. شخصيت آرش، با توجه به چنين ويژگي‌هايي ساخته شد و زنده شدن عشق دوران كودكي نيز به پيچيدگي‌هاي شخصيتي او بر مي‌گردد. هر شخصيتي در برهه‌هايي از زندگي خود دچار ترديد و فراز و نشيب مي‌شود كه در نهايت از نفس افتاده اين تحولات را در مقطع زماني خاص به تصوير كشيده است.
    اشكان خطيبي گفت: سعي كرديم كه سير تحول شخصيت «آرش» در سريال «از نفس افتاده» كليشه‌اي نباشد و آهسته و پيوسته اين اتفاق بيفتد.

    
    و در ادامه مي گويد: تلاش كرديم كه تحول شخصيت «آرش» در اين سريال به گونه‌اي باشد كه براي بيننده باورپذير باشد.
    وي درباره‌ي تاثير زمان اندك براي ساخت سريال‌هاي مناسبتي بركار بازيگران اظهار كرد: نه تنها كار بازيگر، بلكه نحوه‌ي عملكرد همه‌ي عوامل تحت تاثير زمان اندك قرار مي‌گيرد و آنان مجبور مي‌شوند كه مدت زمان بيشتري را در طول روز كار كنند و اين عجله موجب مي‌شود كه علي‌رغم آگاهي آنان، برخي مسايل از دست برود.
    
    اين بازيگر به ذكر مثالي پرداخت: در اين شرايط يك بازيگر پس از پايان يك روز كاري بايد به محل استراحت خود برود و به جاي استراحت، روي متن فردا كار كند؛ يا نورپرداز زمان كمتري براي دستيابي به نور مطلوب سكانس‌ها دارد.
    اين روزها آن قدر به من فشار آمده است كه فكر نمي‌كنم، بازي در چنين سريال‌هايي را بپذيرم. البته بستگي دارد كه در آينده چه نقش‌هايي با چه كارگردان‌هايي به من پيشنهاد شود.

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved




تبليغات